Aangenaam kennis te maken

  • pbmvw@compuserve.com
    Message 1 of 22 , Sep 28, 2001
      Hallo allemaal,

      Misschien hadden jullie al enkele berichtjes van mij langs zien
      komen. Ik had echter nog verzuimd me netjes voor te stellen, wat ik
      bij deze graag even recht wil trekken.

      Mijn naam is Peter Boersma. Ik houd me sinds enkele jaren bezig met
      genealogie. Mijn interesse hierin is gewekt door enerzijds wat
      gegevens die ik als kind al eens kreeg betreffende de familie van
      mijn moeder en anderzijds door een boekje genaamd "Een familie in de
      zuidwesthoek van Friesland" door Afke Jantje Brinkman-Piso waarin een
      deel van de familie van mijn vaders kant in voorkomt.
      In eerste instantie heb ik geprobeerd zoveel mogelijk gegevens via
      internet te verzamelen, overigens zeer verrassend hoever je daarmee
      al kunt komen, en de laatste tijd heb ik me ook gewaagd aan wat
      bezoekjes aan het CBG in Den Haag om de echte aktes na te lezen en
      evt. kopiëren (erg leuk om de handtekeningen van je voorouders
      onder de aktes te zien staan).

      Mijn onderzoek spitst zich toe op het uitwerken van de kwartierstaten
      van mijn beide ouders. De kwartierstaat van mijn moeder speelt zich
      voornamelijk in Zuid Holland af en is voor de meesten van jullie dus
      niet echt interessant. De kwartierstaat van mijn vader speelt zich
      echter geheel af in Friesland en dan met name in de zuid-westhoek
      (Hemelumer Oldeferd, Gaasterland). Momenteel heb ik deze
      kwartierstaat tot en met de zevende generatie compleet. De achtste
      generatie vordert ook al aardig en hoop ik mbv overlijdensaktes en de
      DTB-boeken verder in te kunnen vullen. Overigens probeer ik de
      gezinnen zo compleet mogelijk te krijgen inclusief partners en ouders
      van de partners. Het is dan opvallend, maar niet verrassend, te zien
      hoe vaak binnen dezelfde families getrouwd wordt.

      De meest voorkomende familienamen in de kwartierstaat van mijn vader
      zijn (in alfabetische volgorde): Baayma, Bakker, de Boer, Boersma,
      Bouma, Bremer, Bruinsma, Hofman, Jongstra, Klijnstra, van der Meer,
      Mu(i)zelaar, Schaper, Stegenga, van Terwisga, Visser en Zeldenrust.

      Mijn kwartierstaten en overige genealogische gegevens zijn te
      bekijken via http://ourworld.compuserve.com/homepages/pbmvw/gen.htm

      Per e-mail ben ik bereikbaar op pbmvw@...

      Ik hoop nog veel nuttige informatie met jullie uit te kunnen wisselen.

      Met vriendelijke groet,
      Peter Boersma
      (Haarlem)
      Message 2 of 22 , Sep 28, 2001
        Peter en overige lijstgenoten,

        Mijn onderzoek richt zich op een aantal van de familienamen die Peter eerder noemde.

        Namen uit de Friese Zuidwesthoek in mijn kwartierstaat zijn:
        Bakker, de Boer, Boonstra, Bouma, Bouwman, ten Brink, Bruinsma, Feenstra/Veenstra, Foget, Hofman, Hofstra, Jaagsma, Jongsma, Keulen, Kip/ Kiep, Klijnstra, Kooistra, Kuiper, Nijdam, Postma, Prins, Struikmans, Veltman/Veldman, Visser, van der Zijpp.
        Wellicht komen een aantal van die namen ook in het boekje van Mevr. Brinkman voor?

        Aangezien ik in de Zuidwesthoek van Nederland woon, is een bezoek aan enig archief een onderneming, waar mij de tijd voor ontbreekt. Maar ach, ik ben nog niet eens een jaar genealogisch bezig, er komt vást een tijd......

        Groeten,
        Nynke van den Hooven(-van der Zee)
[...]

