hulp gevraagd

  • H. Kuiphof
    Message 1 of 27 , Sep 24, 2001
      In het Gemeente archief Leeuwarden vond ik al enige jaren geleden, en zaterdag j.l. ook in het RA Leeuwarden de volgende gegevens:
      DTB 954 H. tabel 5 in ondertrouw Elske Kuyphof met Maurits Meyer op 8 maart 1634 en
      DTB 974 tabel 3 gehuwd Elske Kuyphof en Maurits Meyer op 23 maart 1634 in de NH Gemeente.
      In het gemeente archief staat er Elske Kuyphoff. [met dubbel ff]

      Ik ben al jaren op zoek naar de herkomst van deze Elske. Ik heb er tot nu toe nooit iets van kunnen vinden, noch ouders. noch andere familieleden.
      Pas bij de naamgeving op 3 jan. 1812 duikt de naam weer op door Harmen Binderts Kuiphof. Dit is het begin van mijn familiegeslacht.
      Het werkelijke begin moet dus veel eerder liggen. Natuurlijk heb ik dat in de DTB registers geprobeerd, maar ik loop vast in Holwerd rond 1740. Daar waren ze lid van de Mennonieten kerk en zijn later verhuisd naar Marrum. Dat is alles.
      Wie kan mij helpen met een aanwijzing om weer een draadje te vinden van mijn gevonden Elske. Het lijkt of ze uit de lucht is komen vallen en zo weer verdampt is. Een ding is zeker, ze moet ouders hebben gehad. Maar wie waren dat ??
      Ik zou bijzonder blij zijn met een tip om verder te komen.
      Vriendelijke groeten / kindly regards
      H. Kuiphof, Heemstede.
      e-mail: henk.kuiphof@...

    • dirk van der schaaf
      Message 2 of 27 , Jun 25, 2008
        Beste groepsgenoten,

        wie kan mij met het volgende helpen:
        Alef Tjeerds laat tussen 1697 en 1713 zijn kinderen te Collum dopen.
        - Wie was Alef Tjeerds?
        - waar en wanneer is hij geboren?
        - met wie en waar is hij gehuwd?
        - wanneer en waar is hij overleden?
        - wie waren zijn ouders?
        Vriendelijk dank voor uw hulp.
        Dirk van der Schaaf

      • Kees Braaksma
        Message 3 of 27 , Jun 25, 2008
          Hallo Dirk,

          Via de DTBL van de kerken is dat ws niet te vinden.

          Van Kollum zijn de doopboeken bewaard vanaf 1696 (dus er kunnen nog
          meer kinderen geboren zijn voor Aaghte (1697)).
          En de trouwboeken zijn bewaard gebleven vanaf 1718.
          Begraafboeken zijn er helemaal niet van Kollum.

          Mvg,
          Kees

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "dirk van der schaaf"
          <dwvanderschaaf@...> wrote:

          > Beste groepsgenoten,
          >
          > wie kan mij met het volgende helpen:
          > Alef Tjeerds laat tussen 1697 en 1713 zijn kinderen te Collum dopen.
> [...]
        • dirk van der schaaf
          Message 4 of 27 , Jun 29, 2008
            Kees,

            bedankt voor de informatie. Mocht ik wat voor je kunnen doen, laat het mij gerust weten. Ik ben geïntresseerd in de familie Alef Tjeerds, na 1811 genaamd van der Schaaf.

            Mvg

            <dwvanderschaaf@...> wrote:

            > Beste groepsgenoten,
            >
            > wie kan mij met het volgende helpen:
            > Alef Tjeerds laat tussen 1697 en 1713 zijn kinderen te Collum dopen.
> [...]

          • janvanzandbergen
            Message 5 of 27 , Oct 22 1:53 AM
              een goede vriend van mij heeft een boot gekocht en is bezig met de
              historie.
              De naam van de boot is HL 10 (BU 67) en heeft oorspronkelijk in de
              haven van Laaxum gelegen. Het is een vissermanschouw, gebouwd in 1922,
              waarschijnlijk in Friesland. De werf waar de boot gebouwd is is
              waarschijnlijk een skutsje werf. Dat is alles wat ik weet
              waar zou ik kunnen zoeken om meer gegevens te vinden.
              Jan v Zandbergen
            • Hinke
              Message 6 of 27 , Oct 22 2:09 AM
                Weet zo geen registers online, maar je zou ook kunnen beginnen bij het
                Fries Scheepvaartmuseum in Sneek.
                http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/

                Even een mailtje/telefoontje en ze helpen je vast op weg.

                Succes, Hinke.

