Aangifte door de huisarts

  • Taeke van der Ley
    Message 1 of 10 , Dec 1, 2001
      Medespeurders,

      Kennelijk werden geboorten in het verleden ook aangegeven door de huisarts. De "gemeenteambtenaren" van die tijd schreven dan het kind foutief toe aan de dokter. Zo woonde er rond 1850 een huisarts in Kollumerland, genaamd Regnerus Smit. Hij deed regelmatig aangifte van kinderen die vervolgens allemaal de achternaam Smit kregen. Als we zo links en rechts aan het zoeken zijn in de database van het Ryksarchyf, moeten we hier dus terdege rekening mee houden.
      Het zoeken naar bijvoorbeeld "Wieger Riemersma" levert niets op, terwijl het zoeken naar "Wieger Smit" wel de gewenste gegevens oplevert. Uiteindelijk heet "Wieger Smit" dus "Wieger Riemersma". Een tip om verder te komen is ook om op naam van de huisarts te zoeken. Zoek maar eens in de mairie Kollumerland op geboorten naar "Regnerus Smit". Het overzicht vermeldt de dokter als vader, maar wel meerdere moeders.

      Groet,
      Taeke van der Ley

    • Ron Boef
      Message 2 of 10 , Dec 1, 2001
        Zonder iemand te willen beschuldigen ;-) vraag ik mij af of dit een fout
        is van de ambtenaren destijds, of van degenen die bij het invoeren van
        de gegevens voor Ryksargyf.org (dit soort fouten komt trouwens ook voor
        bij GenLias) de akte niet juist heeft gelezen. Ik neem aan dat in de
        akte zelf duidelijk zal staan of de geboorte is aangegeven door
        huisarts, vroedvrouw of de vader zelf.

        Vriendelijke groet,
        Ron Boef

      • Tjerk Tigchelaar
        Message 3 of 10 , Dec 1, 2001
          Hallo allemaal,

          Dit was duidelijk geen fout van de betreffende ambtenaar, want die wist ook
          heel goed wie de dokter was, maar van de vrijwilliger (niets dan goeds over
          hem) die voor het Ryksargyf geboortes in een database heeft zitten kloppen.
          Dit bewijst eens te meer dat het zelf lichten van aktes "bittere" noodzaak
          is.

          Groeten,
          Tjerk Tigchelaar
          E-mail:
          feenlaar@...
          Genealogische homepage:
          http://home.wanadoo.nl/feenlaar/index.htm

          Message 4 of 10 , Dec 1, 2001
            Hallo Tjerk en Ron

            Het ziet er inderdaad naar uit dat we niet klakkeloos moeten uitgegaan van de gegevens die zijn ingetypt door de vrijwilligers. In mijn onderzoek kreeg ik even het gevoel dat mijn overgrootmoeder een verhouding had gehad met de huisarts. Een telefoontje naar een familielid die de akte wel had gezien heeft de aantekening uit de originele akte wel opgenomen. 'Kind aangegeven door dokter Regnerus Smit. Ook wordt de echte vader genoemd.

            Overigens heb ik wel vaker onjuistheden gemeld aan het Ryksarchyf. Ik krijg hier wel netjes antwoord op: "Naar aanleiding van uw bericht betreffende de door u geconstateerde fout in één van onze databases kan ik u meedelen dat u gelijk had en wij zullen de fout t.z.t. herstellen. Ik wil u hartelijk danken voor uw reactie. Lieuwe is een zoon en geen dochter".

> [...]

              kan ik u meedelen dat u gelijk had en wij zullen de fout t.z.t.
              herstellen. Ik wil u hartelijk danken voor uw reactie. Lieuwe is een

              LS.

              Nog even een aanvulling (opmerking) over dit onderwerp. Veel aktes
              zijn vorig jaar versneld ingevoerd i.v.m. Simmer 2000 (zie site
              Ryksargyf, veel gestelde vragen)
              Normaal gesproken worden de ingevoerde aktes nog weer gecontroleerd
              voordat de gegevens beschikbaar gesteld worden. Ook dit is i.v.m.
              Simmer 2000 niet met alles gebeurd. Ondertussen wordt daar nog steeds
              aan gewerkt en zo wordt er ook nog aan gewerkt, om de ouders te
              vermelden waar dit nu nog niet het geval is.
              Komt allemaal, even geduld:-))
              Maar dan nog vind ik het persoonlijk belangrijk dat je zelf de akte
              inziet (laat inzien), je weet nooit wat je zoal tegenkomt.
              En fouten kun je het beste gewoon melden, worden aparte aantekeningen
              van gemaakt en weer gecontroleerd etc.