        <knip>

      • Paul de Jong
        Message 3 of 22 , Sep 28, 2001
          Beste Peter,

          Nadat ik op dit late tijdstip even op je homepage heb gekeken kom ik tot de
          conclusie dat er in elk geval overeenkomsten zijn in enkele van onze
          voorouders (Schaper, Feenstra, Zeldenrust, Uffelaar). Ik ga zeker even
          verder in je gegevens spitten want er zaten interessante zaken bij.
          Misschien kun je eens kijken op mijn homepage, wellicht zit er iets tussen
          was je kan gebruiken.

          M.v.g.

          Paul de Jong
          mailto:Jongp@...
          URL:Paulsplace.myweb.nl
[...]

          of: http://go.to/frgen .

        • Posthumus hallo
          Message 4 of 22 , Sep 28, 2001
            Beste Nynke en Peter,

            Goed voorbeeld doet goed volgen. Ik ben al vijf jaar bezig met genealogisch
            onderzoek en heb de afgelopen jaren me met name geconcentreerd op Nederlands
            Indie, waar mijn tak vandaan komt.
            Mijn familie, betovergrootvader, Arjen Arjensz. Posthumus komt met zijn
            eerste echtgenote Reinofke Allards van Reenen in 1833 uit Harlingen naar
            Brielle. Of daarna nog familieleden terug gaat naar Friesland is mij nog
            onbekend. De namen waar ik mee bezig ben (geweest) zijn:

            POSTHUMUS (Harlingen, Brielle, Amsterdam, Rotterdam e.o., Ned. Indië),
            VAN POL (Haelen, Buggenum, de Peel), VAN VLAARDINGEN (Schiedam, Rotterdam,
            Ned. Indië, Moordrecht, Sluipwijk), MAURITS (Vlissingen, Nijmegen, Ned.
            Indië), BAUMGARTNER (Courcelles, Zwitserland), VAN DEN DRIESSEN MAREEUW
            (Zeeland), HOEDT (Enkhuizen, Ned. Indië, Den Haag, Petten), VON ENDE
            (Ned. Indië, Pruissen, Hannover, St. Gallen, Noord Italië), VAN
            RIEMSDIJK (Ned. Indië, Utrecht, Gelderland), VAN AFFELEN VAN SAEMSFOORT
            (Zeeland), SICK (Ned. Indië), HOOFSTEEDER (Ned. Indië, Den Haag),
            HIDELILLO (Ned. Indië), VEENENBOS (Brielle), WILDENBOER (Brielle),
            HOOGEBOOM (Haarlem), VAN TET(TE)RO(O)DE (Haarlem), WEBER (Yerseke), SERNEE
            (Haarlem), ZWITSER (Haarlem), VAN DE WIEL (Waalwijk), STRAUS (Roermond,
            Mannheim), VAN VLODROP (Buggenum, Horn, Noord Limburg), VAN NIEUWENHOVEN
            (Friesland, Leiden, België), DUQUESNOIJ (Waalwijk).

            Met vriendelijke groet, Nick Posthumus

          • Jan Rienstra
            Message 5 of 22 , Sep 29, 2001
              Een hele reeks van onderstaande namen zijn in mijn bestand aanwezig, neem
              een kijkje op mijn homepage onder kwartierstaat van Rienstra en Fransen.

              Groetjes,

              Jan Rienstra

              j.rienstra@...

              http://home.hccnet.nl/j.rienstra/

              http://geneweb.geneanet.org/rienstra
> [...]
              > verder in je gegevens spitten want er zaten interessante zaken bij.
              > Misschien kun je eens kijken op mijn homepage, wellicht zit er iets tussen

            • Peter Boersma
              Message 6 of 22 , Sep 30, 2001
                Hallo Nynke en andere lijstgenoten,

                Het boekje van Afke Jantje Brinkman-Piso (uit 1987) geeft een
                overzicht van de voorouders en een groot deel van de nakomelingen van
                Minne Sijmens Bouma (29-01-1764 - 13-09-1837) en Ebele Nannes Bouwman
                (22-08-1769 - 23-10-1843). In het boekje staan naast de diverse
                gezinssamenstellingen, datums en plaatsnamen ook anekdotes, andere
                wetenswaardigheden en oude foto's. Helaas voor Nynke staan van Jelle
                Emkes Keulen en Hinkje Jans Klijnstra alleen de kinderen (16 in
                getal!) met geboorte- en overlijdensdatums en -plaatsen genoemd maar
                geen verdere afstammelingen.

