Re: [Friesland-genealogy] Aangenaam kennis te maken

  • Bart de Vries
    Message 1 of 22 , Oct 1, 2001
      Hoi Marten .

      Advies : surf eens naar mijn Homepage . Misschien is er wat te vinden wat
      jouw interesse heeft !

      Heeft familie Kramer ook relaties met Kremer of Cremer-families ?
      Want er zijn veel doopsgezinde families hiermee annex .
      Over de laatste families is nogal wat gepubliceerd.

      Gr.
      Bart de Vries
      *De Liemers* calling
      Message 2 of 22 , Oct 1, 2001
        Hallo Nynke,

        Nou, daar gaan we:

        1.. Martje (Hemelum 11-3-1865)
        2.. Emke (Hemelum 23-6-1866 - 2-11-1914)
        3.. Jan (26-7-1867)
        4.. Rinske (Molkwerum 5-9-1868)
        5.. Akke (Molkwerum 23-8-1870 - Utrecht 1-3-1911)
        6.. Hiltje (Molkwerum 30-9-1871 - 24-10-1925; je overgrootmoeder)
        7.. Arendtje (Molkwerum 5-5-1873 - Sneek 4-8-1874)
        8.. Hendrik (Sneek 11-7-1874 - 19-5-1941)
        9.. Doodgeboren zoon (Sneek 16-5-1876)
        10.. Arendje (Sneek 10-5-1877)
        11.. Grietje (Oosthem 12-5-1878 - Oosthem 5-9-1878)
        12.. Gerlof (Oosthem 14-6-1880 - 28-11-1906)
        13.. Grietje (Oosthem 15-8-1881 - 7-2-1936)
        14.. AEbeltje (Oosthem 13-12-1882 - Oosthem 13-12-1882)
        15.. AEbeltje (Oosthem 19-5-1884 - Sondel 12-7-1896)
        16.. Gerrit (Oosthem 19-5-1884 - Oosthem 19-5-1884)
        17.. Minne (Sondel 8-9-1886 - Sondel 27-3-1887)

        De teller stopt dus pas op 17!
        Uit ervaring weet ik dat de datums in het boekje van mevrouw Brinkman
        niet zo heel erg betrouwbaar zijn. Omdat ik niet graag foutieve
        informatie door wil geven heb ik de vrijheid genomen eea even na te
        kijken op het Ryksargyf. Het bleek inderdaad dat vaak de
        aangiftedatum of soms een geheel afwijkende datum was afgedrukt in
        het boekje. Bovendien stond het levenloos geboren kindje niet in het
        boekje en ook de tweede Arendje niet. Verder stond er nog een Gerrit
        in, geboren op 2-4-1885. Hoewel op zich aannemelijk, schrijft het
        Ryksargyf deze Gerrit Keulen aan andere ouders toe. Tenslotte kon ik
        de geboorteakte van de tweede AEbeltje (in het boekje staat ze
        aangeduid als tweeling samen met Gerrit) niet vinden, hoewel op de
        overlijdensakte de leeftijd (12 jaar) wel klopt. Ik heb haar dus toch
        maar opgenomen.

