Re: [Friesland-genealogy] Re: Opzoek naar meer informatie

  • B. M. Westra
    Message 1 of 9 , Nov 1, 2001
      Hallo Gauke,
      Ik heb een Jan Roels Wijmenga gehuwd 19 mei 1877 Tietjerkstradeel met
      Trijntje Atema. Zij is geboren Tietjerkstradeel 23 april 1857 als dochter
      van Auke Atema en Gaatske van der Meulen. Helaas heb ik van Jan Roels geen
      verdere gegevens voor je. Als je wilt zal ik hier eens naar gaan zoeken. Met
      vriendelijke groet, Bert Westra
    • ken.veldhuis@lrcc.on.ca
      Message 2 of 9 , Nov 1, 2001
        Gauke Wijmenga schreef:

        Ik zal mij even voorstellen, want gezien de vele namen die te lezen
        zijn, komt die van mij nog niet voor. Mijn familienaam is terug te
        voeren naar Garijp, waar ook mijn voorouders vandaan komen. Met als
        familienaam Wijmenga.
        > Ik ben benieuwd of er onder de lezers en andere nieuwsgierigen zijn
        die deze naam kennen. Ook vraag ik daarbij om informatie over de
        achtergrond van de familienaam. Hoe die is ontstaan, waar en wanneer.
        Ik wacht de tips maar af, alvast bedankt voor de moeite.

        > Vriendelijke groet, Gauke Wijmenga Middelburg

        Een paar jaar geleden kwam ik (hier in London, Canada) een Froukje Wijmenga
        tegen. Haar vader (en ik geloof later haar broer(s) hadden (zeker vanaf de jaren
        '40) in Leeuwarden een garage/auto bedrijf Wijmenga, bij de gevangenis. Good
        luck!

        Keimpe
      • Sake Wagenaar
        Message 3 of 9 , Nov 1, 2001
          Uit de databank met familienamen van het Meertens Instituut (www.meertens.knaw.nl):

          Wijmenga
          verklaring:
          Familienaam op basis van de Friese voornaam Wyme, een verkorte vorm van een Germaanse persoonsnaam met het element wîh (wig) = 'strijd' gevolgd door een een tweede lid dat met de letter -m- begint, bijvoorbeeld mar = 'vermaard': Wimer < Wigmar; ook een verkorting van een Werin-naam als Werinbold tot Wimold tot Wime/Wyme is mogelijk.

          naamsvermeldingen en literatuurreferenties:
          • [Winkler-1898, p 442].

          kenmerken:
          patroniem adresnaam

          Veel voornamen die aan de basis van patroniemen liggen worden verklaard in de
          Nederlandse Voornamen Databank

          specifieke componenten:
          inga

          varianten:
          Wijminga.

          aantal naamdragers bij de volkstelling van 1947 volgens het Nederlands Repertorium van Familienamen:

          Groningen 7
          Friesland 170
          Drenthe 0
          Overijssel 2
          Gelderland 12
          Utrecht 6
          Amsterdam 6
          Noord-Holland 25
          Noord-Holland totaal 31
          Den Haag 11
          Rotterdam 6
          Zuid-Holland 9
          Zuid-Holland totaal 26
          Zeeland 0
          Noord-Brabant 1
          Limburg 12
          totaal 267

        • rinsjelm@worldonline.nl
          Message 4 of 9 , Nov 6, 2001
            Nog een late reaktie:

            Bladerend in het Frysk Kertiersteateboek, uitg. Fryske Akademy nr 813
            (1996), ISBN 90-6171-813-9, vond ik op pag. 288 een kwartierstaat
            Wymenga-Alles (5 gen.) van Klaas Roels Wymenga (1796-1863), met op nr
            20 ene Wymer Egberts ovl ca 1728. Tesamen met het eerdere bericht van
            Sake Wagenaar lijkt de familienaam hier wel mee verklaard.

            Vriendelijke groet,
            Rintje Jellema