              • hzijlstra
                Message 7 of 27 , Oct 22 3:01 AM
                  Beste Jan,

                  Ik heb er wel eens een blogartikel over geschreven, zie
                  http://sneuperdokkum.blogspot.com/2008/07/skutsjesilen-moderne-
                  strijd-met.html en www.skutsjehistorie.nl

                  Verder heeft het Noordelijk Scheepvaartmuseum een database online en
                  heeft het tijdschrift Spiegel der Zeilvaart veel historische kennis
                  over dergelijke schepen.

                  Succes!
                  Hans
                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "janvanzandbergen"
                  <janvanzandbergen@...> wrote:

> [...]
                  > waarschijnlijk een skutsje werf. Dat is alles wat ik weet
                  > waar zou ik kunnen zoeken om meer gegevens te vinden.

                • Jan
                  Message 8 of 27 , Mar 26, 2010
                    ik had de vraag al eerder gesteld maar blijf vastlopen
                    geboortedatum en plaats van Anton Bokma uit friesland.
                    hij woonde in Arnhem en is niet in zijn woonplaats overleden.
                    daardoor ook niet in het archief daar te vinden
                    ondertussen weet ik dat hij rond 1904 geboren moet zijn.
                    helaas gaat genlias met die naam tot 1902.
                    heeft iemand een idee waar ik kan zoeken
                    bij voorbaat dank
                    jan van zandbergen
                  • johanpetermels
                    Message 9 of 27 , Mar 26, 2010
                      Dag Jan,

                      In 2005 is het bedrijf waar hij werkte falliet gegaan. Denk niet dat daar wat uit te zoeken is.
                      Op het Stamboom forum vond ik de volgende discussie, misschien een insteker.
                      http://www.stamboomforum.nl/hulp/2/9612/0
                      Verder heeft dit avondje speuren niets gebracht.

                      Succes, Johan

                      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Jan" <y.zandbergen@...> wrote:

> [...]
                      > ondertussen weet ik dat hij rond 1904 geboren moet zijn.
                      > helaas gaat genlias met die naam tot 1902.
                      > heeft iemand een idee waar ik kan zoeken

                    • y.zandbergen
                      Message 10 of 27 , Mar 26, 2010
                        Johan , bedankt voor het meedenken , helaas geen info waar ik mee verder kan

                        __________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4978 (20100326) __________

                        http://www.eset.com

                      • Tjaard Schaafsma
                        Message 11 of 27 , Mar 27, 2010
                          Hoi

                          Bedankt voor de vorige hulp die ik gekrijgd hebbe van jullie ivm genlias en tesourier - heb heel veel van de familie daar gekrijgd

                          Heb nu een nuwe vraag - genlias ens heb net informatie voor geboortes ik denk 100 jaar terug  en van huwelike 75 jaar en overlijdens 50 jaar hoe kun ik informatie krijge voor de tijdperk erna tot nu toe of is er geen informatie over de internet te krijge daarvoor ?

                          Bedankt

                          Tjaard vanuit Suid Afrika

                        • L.A.Bakker
                          Message 12 of 27 , Mar 27, 2010
                            Dag Tjaard,
                            Officiële sites van de Nederlandse archieven moeten zich houden aan de
                            tijdslimieten die je noemt in verband met de Wet op Privacy: 100 jaar voor
                            geboortes, 75 jaar voor huwelijken en 50 jaar voor overlijden. Er is wel
                            informatie van na die tijd te vinden, maar dat is meestal gedaan door privé
                            personen, dus non-officiële sites. Niet iedereen houdt zich aan die wetten.
                            Misschien dat iemand je verder kan helpen als je doorgeeft wat je aan het
                            zoeken bent?

                            Met vriendelijke groet,
                            Leo Bakker, NL

[...]

                          • Harry van Leuveren
                            Message 13 of 27 , Mar 27, 2010
                              Hallo Tjaard,

                              Voor geboorten, huwelijken en overlijden zou je ook de site van de Leeuwarder Courant kunnen raadplegen... daar staan veel advertenties op... inloogen op Leeuwarder Courant en dan naar archief...

