Opzoek naar meer informatie

  • wyma
    Message 1 of 9 , Oct 30, 2001
      Hallo,

      Ik zal mij even voorstellen, want gezien de vele namen die te lezen zijn, komt die van mij nog niet voor. Mijn familienaam is terug te voeren naar Garijp, waar ook mijn voorouders vandaan komen. Met als familienaam Wijmenga.
      Ik ben benieuwd of er onder de lezers en andere nieuwsgierigen zijn die deze naam kennen. Ook vraag ik daarbij om informatie over de achtergrond van de familienaam. Hoe die is ontstaan, waar en wanneer. Ik wacht de tips maar af, alvast bedankt voor de moeite.

      Vriendelijke groet, Gauke Wijmenga Middelburg

    • M.Haijema
      Message 2 of 9 , Oct 31, 2001
        Hallo Gauke, Ik heb geen nieuws voor je. Alleen de naam Wijmenga heb ik
        jaren geleden wel eens gehoord bij mijn zuster en zwager in Hardenberg als
        naam van een keurmeester bij de vee-en vleeskeuringsdienst in Overijssel.
        Hij was ook een Fries en was afkomstig uit Garijp.
        Marten Haijema

[...]

        of: http://go.to/frgen .

      • Tjitte en Petra Kooy
        Message 3 of 9 , Oct 31, 2001
          Hallo,

          In mijn bestand heb ik een aantal Wijmenga's staan, bijna allemaal
          nakomelingen van Klaas Roels Wijmenga en Antje Gerrits Kooistra. Deze komen
          ook uit Garijp en omstreken. Waar de naam vandaan komt weet ik helaas niet.
          In Burgum is een makelaarskantoor R. Wijmenga.

          Onderstaande namen heb ik in mijn bestand staan:
          Wijmenga, Dieke~Gerrits 25.04.1858-
          09.02.1937
          Wijmenga, Doedtje~Klazes 12.1822-
          ?
          Wijmenga, Gerrit~Klazes 05.10.1827-
          10.04.1866
          Wijmenga, Gerrit~Reinders 30.09.1900-
          Wijmenga, Gjalt_Theunis~Reinders 15.06.1909-
          Wijmenga, Jan~Klazes 04.10.1832-
          ?
          Wijmenga, Klaas~Gerrits 02.03.1855-
          ?
          Wijmenga, Klaas~Roels 18.09.1796-
          25.10.1863
          Wijmenga, Minke~Reinders 30.09.1893-
          ?
          Wijmenga, Neeltje~Klazes 16.05.1839-
          ?
          Wijmenga, Reinder~Gerrits 30.10.1863-
          03.08.1937
          Wijmenga, Roelof~Klazes 08.09.1836-
          ?
          Wijmenga, Roeltje~Klazes 01.10.1825-
          ?
          Wijmenga, Trijntje~Gerrits 23.04.1856-
          17.06.1930
          Wijmenga, Trijntje~Klazes 09.02.1819-
          ?
          Wijmenga, Trijntje~Reinders 17.02.1890-
          ?
          Wijmenga, Rixtje~Teunis

          Met vriendelijke groeten,
          Tjitte Kooy.

          Message 4 of 9 , Oct 31, 2001
            Beste Gauke,

            Op www.ryksargyf.org vond ik de volgende personen in de namenregistratie van 1811:

            Wyminga, Jacob Hanses, Oudkerk;
            kinderen: Ritske 11, Hannes 3, Antje 6;
            Mairie Oenkerk, fol. 73v

            Wyminga, Roel Jans, Garijp;
            kinderen Jan 26, Maaike 24, Anne 23, Binne 20, Theunis 17, Klaas 15;
            kleinkinderen (v. Jan) Hylkjen 2, Roel 4 maanden;
            N.B. ondertekend door E.H. Jansma "p.o. R.J. Wyminga";
            Mairie Bergum, fol. 74v

            Jansma, Ede Hendriks, Garijp;
            kinderen: geen
            Vgl. Wijminga R.J. (!! - NvdH)
            Mairie Bergum, fol. 74v