        Graag gedaan en groeten,
        Peter

        --- In Friesland-genealogy@y..., "Nynke van den Hooven"
        <nynkevandenhooven@h...> wrote:
        > Peter,
        >
        > Dan prijs ik mij gelukig dat ik een nazaat van Ebele Nannes Bouma
        ben en dus op deze wijze veel "oude" informatie aan mijn gegevens heb
        kunnen toevoegen.
        > Ik heb gelijk een "wie van de 16" vraag. Ik heb nl. 15 kinderen
        voor Jelle Emkes Keulen en Hinkje Jans Klijnstra ('t leek me wel
        voldoende :-))
> [...]
        > 3.. Jan (Hemelumer Oldeferd 1867)
        > 4.. Rinske (Hemelumer Oldeferd 1868)
        > 5.. Akke (Hemelumer Oldeferd 1870)
        > 6.. Hiltje (Hemelumer Oldeferd 1871); mijn overgrootmoeder
        > 7.. Arendtje (Hemelumer Oldeferd 1873)
        > 8.. Hendrik (Sneek 1874)
        > 9.. Doodgeboren zoon (Sneek 1876)
        > 10.. Arendje (Sneek 1877)
        > 11.. Grietje (Wymbritseradeel 1878)
        > 12.. Gerlof (Wymbritseradeel 1880)
        > 13.. Grietje (Wymbritseradeel 1881)
        > 14.. Gerrit (Wymbritseradeel 1884)
        > 15.. Minne (Gaasterland 1886)
        > Zou jij kunnen aangeven welke nakomeling ik "mis" en -het neigt
        misschien naar misbruik- maar zou je me ook de geboorteplaatsen
        kunnen melden?
        > Mijn eeuwige dank zal je deel zijn :-))
        > Het is overigens opvallend hoe weinig honkvast het echtpaar Keulen-
        Klijnstra leek te zijn in vergelijking met tijdgenoten.

        Message 3 of 22 , Oct 2, 2001
          Hoi Peter,

          Heel erg bedankt voor het aanvullen (en checken!; ik zie hier toch een familie-overeenkomst :-)) van mijn gegevens. Het is inderdaad merkwaardig dat de tweede Aebeltje in de geboorte-aktes op het Ryksargyf niet terug is te vinden. Overigens kon ik ook de overlijdensaktes van Hendrik (overl. 1941) en Gerrit (overl. 1884) niet vinden. De vergissing met de tweede "andere" Gerrit lijkt inderdaad voor de hand te liggen, gezien het feit dat diens vader Jeljer heette wat erg op Jelle lijkt.

          Mijn moeder vertelde dat ze vroeger zo verwend werd door haar Muoike Arendje omdat ze (mijn moeder) naar haar overleden zuster (van Arendje: Hiltje Keulen) was vernoemd. En vertelde terloops dat haar nicht Hinkje (een dochter van Arendje) nog leeft. Het heeft dan ook een tijdje geduurd voor ik in de gaten had dat het om haar oud-tante Arendje ging (geb. in 1877 en gehuwd in 1906) en om haar nog in leven zijnde achternicht Hinkje. Om de simpele reden dat je er niet bij stil staat dat iets wat zo ver weg in de tijd ligt nog in het geheugen kan zitten van een "hedendaags" iemand. Zo'n link tussen het heden en het verre verleden kun je je haast niet voorstellen. Overigens.... 17 kinderen krijgen ook niet! Om er vervolgens 7 op jeugdige tot zeer jeugdige leeftijd weer te moeten afstaan. Maar goed, dit terzijde.

          Nogmaals bedankt en groeten,
          Nynke.
[...]

          <knip>

        • Tette.Hofstra@t-online.de
          Message 4 of 22 , Oct 2, 2001
            Beste Nynke,

            vandaag kwam ik er eerst aan toe, de vele e-mails van de laatste week te lezen.
            In jouw kwartierstaat komt de naam Hofstra ook voor. Aangezien veel Hofstra's
            deze naam in 1811 aangenomen habben, is het de vraag of er een verbinding
            bestaat. Mijn voorouders komen uit de buurt van Oldeboorn. De oudste gegevens
            die ik heb zijn:

            Tette Doeckes, geb. Warniahuizen ca. 1630, getrouwd ca. 1655 in Oldeboorn met
            Taeckjen Hotzes, geb. ca. 1632 in Oudehaske.

            De ouders van Tette Doeckes waren Doecke Ydes en Mints Wolters, die ca. 1622 in
            Oldeboorn trouwden.

