Klaas Sjoerds en Geesje Willems

  • j.grijpstra@nrcnet.nl
    Message 1 of 1 , Oct 1, 2001
      Dames en heren,

      Sinds kort ben ik lid van deze e-mailgroep en ik heb een vraag: ik ben op zoek naar de herkomst van het echtpaar Klaas Sjoerds en Geesje Willems. Zij worden in 1723 en 1726 vermeld als boeren op Loohuis onder Oosterwolde, en later als bruikers van stem 40 te Donkerbroek (1728-1758). Zij hadden de volgende kinderen, gedoopt te Oosterwolde dan wel Donkerbroek: Jantien (1721), Jan (1723), Berend (1726), Willemtien (1729), Femmechien (1731), Jan (1732), Sjoerd (1734) en Hindrikien (1737).
      Klaas wordt vermeld als getuige in de Bijlagen van de Civiele Sententies in een grensgeschil tussen de inwoners van Duurswoude en Donkerbroek. Hij verklaart dan dat hij voor een periode van vijf jaar, rond het jaar 1717, de schapen van de Donkerbroekster boeren heeft gehoed. Verdere sporen ontbreken. Wie weet meer ?

      Met vriendelijke groeten,

      Jurjen Grijpstra.