                              Groeten vanuit de Filippijnen,

                              Harry van Leuveren

                              ________________________________

                              Message 14 of 27 , Mar 28, 2010
                                Dag Leo

                                Bedankt voor de mailtje

                                Ik heb heel veel mense die ik afsterwe datums trouw datums geboortedatums, kindere ens benodigd, niet seker wat je bedoeld met doorgeven wat ik aant soeke bent - is dat de name van de persone self of soos ik hier bove sijde
                                Ik heb heel veel informatie gekrijgd voor alles voor 1902 dus heb meeste van de geboortes, trouwes en overlijdings vir voor dat datums maar daarna enige geboortes of trouwes of overlijdenes heb ik niet meer

                                Ik ben maar nog in de begin van mijn familieboom research - kun enige iemand mij dalk lijding geve van hoe hun informatie krijge voor informatie die relatief nieuw is (dus na 1902)

                                Bedankt voor jullie geduld

                                Tjaard

                                ________________________________

[...]

                                ------------ --------- --------- ------

                                Genealogy yn Fryslân: http://www.genealog y-yn-fryslan. nl.

                                http://groups. yahoo.com/ group/Friesland- genealogy

                              • Tjaard Schaafsma
                                Message 15 of 27 , Mar 28, 2010
                                  Dankje Harry

                                  Sal het voorseker probere.
                                  Is al bij de argiewe - is heel veel door te werke voor een enkele persoon - weet jij mischien hoe mens meer doeltreffend kunne zoeke op de courant ?

                                  Groete uit Suid Afrika

                                  Tjaard

                                  ________________________________

                                  ____________ _________ _________ __

                                  Message 16 of 27 , Mar 28, 2010
                                    Tjaard,

                                    Leo bedoelt waarschijnlijk dat we je makkelijker kunnen helpen als we weten naar welke familienamen je zoekt.

                                    Met vriendelijke groet

                                    Nynke van den Hooven

                                    _____

                                    Message 17 of 27 , Mar 28, 2010
                                      Hi Nynke

                                      Ik soekt na familie naam Schaafsma heb hun oorsprong uit Friesland Harmen Goytses , de naam is in 1811 aangenome door Harmen Oedses en die had een zoon Sierd Harmen Schaafsma van waar mij familie boom vandaan komt. Hij had 3 zoons Ate, Sierk en Jochum hier vertakt de familie erg.

                                      bijvoorbeeld Jochum had in zoon Albert Sake die se zoon Kornelis Jochem heb ik geen kindere voor weet niet of dat goed is, hij had ook zoon Sierd Harmen die vier zoons hebbe die ek heel wijnig informatie over  kindere hebbe of wanneer hun overlede is

                                      Is dit wat jullie bedoelde ik moet laat wete

                                      Bedankt

                                      Tjaard

                                      ________________________________

[...]

                                      Reply to sender | Reply to group | Reply via web post | Start a New Topic Messages in this topic (16)
                                      Recent Activity: * New Members 1
                                      Visit Your Group
                                      Genealogy yn Fryslân: http://www.genealogy-yn-fryslan.nl.

                                      Switch to: Text-Only, Daily Digest • Unsubscribe • Terms of Use
                                      .

                                    • JP Mels
                                      Message 18 of 27 , Mar 28, 2010
                                        Dag Tjaard,

                                        Het lijkt mij handig om een Nederlandse onderzoeker te hebben die met je mee
                                        denkt. Op deze manier werkt het ook met mijn Belgische familie roots.

                                        In het stamboomforum vond ik iemand waarvan haar moeder een Schaafsma is.
                                        Mits zij uit jouw familielijn is, zal zij (veel) meer kunnen vertellen over
                                        de familie in deze tijd.

                                        Wie niet waagt, die niet wint. Probeer gewoon en wie weet lukt het jou.

                                        http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/12859/0

                                        Kijk naar de laatste inzender, Annemieke Meijer. Haar moeder is en
                                        Schaafsma.

                                        Uiteraard kun je het Stamboomforum nog verder onderzoeken naar Schaafsma.

                                        Succes, Johan

                                      • cornelius boekema
                                        Message 19 of 27 , Mar 29, 2010
                                          Jan, heb je ook meer gegevens betreffende deze Anton Bokma. Ik heb vrij
                                          wat gegevens betreffende de Bokmas en heb gezocht naar ’n Anne, want dat
                                          was misschien zijn Friesche naam, maar vind er niet eentje rond 1904.
                                          Maar was hij getrouwd en had hij kinderen? De namen van zijn kinderen
                                          kunnen naar de ouders verwijzen. En wanneer stierf hij? Ik heb ook op
                                          Graftombe.nl gezocht maar dat leverde ook nog niets op.

                                          Cor Boekema (Montreal)

                                          _____

                                          J’utilise la version gratuite de SPAMfighter
                                          <http://www.spamfighter.com/lfr> pour utilisateurs privés.
                                          Jusqu’à présent SPAMfighter a bloqué 376 courriels spam.