                Het boekje, dat zo'n 200 pagina's telt, heeft ze in eigen beheer
                uitgegeven, het heeft dan ook geen ISBN-nummer en is dus niet te
                bestellen. Naar mijn weten heeft iedereen die in het boekje voorkomt
                (en destijds in leven was) de mogelijkheid gehad een aantal
                exemplaren aan te vragen.

                Later heeft ze nog twee delen uitgegeven. Het ene deel bevat de
                nakomelingen van de broers en zusters van Sijmen Minnes Bouma en het
                andere de nakomelingen van Cornelis Roelofs en Grietje Minnes waar
                het de Bouwstra's betreft. Deze delen zijn echter niet in mijn bezit,
                ze worden aangekondigd in het eerste deel.

                Mochten er vragen zijn over het genoemde boekje, dan ben ik gaarne
                bereid deze te beantwoorden.

                Groeten,
                Peter Boersma

                --- In Friesland-genealogy@y..., "Nynke van den Hooven"

              • j.wagenaar
                Message 7 of 22 , Sep 30, 2001
                  Beste Nynke en Peter e.a.

                  Ook ik heb nogal wat gegevens uit de Friese Zuidwesthoek in mijn genealogie
                  zitten. In mijn stamboom komen o.a. voor: Van Dijk, Roelevink, Koopmans, Van
                  der Vaart, etc.
                  Zo huwde Trui van Dijk met Gatze Luitjens Jaagsma. Deze Trui is een zuster
                  van mijn voormoeder. En een andere telg uit dit geslacht Van Dijk huwde met
                  Keulen.
                  Ik bezit twee deeltjes van het boek van mevr. Brinkman-Piso en de enkele
                  namen die jij noemt komen er wel eens in voor. Maar het is nogal moeilijk
                  zoeken, omdat er geen index in boekjes staat. Ik denk dat je ook wel wat
                  zult hebben aan het boek " Tuinier, geschiedenis van een Gaasterlandse
                  familie" dat is geschreven door een mijnheer de Jong in de beginjaren 80.

                  Vriendelijke groeten,

                  J. Wagenaar.
                • J.Ensing
                  Message 8 of 22 , Sep 30, 2001
                    beste peter, nynke en j waagenaar
                    ook ik heb enkele van de fam bouwman in mijn gegevens . ik ben een
                    afstammeling van Anna Lucas Bouwman gehuwd met Tjeerd Hanzes van Dijk Dit
                    boekje waar jullie het over hebben zou ik graag eens willen lezen maar hoe
                    kom ik daar aan als het niet te bestellen is? ik zou graag willen weten wat
                    de Gerben Lucas Bouwman geboren 1809 op de beukerswijk deed en verder zou
                    ik graag willen weten wie mijn opa bedoelde met een "belangrijk iemand van
                    de fam die begraven zou zijn in een kerk in gaasterland" Ik kan dit niet
                    meer aan hem vragen daar hij al overleden was voor ik mij in de stamboom
                    ging verdiepen en ook mijn vader weet niet wie hij daarmee bedoeld heeft.
                    Misschien kunnen we nog gegevens uitwisselen
                    Roelie Ensing van Dijk
                    j.ensing@...

                    Message 9 of 22 , Sep 30, 2001
                      Beste leden,

                      Ik ben sinds afgelopen week lid van deze virtuele studiegroep en zag al zoveel berichten met de titel " aangenaam kennis te maken" dat ik mezelf ook maar
                      even voorstel.
                      Ik ben Marten Kramer, 46 jaar en geboren en getogen in Utrecht. In oktober vorig jaar ben ik geinteresseerd geraakt in genealogie doordat ik met mijn moeder
                      in gesprek raakte over het verleden. Zij bleek te beschikken over een verzameling krantenknipsels met overlijdensberichten van personen die mij tot dan toe
                      onbekend waren gebleven. Mijn ouders (mijn vader overleed in 1986) komen allebei uit Friesland (omgeving Dokkum). Via het Internet (o.a. site van Fries
                      Archief) en door het opvragen van kopieen van aktes heb ik al wat informatie kunnen verzamelen die ik inmiddels grotendeels gepubliceerd heb op Internet
                      (http://home.planet.nl/~kramoe/home.html - Er zitten nog wel wat onvolkomenheden in de techniek van de site).
                      De familienamen die ik daarbij ben tegengekomen en waarvan ik informatie verzamel (hoofdzakelijk in Oost- en West-Dongeradeel) zijn o.a.: Kramer,
                      Posthumus, Cuperus, de Vries, Norberhuis, Pheiffer, Sierksma, Miedema, Doedenga, Boonstra, Jonker, Jansma, Bijland, Bilker, Veldema, Logterman, Zijlstra,
                      Visser, Meinema, Wierenga, Braak en Bosma.
                      Wellicht zijn er andere leden van deze groep die mij kunnen attenderen op bepaalde gegevens over deze namen of bepaalde sites onder de aandacht brengen
                      waarmee ik weer verder kan zoeken naar voorouders en hun afstammelingen

