RE: BOSMA (Brongerga, Mildam e.o.)

  • Yntze van der Honing
    Message 1 of 4 , Feb 16, 2000
      Beste Tiemen,

      Over de familie en voorouders van de 17e eeuwse Anne Hanses, huisman te
      Brongerga, vind je meer gegevens in: Nijenhuis, mr. W.J. "De Nijenhuzen fan
      Skoatterlan", blz. 58 e.v., uitgegeven in eigen beheer, Easterein 1986.
      (Te raadplegen op het Ryksargyf en misschien ook op het CBG.)

      N.B. Antje Jochums ben ik ook tegengekomen als Geeske Jochums. Ook hierover
      is het laatste woord nog niet gezegd!

      Een bloedverwantschap tussen Anne Hanses en Johannes Annes is slechts een
      veronderstelling. Beide waren huisman in Brongerga en beide behoorden tot
      de mennoniete gemeente van Mildam. In beide families kwamen de namen
      Johannes en Anne voor. Daarentegen waren Johannes Annes en zijn nazaten
      armlastig, terwijl Anne Hanses en zijn familieleden welgestelde boeren waren.

      Een relatie met het laat 17e eeuwse echtpaar Jeip Annes en Antien Annes in
      De Knipe is echter evenmin aangetoond, dus we kunnen in beginsel nog alle
      kanten uit! Verder zet ik vraagtekens bij de twee huwelijken van Johannes
      Annes. In elk geval is Jeip Ypes eens genoemd als zijnde zijn zwager. Die
      Baukjen Wybes moet ik nog eens nakijken. Ik heb wel (mennoniete)
      kandidaat-ouders van haar in Brongerga, maar dat bewaar ik voor een
      volgende keer.

      Met vr. gr.,

      Yntze van der Honing