Re: [Friesland-genealogy] Opzoek naar meer informatie

  • Sake Wagenaar
    Message 1 of 9 , Nov 1, 2001
      Uit de databank met familienamen van het Meertens Instituut (www.meertens.knaw.nl):

      Wijmenga
      verklaring:
      Familienaam op basis van de Friese voornaam Wyme, een verkorte vorm van een Germaanse persoonsnaam met het element wîh (wig) = 'strijd' gevolgd door een een tweede lid dat met de letter -m- begint, bijvoorbeeld mar = 'vermaard': Wimer < Wigmar; ook een verkorting van een Werin-naam als Werinbold tot Wimold tot Wime/Wyme is mogelijk.

      naamsvermeldingen en literatuurreferenties:
      • [Winkler-1898, p 442].

      kenmerken:
      patroniem adresnaam

      Veel voornamen die aan de basis van patroniemen liggen worden verklaard in de
      Nederlandse Voornamen Databank

      specifieke componenten:
      inga

      varianten:
      Wijminga.

      aantal naamdragers bij de volkstelling van 1947 volgens het Nederlands Repertorium van Familienamen:

      Groningen 7
      Friesland 170
      Drenthe 0
      Overijssel 2
      Gelderland 12
      Utrecht 6
      Amsterdam 6
      Noord-Holland 25
      Noord-Holland totaal 31
      Den Haag 11
      Rotterdam 6
      Zuid-Holland 9
      Zuid-Holland totaal 26
      Zeeland 0
      Noord-Brabant 1
      Limburg 12
      totaal 267

    • rinsjelm@worldonline.nl
      Message 2 of 9 , Nov 6, 2001
        Nog een late reaktie:

        Bladerend in het Frysk Kertiersteateboek, uitg. Fryske Akademy nr 813
        (1996), ISBN 90-6171-813-9, vond ik op pag. 288 een kwartierstaat
        Wymenga-Alles (5 gen.) van Klaas Roels Wymenga (1796-1863), met op nr
        20 ene Wymer Egberts ovl ca 1728. Tesamen met het eerdere bericht van
        Sake Wagenaar lijkt de familienaam hier wel mee verklaard.

        Vriendelijke groet,
        Rintje Jellema