                      Met vriendelijke groeten
                      Marten Kramer,
                      email : marten.kramer@...
                      Message 10 of 22 , Sep 30, 2001
                        Peter,

                        Dan prijs ik mij gelukig dat ik een nazaat van Ebele Nannes Bouma ben en dus op deze wijze veel "oude" informatie aan mijn gegevens heb kunnen toevoegen.
                        Ik heb gelijk een "wie van de 16" vraag. Ik heb nl. 15 kinderen voor Jelle Emkes Keulen en Hinkje Jans Klijnstra ('t leek me wel voldoende :-))
                        De volgende heb ik:
                        1.. Martje (Hemelumer Oldeferd 1865)
                        2.. Emke (Hemelumer Oldeferd 1866)
                        3.. Jan (Hemelumer Oldeferd 1867)
                        4.. Rinske (Hemelumer Oldeferd 1868)
                        5.. Akke (Hemelumer Oldeferd 1870)
                        6.. Hiltje (Hemelumer Oldeferd 1871); mijn overgrootmoeder
                        7.. Arendtje (Hemelumer Oldeferd 1873)
                        8.. Hendrik (Sneek 1874)
                        9.. Doodgeboren zoon (Sneek 1876)
                        10.. Arendje (Sneek 1877)
                        11.. Grietje (Wymbritseradeel 1878)
                        12.. Gerlof (Wymbritseradeel 1880)
                        13.. Grietje (Wymbritseradeel 1881)
                        14.. Gerrit (Wymbritseradeel 1884)
                        15.. Minne (Gaasterland 1886)
                        Zou jij kunnen aangeven welke nakomeling ik "mis" en -het neigt misschien naar misbruik- maar zou je me ook de geboorteplaatsen kunnen melden?
                        Mijn eeuwige dank zal je deel zijn :-))
                        Het is overigens opvallend hoe weinig honkvast het echtpaar Keulen-Klijnstra leek te zijn in vergelijking met tijdgenoten.

                        Nynke.

                        Message 11 of 22 , Oct 1, 2001
                          Hoi Marten .

                          Advies : surf eens naar mijn Homepage . Misschien is er wat te vinden wat
                          jouw interesse heeft !

                          Heeft familie Kramer ook relaties met Kremer of Cremer-families ?
                          Want er zijn veel doopsgezinde families hiermee annex .
                          Over de laatste families is nogal wat gepubliceerd.

                          Gr.
                          Bart de Vries
                          *De Liemers* calling
                          Message 12 of 22 , Oct 1, 2001
                            Hallo Nynke,

                            Nou, daar gaan we:

                            1.. Martje (Hemelum 11-3-1865)
                            2.. Emke (Hemelum 23-6-1866 - 2-11-1914)
                            3.. Jan (26-7-1867)
                            4.. Rinske (Molkwerum 5-9-1868)
                            5.. Akke (Molkwerum 23-8-1870 - Utrecht 1-3-1911)
                            6.. Hiltje (Molkwerum 30-9-1871 - 24-10-1925; je overgrootmoeder)
                            7.. Arendtje (Molkwerum 5-5-1873 - Sneek 4-8-1874)
                            8.. Hendrik (Sneek 11-7-1874 - 19-5-1941)
                            9.. Doodgeboren zoon (Sneek 16-5-1876)
                            10.. Arendje (Sneek 10-5-1877)
                            11.. Grietje (Oosthem 12-5-1878 - Oosthem 5-9-1878)
                            12.. Gerlof (Oosthem 14-6-1880 - 28-11-1906)
                            13.. Grietje (Oosthem 15-8-1881 - 7-2-1936)
                            14.. AEbeltje (Oosthem 13-12-1882 - Oosthem 13-12-1882)
                            15.. AEbeltje (Oosthem 19-5-1884 - Sondel 12-7-1896)
                            16.. Gerrit (Oosthem 19-5-1884 - Oosthem 19-5-1884)
                            17.. Minne (Sondel 8-9-1886 - Sondel 27-3-1887)

