Re: [Friesland-genealogy] Boek van Doeke Wijgers Hellema

  • g. riemersma
    Message 1 of 3 , Sep 26, 2001
      Hallo Hans

      Ik ben in het bezit van het boek van Doeke Wijgers Hellema:Kroniek van een
      Friese boer.
      Het enige dat in het boek heb kunnen vinden is het volgende:
      Ds.Tamme Foppes de Haan(1791-1868)is Ned.Hervormd predikant geweest in
      Molkwerum,Exmorra en Ee.
      Hij ging tot de Afgescheidenen over en leidde voor hen predikanten op;hij
      werd later docent aan de Theologische School te Kampen.
      (Zie:J.J.Kalma,Dit wienen ek Friezen,III,Ljouwert 1966,blz65-71).
      De naam Jodocus Tammes de Haan ben ik helaas niet tegen gekomen.
      Wel de naam E.de Haan,hij was onderwijzer der jeugd te Wirdum.
      Van hem staat een door hem geschreven gedicht over de watervloed van 1825.
      Mocht je hier belangstelling voor hebben wil ik het je een dezer dagen wel
      sturen.

      Sneek;Gerrit Riemersma