            Wymenga, Alle Jans, Suameer;
            kinderen:geen;
            Mairie Oostermeer, fol. 53v

            Je zou haast denken dat Alle en Roel Jans broers waren, ook al wordt hun achternaam verschillend geregistreerd.
            In geboorte- en overlijdensaktes in de 19de eeuw worden de namen Wymenga en Wyminga door elkaar gebruikt voor de nazaten van bovengenoemden. Maar de naam Wijmenga komt niet voor, tenminste niet in Tietjerksteradeel. In andere gemeentes is de onbekendheid met de naam groter en verandert de -y- af en toe in een -ij-.
            Hieronder alle (!) Wijmenga's en Wijminga's die ik in de geboorte-, trouw- en overlijdensaktes van het ryksargyf aantrof:

            Overlijdensakte Dantumadeel, 1866: Roeltje Jans Wijmenga, overleden 26 juli 1866, oud 7 maanden
            Overlijdensakte Opsterland, 1914: Maaike Wijminga, overleden 22 september 1914, oud 87 jaar, weduwe
            Overlijdensakte Sneek, 1935: Fokke Alles Wijminga, overleden 2 december 1935, oud 78 jaar, gehuwd
            Overlijdensakte Hemelumer Oldeferd, 1890: Neeltje Wijmenga, overleden 27 januari 1890, oud 16 maanden
            Geboorteakte AEngwirden; dochter van Harke Wiersma en Attje Wijmenga
            Geboorteakte Menaldumadeel; Geiske Wijminga, geboren 10 mei 1853 dochter van Hans Jacobs Wijminga en Eeke Sybrens de Boer
            Geboorteakte Het Bildt; akte nr. 67; Sjoerd Wymenga, geboren 3 april 1893; zoon van Romke Wijmenga en Eke Tuinhof
            Geboorteakte Het Bildt; akte nr. 127; Trijntje Wymenga, geboren 7 mei 1895; dochter van Romke Wijmenga en Eke Tuinhof
            Huwelijksakte Smallingerland, 1864: Ouders (van de bruid, die geboren is in Garijp): Jan Wijbes van der Meulen en Hijlkje Jans Wijmenga
            Huwelijksakte Smallingerland, 1897: Ouders (van de bruidegom die volgens de akte Jan Wymenga heet!): Jan Roels Wijmenga en Japke Jans Riedstra
            Huwelijksakte Smallingerland, 1906: Ouders (van de in Garijp geboren bruid): Jan Uitzens Tjeerdsma en Grietje Roels Wijmenga
            Huwelijksakte Smallingerland, 1908: Ouders (van de in Giekerk geboren bruid): Sytze Gerrits de Vries en Dieke Gerrits Wijmenga
            Huwelijksakte Smallingerland, 1920: Ouders (van de in Drachten geboren bruid): Jan van der Zee en Geertje Jans Wijmenga
            Huwelijksakte Smallingerland, 1910: Ouders (van de in Hardegarijp geboren bruid): Wybe Jans Blom en Riemkje Klazes Wijminga
            Huwelijksakte Smallingerland, 1916: Ouders (van de in Beets geboren bruidegom): Jan Tjeerdsma en Grietje Wijminga

            Zo te zien hadden vooral de ambtenaren in de gemeente Smallingerland moeite met de -y- :-))

            Oorspronkelijk betekende de uitgang -inga (meer dan eens verbasterd tot -enga) "kind van .." en later "behorend tot de familie van .." en weer later "van de stam van ..".
            Het duidt in ieder geval een afstamming aan en wellicht heb je een zeer verre voorvader met de naam Wyme....
            Succes met je naspeuringen.

            Met vriendelijke groet,
            Nynke (met een ij zónder puntjes, moest ik altijd uitleggen!) van den Hooven.

[...]

            Yahoo! Groups Sponsor

            of: http://go.to/frgen .

          • h.woudt@hccnet.nl
            Message 5 of 9 , Oct 31, 2001
              --- In Friesland-genealogy@y..., "wyma" <wyma@z...> wrote:
> [...]
              Ik wacht de tips maar af, alvast bedankt voor de moeite.