                            De teller stopt dus pas op 17!
                            Uit ervaring weet ik dat de datums in het boekje van mevrouw Brinkman
                            niet zo heel erg betrouwbaar zijn. Omdat ik niet graag foutieve
                            informatie door wil geven heb ik de vrijheid genomen eea even na te
                            kijken op het Ryksargyf. Het bleek inderdaad dat vaak de
                            aangiftedatum of soms een geheel afwijkende datum was afgedrukt in
                            het boekje. Bovendien stond het levenloos geboren kindje niet in het
                            boekje en ook de tweede Arendje niet. Verder stond er nog een Gerrit
                            in, geboren op 2-4-1885. Hoewel op zich aannemelijk, schrijft het
                            Ryksargyf deze Gerrit Keulen aan andere ouders toe. Tenslotte kon ik
                            de geboorteakte van de tweede AEbeltje (in het boekje staat ze
                            aangeduid als tweeling samen met Gerrit) niet vinden, hoewel op de
                            overlijdensakte de leeftijd (12 jaar) wel klopt. Ik heb haar dus toch
                            maar opgenomen.

                            Graag gedaan en groeten,
                            Peter

                            Message 13 of 22 , Oct 2, 2001
                              Hoi Peter,

                              Heel erg bedankt voor het aanvullen (en checken!; ik zie hier toch een familie-overeenkomst :-)) van mijn gegevens. Het is inderdaad merkwaardig dat de tweede Aebeltje in de geboorte-aktes op het Ryksargyf niet terug is te vinden. Overigens kon ik ook de overlijdensaktes van Hendrik (overl. 1941) en Gerrit (overl. 1884) niet vinden. De vergissing met de tweede "andere" Gerrit lijkt inderdaad voor de hand te liggen, gezien het feit dat diens vader Jeljer heette wat erg op Jelle lijkt.

                              Mijn moeder vertelde dat ze vroeger zo verwend werd door haar Muoike Arendje omdat ze (mijn moeder) naar haar overleden zuster (van Arendje: Hiltje Keulen) was vernoemd. En vertelde terloops dat haar nicht Hinkje (een dochter van Arendje) nog leeft. Het heeft dan ook een tijdje geduurd voor ik in de gaten had dat het om haar oud-tante Arendje ging (geb. in 1877 en gehuwd in 1906) en om haar nog in leven zijnde achternicht Hinkje. Om de simpele reden dat je er niet bij stil staat dat iets wat zo ver weg in de tijd ligt nog in het geheugen kan zitten van een "hedendaags" iemand. Zo'n link tussen het heden en het verre verleden kun je je haast niet voorstellen. Overigens.... 17 kinderen krijgen ook niet! Om er vervolgens 7 op jeugdige tot zeer jeugdige leeftijd weer te moeten afstaan. Maar goed, dit terzijde.

                              Nogmaals bedankt en groeten,
                              Nynke.

                            • Tette.Hofstra@t-online.de
                              Message 14 of 22 , Oct 2, 2001
                                Beste Nynke,

                                vandaag kwam ik er eerst aan toe, de vele e-mails van de laatste week te lezen.
                                In jouw kwartierstaat komt de naam Hofstra ook voor. Aangezien veel Hofstra's
                                deze naam in 1811 aangenomen habben, is het de vraag of er een verbinding
                                bestaat. Mijn voorouders komen uit de buurt van Oldeboorn. De oudste gegevens
                                die ik heb zijn:

                                Tette Doeckes, geb. Warniahuizen ca. 1630, getrouwd ca. 1655 in Oldeboorn met
                                Taeckjen Hotzes, geb. ca. 1632 in Oudehaske.

                                De ouders van Tette Doeckes waren Doecke Ydes en Mints Wolters, die ca. 1622 in
                                Oldeboorn trouwden.