            Indien het een en ander past geef ik graag verdere informatie.

            groeten Tette Hotze Hofstra

          • Anthony Hofstee
            Message 5 of 22 , Oct 2, 2001
              Tette, I saw your note to Nynke. I was wondering if
              you could fill in some information for me. I am
              looking for the baptism date and marriage date/place
              of Antje Hotzes Hofstra and Thomas Goojes Brouwer.
              Antje I am told is a daughter of Hotze Tettes and
              Gerbrig Wytzes. Any help would be appreciated.
              Thanks. Tony

              ahofstee@...

              Message 6 of 22 , Oct 3, 2001
                Beste Tette,

                Ik heb in mijn kwartierstaat Dirkjen Sietses Hofstra, geboren 7 mei 1826 in Balk, Gaasterland en overleden op 24 januari 1897 in Gaasterland.
                Haar ouders waren Sietse (meer schrijfwijzen mogelijk!) Adams Hofstra en Idskjen Sipkes Kiep ook afkomstig uit Gaasterland. Deze Sietse Hofstra komt echter niet voor in de naamgevingslijst van 1811 op www.ryksargyf.org. Hij moet geboren zijn omstreeks 1798, waaruit je mag afleiden dat zijn vader in 1811 een naam moet hebben laten registreren. Maar ook de combinatie Adam met Sy*, Sij* of Sie* leverde niets op. Dus ik heb geen idee waar deze Sietse Hofstra vandaan is gekomen. En kan je dus ook niet vertellen of er een ansluiting bestaat met de "Oldeboornster Hofstra's".

                Mochten er lijstgenoten zijn, die deze Sietse Hofstra wel kunnen plaatsen, dan zou ik dat graag vernemen.

                Met vriendelijke groeten,
                Nynke van den Hooven.

                Message 7 of 22 , Oct 3, 2001
                  Tony,

                  I found the following marriage in the "BS before 1811 " on Ryksargyf.
                  Perhaps Tette can help you on the baptism-data.

                  DTBL Regio 7: zuidoost Friesland
                  Trouwregister Hervormde gemeente Oldeboorn-Nes, 1780
                  DTB nr: 730, 1661 - 1810
                  Vermelding: Bevestiging huwelijk van 14 mei 1780, Oldeboorn
                  Man: Thomas Goyes, Oldeboorn
                  Vrouw: Antie Hotzes, Oldeboorn

                  Gestandaardiseerde namen: THOMAS en ANTJE HOTSES

                  Bye,
                  Nynke.

                  Message 8 of 22 , Oct 3, 2001
                    Nynke, thanks. I keep forgetting that some of those records from before
                    1811 are now online at Ryksargyf site. Tony

                    Message 9 of 22 , Oct 3, 2001
                      Hallo Tony,

                      in addition to Nynkes information I have the following:

                      Tette Doekes and Taeckjen Hotzes had 3 children:

                      Sytse Tettes, Doecke Tettes and Hotze Tettes.

                      Hotze Tettes was born around 1660 in Warniahuizen close to Oldeboorn. He married
                      Antsje, born ar. 1655. They had 5 children:

                      Tette Hotzes, Douwe Hotzes, Taecke Hotzes, Wouter Hotzes amd Reitse Hotzes (de
                      Jong).

                      Hotze Tettes, farmer in Sorramorre, close to Oldeboorn was born ar. 1715, he
                      died 22.7.1809. He married on 7.3.1745 in Oldeboorn with Gerbrig Wytzes. From
                      her I have no additional dates. They had 8 children:

                      Tette Hotzes Hofstra (my ancestor)
                      Bauke Hotzes Veldman
                      Trijntje Hotzes
                      Aaltje Hotzes
                      Wytze Hotzes
                      Reitze Hotzes de Jong
                      Tettje Hotzes
                      Antje Hotzes

                      Antje died 11.9.1827 68 years old. She married on 7th (that's the date I have in
                      my files)or 14th may 1780 with Thomas Goyes Brouwer. He is a son of Gooye
                      Gerbens and Tjitske Ruurds. Thomas died 26.9.1823, 75 years old.

                      They had 5 children: Hotse Tomas, Gooye Tomas, Gerbrig Tomas, Tjitske Tomas and
                      Trijntje Tomas.

