Van Beresteyn

  • Yntze van der Honing
    Message 1 of 2 , Feb 5, 2000
      Dames en heren lijstleden,

      Velen beginnen lukraak met stamboomonderzoek, zonder eerst een
      beginnershandleiding te lezen. Zo kan het gebeuren dat men nog nimmer van
      Van Beresteyn heeft gehoord, met als resultaat dat men verkeerd aan de slag
      gaat of uren werk besteedt aan het uitzoeken van zaken die al lang en breed
      door anderen zijn uitgezocht (en gepubliceerd). Vele malen wordt zo het
      wiel opnieuw uitgevonden! Onlangs deelde iemand op deze elektronische
      postverzendlijst mede dat hij nog nooit van Van Beresteyn had gehoord.

      Hieronder volgt een kopie van een antwoord dat ik onlangs verstuurde aan
      een beginnende genealoog die mij per e-mail benaderde over een Schoterlands
      geslacht en in een vervolg daarop eveneens aan mij vroeg wat Van Beresteyn
      dan wel was. Ik heb hem toen als volgt geantwoord:

      "Geachte (beginner),

      Het Genealogisch Repertorium van Jhr. Van Beresteyn (in de wandeling
      aangeduid als "Van Beresteyn") is een naslagwerk waarin alle genealogische
      publicaties vermeld staan, dus een soort bibliografie voor genealogen.
      Raadpleging kan u vele uren zoekwerk en reiskosten besparen. Iedere
      genealoog kent het. Dit naslagwerk is in geactualiseerde vorm aanwezig op
      elk archief, en oudere uitgaven (nog van 1972) zijn meestal aanwezig in
      grotere openbare en universiteitsbibliotheken. Aanschaf van het
      nogal prijzige Van Beresteyn (enkele honderden guldens?) is niet
      noodzakelijk. U raadpleegt dit werk immers kosteloos op het archief!"

      Voor een geschikte beginnershandleiding kunt u zich in verbinding stellen
      met het CBG. Ook het Ryksargyf heeft indertijd een gids voor
      archiefonderzoek samengesteld.
    • Alfons Santen
      Message 2 of 2 , Feb 5, 2000
        Ik neem aan dat je op mij doelt.
        Ik ken het Genealogisch Repertorium uiteraard wel.
        Dat het van Jhr. Van Beresteyn is, was ik vergeten of heb ik nooit op gelet.

[...]

        To unsubscribe from this mailing list, or to change your subscription
        to digest, go to the ONElist web site, at http://www.onelist.com and
        select the Member Center link from the menu bar on the left.

        Genealogy yn Frysl�n: http://users.telekabel.nl/andrys/frgen/