                                Indien het een en ander past geef ik graag verdere informatie.

                                groeten Tette Hotze Hofstra

                              • Anthony Hofstee
                                Message 15 of 22 , Oct 2, 2001
                                  Tette, I saw your note to Nynke. I was wondering if
                                  you could fill in some information for me. I am
                                  looking for the baptism date and marriage date/place
                                  of Antje Hotzes Hofstra and Thomas Goojes Brouwer.
                                  Antje I am told is a daughter of Hotze Tettes and
                                  Gerbrig Wytzes. Any help would be appreciated.
                                  Thanks. Tony

                                  ahofstee@...

                                  Message 16 of 22 , Oct 3, 2001
                                    Beste Tette,

                                    Ik heb in mijn kwartierstaat Dirkjen Sietses Hofstra, geboren 7 mei 1826 in Balk, Gaasterland en overleden op 24 januari 1897 in Gaasterland.
                                    Haar ouders waren Sietse (meer schrijfwijzen mogelijk!) Adams Hofstra en Idskjen Sipkes Kiep ook afkomstig uit Gaasterland. Deze Sietse Hofstra komt echter niet voor in de naamgevingslijst van 1811 op www.ryksargyf.org. Hij moet geboren zijn omstreeks 1798, waaruit je mag afleiden dat zijn vader in 1811 een naam moet hebben laten registreren. Maar ook de combinatie Adam met Sy*, Sij* of Sie* leverde niets op. Dus ik heb geen idee waar deze Sietse Hofstra vandaan is gekomen. En kan je dus ook niet vertellen of er een ansluiting bestaat met de "Oldeboornster Hofstra's".

                                    Mochten er lijstgenoten zijn, die deze Sietse Hofstra wel kunnen plaatsen, dan zou ik dat graag vernemen.

                                    Met vriendelijke groeten,
                                    Nynke van den Hooven.

                                    Message 17 of 22 , Oct 3, 2001
                                      Tony,

                                      I found the following marriage in the "BS before 1811 " on Ryksargyf.
                                      Perhaps Tette can help you on the baptism-data.

                                      DTBL Regio 7: zuidoost Friesland
                                      Trouwregister Hervormde gemeente Oldeboorn-Nes, 1780
                                      DTB nr: 730, 1661 - 1810
                                      Vermelding: Bevestiging huwelijk van 14 mei 1780, Oldeboorn
                                      Man: Thomas Goyes, Oldeboorn
                                      Vrouw: Antie Hotzes, Oldeboorn

                                      Gestandaardiseerde namen: THOMAS en ANTJE HOTSES

                                      Bye,
                                      Nynke.

                                      Message 18 of 22 , Oct 3, 2001
                                        Nynke, thanks. I keep forgetting that some of those records from before
                                        1811 are now online at Ryksargyf site. Tony

                                        Message 19 of 22 , Oct 3, 2001
                                          Hallo Tony,

                                          in addition to Nynkes information I have the following:

                                          Tette Doekes and Taeckjen Hotzes had 3 children:

                                          Sytse Tettes, Doecke Tettes and Hotze Tettes.

                                          Hotze Tettes was born around 1660 in Warniahuizen close to Oldeboorn. He married
                                          Antsje, born ar. 1655. They had 5 children:

                                          Tette Hotzes, Douwe Hotzes, Taecke Hotzes, Wouter Hotzes amd Reitse Hotzes (de
                                          Jong).

                                          Hotze Tettes, farmer in Sorramorre, close to Oldeboorn was born ar. 1715, he
                                          died 22.7.1809. He married on 7.3.1745 in Oldeboorn with Gerbrig Wytzes. From
                                          her I have no additional dates. They had 8 children:

                                          Tette Hotzes Hofstra (my ancestor)
                                          Bauke Hotzes Veldman
                                          Trijntje Hotzes
                                          Aaltje Hotzes
                                          Wytze Hotzes
                                          Reitze Hotzes de Jong
                                          Tettje Hotzes
                                          Antje Hotzes

                                          Antje died 11.9.1827 68 years old. She married on 7th (that's the date I have in
                                          my files)or 14th may 1780 with Thomas Goyes Brouwer. He is a son of Gooye
                                          Gerbens and Tjitske Ruurds. Thomas died 26.9.1823, 75 years old.