              Groet, Hinke Woudt-Westra.
            • Taeke van der Ley
              Message 6 of 10 , Dec 1, 2001
                Bedankt Hinke.

                Je hebt volkomen gelijk. Controleren is het best en blijven melden. Zo krijgt het Ryksarchyf de meest betrouwbare database.
                Ik vraag me overigens af of er andere provincies zijn met een vergelijkbare online base. De enige die ik nog heb is: http://www.historischekringhoogeveen.nl/aktes/

                Zijn er nog meer?
                  Message 8 of 10 , Dec 1, 2001
                    Dear Robert,

                    The discussion went about a doctor in the northern part of Friesland (Burum). His name was Regnerus Smit. It turned out that he announced a new born child in case the father was ill or something. The makers of the Ryksarchyf database did not read the official document completely and wrote down the name of the doctor instead of the official father. This is also the case with Geertje Sytzes Brander. The name of her father defenitely is NOT Regnerus Smit. Who the real father is you can find out by reading the official document, although in your case I think it is better to ask someone else who knows about the family.

                    Hope you understand,
                    Warm regards,

                    Yahoo! Groups Sponsor

                    of: http://go.to/frgen .

                  • Robert A. DeVries
                    Message 9 of 10 , Dec 1, 2001
                      Dear Taeke,

                      Thank you very much for the quick reply. I did find the death of the child
                      he announced, about 4 months later, with the name of the correct father. The
                      Ryksarchyf database is great and I use it often, so it's good to know of
                      these tricky problems. Unfortunately, searching the boardering province of
                      Groningen for my families is not as easy and I sometimes loose them as they
                      moved back and forth.

                      We have our probelms searching records in the USA as well. Many of the
                      families who came to America also abandon the traditional Dutch first names
                      (for example Freerk = Fred) and sometimes even modified the surnames as
                      well. Often you will find the last surname listed as one word with the first
                      letter capitalized which is how you will find them listed in the phone book
                      (de Vries = De Vries, DeVries or Devries; van Straten = Vanstraten; van der
                      Bij = Vander Bie or Vanderbie). The ij is often changed to y as in Dijkstra
                      = Dykstra; Bijlsma = Bylsma. These name changes block many from searching
                      there families back into the Netherlands (they look for the wrong name) and
                      makes searching Dutch names in the USA very difficult. The other common
                      commom problem was a language barrier, so the officials spelled the names as
                      they sounded. The only place I can usually get the correct Dutch names in
                      the US are in the original church baptism records, and only if it was
                      predominately a Dutch community. The death records of women in the US are
                      also listed under there husband's name which they take upon marriage. If you
                      don't know who they married, you will have nothing to search for a death
                      record. I like the system in the Netherlands much better!

                      The English genealogy programs also don't handle Dutch names very well.
                      I use Family Tree Maker 8.0 and have found using a back slash (\) before the
                      surname allows one to define the last name it will accept, for example
                      Robert \de Vries will be alphabetize in a name index under the d's not V's.
                      Any children added to this name will also take on the \de Vries name. The
                      back slash symbol does not print out on any reports.

                      Warm regards,
                      Robert

                    • Scott Boelens
                      Message 10 of 10 , Dec 1, 2001
                        I'll second what Bob wrote. It is a bugger to get
                        information sorted out over here. I, too, like the
                        Dutch style of information much better.
                        Scott

                        --- "Robert A. DeVries" <radevries1@...>
                        wrote:
> [...]
                        > Any children added to this name will also take on
                        > the \de Vries name. The
                        > back slash symbol does not print out on any reports.

                        === message truncated ===

                        Buy the perfect holiday gifts at Yahoo! Shopping.
                        http://shopping.yahoo.com