              > Vriendelijke groet, Gauke Wijmenga Middelburg

              Hallo Gauke,

              Waar je naam oorspronkelijk vandaan komt weet ook ik niet. Het zou
              kunnen dat het van een waternaam komt, wymerts, weeme. Of er een stuk
              water met een vergelijkbare naam bij Garijp in de buurt was/is weet
              ik niet, heb even geen (oude) waterkaarten bij de hand. Voor zover
              mij bekend is er ooit een boek verschenen over waternamen in
              Friesland. Misschien is hier meer over te vinden bij de Provinciale
              Bibliotheek (www.pbf.nl) of de Fryske Akademy.

              Groetjes, Hinke.
            • B. M. Westra
              Message 6 of 9 , Nov 1, 2001
                Hallo Gauke,
                Ik heb een Jan Roels Wijmenga gehuwd 19 mei 1877 Tietjerkstradeel met
                Trijntje Atema. Zij is geboren Tietjerkstradeel 23 april 1857 als dochter
                van Auke Atema en Gaatske van der Meulen. Helaas heb ik van Jan Roels geen
                verdere gegevens voor je. Als je wilt zal ik hier eens naar gaan zoeken. Met
                vriendelijke groet, Bert Westra
              • ken.veldhuis@lrcc.on.ca
                Message 7 of 9 , Nov 1, 2001
                  Gauke Wijmenga schreef:

> [...]
                  Ik wacht de tips maar af, alvast bedankt voor de moeite.

                  > Vriendelijke groet, Gauke Wijmenga Middelburg

                  Een paar jaar geleden kwam ik (hier in London, Canada) een Froukje Wijmenga
                  tegen. Haar vader (en ik geloof later haar broer(s) hadden (zeker vanaf de jaren
                  '40) in Leeuwarden een garage/auto bedrijf Wijmenga, bij de gevangenis. Good
                  luck!

                  Keimpe
                • Sake Wagenaar
                  Message 8 of 9 , Nov 1, 2001
                    Uit de databank met familienamen van het Meertens Instituut (www.meertens.knaw.nl):

                    Wijmenga
                    verklaring:
                    Familienaam op basis van de Friese voornaam Wyme, een verkorte vorm van een Germaanse persoonsnaam met het element wîh (wig) = 'strijd' gevolgd door een een tweede lid dat met de letter -m- begint, bijvoorbeeld mar = 'vermaard': Wimer < Wigmar; ook een verkorting van een Werin-naam als Werinbold tot Wimold tot Wime/Wyme is mogelijk.

                    naamsvermeldingen en literatuurreferenties:
                    • [Winkler-1898, p 442].

                    kenmerken:
                    patroniem adresnaam

                    Veel voornamen die aan de basis van patroniemen liggen worden verklaard in de
                    Nederlandse Voornamen Databank

                    specifieke componenten:
                    inga

                    varianten:
                    Wijminga.

                    aantal naamdragers bij de volkstelling van 1947 volgens het Nederlands Repertorium van Familienamen:

                    Groningen 7
                    Friesland 170
                    Drenthe 0
                    Overijssel 2
                    Gelderland 12
                    Utrecht 6
                    Amsterdam 6
                    Noord-Holland 25
                    Noord-Holland totaal 31
                    Den Haag 11
                    Rotterdam 6
                    Zuid-Holland 9
                    Zuid-Holland totaal 26
                    Zeeland 0
                    Noord-Brabant 1
                    Limburg 12
                    totaal 267

                  • rinsjelm@worldonline.nl
                    Message 9 of 9 , Nov 6, 2001
                      Nog een late reaktie:

                      Bladerend in het Frysk Kertiersteateboek, uitg. Fryske Akademy nr 813
                      (1996), ISBN 90-6171-813-9, vond ik op pag. 288 een kwartierstaat
                      Wymenga-Alles (5 gen.) van Klaas Roels Wymenga (1796-1863), met op nr
                      20 ene Wymer Egberts ovl ca 1728. Tesamen met het eerdere bericht van
                      Sake Wagenaar lijkt de familienaam hier wel mee verklaard.

                      Vriendelijke groet,
                      Rintje Jellema