                                          They had 5 children: Hotse Tomas, Gooye Tomas, Gerbrig Tomas, Tjitske Tomas and
                                          Trijntje Tomas.

                                          Some of the informations regarding the "Brouwer" family I found in
                                          "Meiers en Landheren te Oldeboorn in de 18e eeuw" by Marten Groen ISBN
                                          90-800704-2-4.

                                          If you want some additional information, please let me know.

                                          yours

                                          Tette

                                          Message 20 of 22 , Oct 3, 2001
                                            Tette, thanks for the info. When I get some time I
                                            will see if I have further questions for you. Tony
                                            ahofstee@...

                                            Message 21 of 22 , Oct 4, 2001
                                              Beste Tette en Nynke,

                                              Tette schreef:<In jouw kwartierstaat komt de naam Hofstra ook voor. Aangezien
                                              veel Hofstra's deze naam in 1811 aangenomen habben, is het de vraag of er een
                                              verbinding
                                              bestaat. Mijn voorouders komen uit de buurt van Oldeboorn.>

                                              Die vraag geld ook voor mij. In mijn kwartieren: viz. Hendrik Fok(k)es HOFSTRA,
                                              boer onder Boornbergum, geb.c 1775, ovl 21 Dec 1857 (Utingdl, 22 Dec 1857, blad
                                              nr 27; suppl nr 1-3). Gehuwd c 1803 met Geertje Johannes BOTTEMA,
                                              (waarschijnlijk) dr van Johannes Sipkes (BOTTEMA, 1811) en Hantje Murks BOETEMA.
                                              Hun dochter Janke Hendriks HOFSTRA huwde Oldeboorn 13 Oct 1825 (Utingdl akte nr
                                              17 ) met Riemer Oedses EYZINGA.

                                              Gevraagd voorgeslacht van Hendrik en Geertje. Bij voorbaat bedankt voor
                                              eventuele aanvullingen.

                                              Vr groet, Keimpe
                                            • Tette.Hofstra@t-online.de
                                              Message 22 of 22 , Oct 5, 2001
                                                Beste Keimpe,

                                                Ik zie geen direkte verbinding tussen jouw Hendrik Fokkes Hofstra en mijn
                                                voorouders. Hendrik Fokkes nam de naam Hofstra in 1811 aan zoals vele anderen.

                                                Echter kan ik jou wel meer informatie verstrekken over de voorouders van Hendrik
                                                Fokkes en Gerbrig of Geertje Johannes:

                                                Hendrik Fokkes woonde 1805 op de plaats nr. 55 in Henswoude. Hij is ca. 1772
                                                geboren als zoon van Fokke Watses en Janke Hendriks. In 1811 wonen zij in
                                                Boornbergum.

                                                Fokke Watses was zoon van Watse Ruurds (later Watzema) en Trijntje Hommes. Deze
                                                woonden op plaats 12 (Zuiderkwartier van Oldeboorn).

                                                Watse Ruurds werd ca. 1720 geboren als zoon van Ruurd Watses I an Trijntje Hayes
                                                te Joure en trouwde 1742 Trijntje Hommes, dochter van Homme Aukes en Afke
                                                Fokkes.

                                                Watse Ruurd overlijdt ca. 1790 in Oldeboorn. Overigens woonde op de plaats 12
                                                (Watzema-State) in 1786 Tomas Gooyes Brouwer, die door Anthony Hofstee genoemd
                                                werd en die met een Antje Hotses Hofstra (die wel in mijn familielijn ligt)
                                                getrouwd was.

                                                Al deze informatie en nog veel meer staan in het boek:

                                                Meiers en Landheren te Oldeboorn in de 18de eeuw van Marten Groen.
                                                ISBN 90-800704-2-4

                                                Ik zou je aanbevelen te proberen dit boek te krijgen, want er staan nog veel
                                                verwijzingen naar aanverwanten van jouw voorouders.

                                                Het adres van de heer Groen is:

                                                M. Groen
                                                Lijsterbesstraat 3
                                                5671 AE Nuenen

                                                Lukt dit niet, laat het mij weten, dan kan ik jou verdere informaties uit het
                                                boek verstrekken.

                                                groeten

                                                Tette