                      Some of the informations regarding the "Brouwer" family I found in
                      "Meiers en Landheren te Oldeboorn in de 18e eeuw" by Marten Groen ISBN
                      90-800704-2-4.

                      If you want some additional information, please let me know.

                      yours

                      Tette

                      Message 10 of 22 , Oct 3, 2001
                        Tette, thanks for the info. When I get some time I
                        will see if I have further questions for you. Tony
                        ahofstee@...

                        Message 11 of 22 , Oct 4, 2001
                          Beste Tette en Nynke,

                          Tette schreef:<In jouw kwartierstaat komt de naam Hofstra ook voor. Aangezien
                          veel Hofstra's deze naam in 1811 aangenomen habben, is het de vraag of er een
                          verbinding
                          bestaat. Mijn voorouders komen uit de buurt van Oldeboorn.>

                          Die vraag geld ook voor mij. In mijn kwartieren: viz. Hendrik Fok(k)es HOFSTRA,
                          boer onder Boornbergum, geb.c 1775, ovl 21 Dec 1857 (Utingdl, 22 Dec 1857, blad
                          nr 27; suppl nr 1-3). Gehuwd c 1803 met Geertje Johannes BOTTEMA,
                          (waarschijnlijk) dr van Johannes Sipkes (BOTTEMA, 1811) en Hantje Murks BOETEMA.
                          Hun dochter Janke Hendriks HOFSTRA huwde Oldeboorn 13 Oct 1825 (Utingdl akte nr
                          17 ) met Riemer Oedses EYZINGA.

                          Gevraagd voorgeslacht van Hendrik en Geertje. Bij voorbaat bedankt voor
                          eventuele aanvullingen.

                          Vr groet, Keimpe
                        • Tette.Hofstra@t-online.de
                          Message 12 of 22 , Oct 5, 2001
                            Beste Keimpe,

                            Ik zie geen direkte verbinding tussen jouw Hendrik Fokkes Hofstra en mijn
                            voorouders. Hendrik Fokkes nam de naam Hofstra in 1811 aan zoals vele anderen.

                            Echter kan ik jou wel meer informatie verstrekken over de voorouders van Hendrik
                            Fokkes en Gerbrig of Geertje Johannes:

                            Hendrik Fokkes woonde 1805 op de plaats nr. 55 in Henswoude. Hij is ca. 1772
                            geboren als zoon van Fokke Watses en Janke Hendriks. In 1811 wonen zij in
                            Boornbergum.

                            Fokke Watses was zoon van Watse Ruurds (later Watzema) en Trijntje Hommes. Deze
                            woonden op plaats 12 (Zuiderkwartier van Oldeboorn).

                            Watse Ruurds werd ca. 1720 geboren als zoon van Ruurd Watses I an Trijntje Hayes
                            te Joure en trouwde 1742 Trijntje Hommes, dochter van Homme Aukes en Afke
                            Fokkes.

                            Watse Ruurd overlijdt ca. 1790 in Oldeboorn. Overigens woonde op de plaats 12
                            (Watzema-State) in 1786 Tomas Gooyes Brouwer, die door Anthony Hofstee genoemd
                            werd en die met een Antje Hotses Hofstra (die wel in mijn familielijn ligt)
                            getrouwd was.

                            Al deze informatie en nog veel meer staan in het boek:

                            Meiers en Landheren te Oldeboorn in de 18de eeuw van Marten Groen.
                            ISBN 90-800704-2-4

                            Ik zou je aanbevelen te proberen dit boek te krijgen, want er staan nog veel
                            verwijzingen naar aanverwanten van jouw voorouders.

                            Het adres van de heer Groen is:

                            M. Groen
                            Lijsterbesstraat 3
                            5671 AE Nuenen

                            Lukt dit niet, laat het mij weten, dan kan ik jou verdere informaties uit het
                            boek verstrekken.

                            groeten

                            Tette