                                          Optimisez votre PC trop lent
                                          <http://www.spamfighter.com/SLOW-PCfighter/Lang_FR/?cid=sigfr>

                                        • y.zandbergen
                                          Message 20 of 27 , Mar 29, 2010
                                            Cor , deze Anton Bokma was jarenlang de vriend van mijn moeder (zij was toen niet getrouwd , hij wel)
                                            in 1958 is mijn moeder zwanger geraakt van hem.
                                            hij wilde niet scheiden van zijn vrouw , ze woonden toen in arnhem aan de breitnerstraat 15 , hadden 2 zonen waarvan 1 vernoemd Ton (Anton)
                                            mijn broertje , zijn zoon komt nu bij mij met vragen omdat ik in die tijd 12 jaar was en nog veel weet en mijn hobby stamboom onderzoek.
                                            ik weet dat hij 17 jaar ouder was dan mijn moeder die in 1921 geboren is en een fries was.
                                            mijn moeder heeft ergens rond 1980 verteld dat hij overleden was
                                            het archief in arnhem heeft alles onderzocht en het blijkt dat hij niet in de gemeente arnhem is overleden en daarom geen gegevens
                                            meer weet ik niet
                                            Jan v Zandbergen

                                            __________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4983 (20100329) __________

                                            http://www.eset.com

                                          • kwibus@zonnet.nl
                                            Message 21 of 27 , Mar 30, 2010
                                              Dag Tjaard,

                                              Op www.graftombe.nl kun je zoeken naar gegevens van grafstenen op
                                              begraafplaatsen, vaak met datums van geboorte en overlijden erbij. En
                                              eventuele partners.

                                            • Ina Hazewinkel
                                              Message 22 of 27 , Mar 30, 2010
                                                Hallo Tjaard,

                                                Misschien kan je de personen die je zoekt,
                                                hier in de groep vermelden, dan kunnen
                                                wij je helpen zoeken.

                                                Groet Ina

                                                http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?board=3.0

                                                Message 23 of 27 , Apr 18, 2010
                                                  HI

                                                  Ik heb  weer een vraag - Waar kun ik heel oude informatie over persone krijge voor 1650 Ik heb 3 persone nu gevonde(Op de boom van Ids Pultrum) en sag dat het familie was, maar weet niet of hun broers of susters had en ook wie de vader en moeder van de oudste persoon(Tjebbe Goytses) was - Waar kun ik gaan soeke want op Tresoar voor 1811 krijg ik niets voor hen.

                                                  Die persone is de volgende
                                                      *  Utse Goytses boer Noord Drachten gebore +- 1630 overlede tussen 1677/1688 getroud met Romcken Jans  Geb rond 1633
                                                      *  Goytse Tjebbes boer gebore Noord Drachten +- 1595 overlede 1645 getroud met Foockjen Oebles gebore rond 1598
                                                      *  Tjebbe Goytses boer gebore Noord Drachten rond 1565 overlede na 1625 getroud met Neeltje ....... gebore rond 1568

                                                  Wie weet wat heb daardie tijd in Noord Drachten gebeurt ? De familie lijk mij komt allemaal uit Noord Drachten - einge verhale over Noord Drachten of waar ik moie verhale kunne ga oplese voor die tijd

                                                  Heel erg bedankt en groetjes vanuit Suid Afrika

                                                  Tjaard

                                                • Johan Zwart
                                                  Message 24 of 27 , Apr 18, 2010
                                                    Tjaard,

                                                    op de site van klaas bekkema uit drachten, staat een stukje gechiedenis van smallingerland waar noorder drachten onder valt, kijk maar eens op www.pergo-et-perera.nl grotnis ut grunn Johan Zwart

                                                    Message 25 of 27 , Apr 18, 2010
                                                      De link was niet helemaal juist, moet zijn:
                                                      www.pergo-et-perago.nl/
                                                      .
                                                      Lineke
                                                      .

                                                      Message 26 of 27 , Mar 20, 2012
                                                        Ik ben al een hele tijd op zoek naar mijn voorvader douwe jans “heins”. Hij was gehuwd met anna maria willems. Zij beviel van twee zonen in juni 1812 in leeuwarden. In de akte staat vermeld dat vader afwezig is waarschijnlijk gelegerd in Stettin ( leger Napoleon). Zij woonde toen in bij het gezin van Lena Jans in Leeuwarden. Akte te vinden op Alle Friezen.
                                                        Wie weet waar beide voorouders getrouwd zijn? Of er misschien al meer kinderen waren en of Leeuwarden de woonplaats was of dat het een tijdelijk adres was vanwege de vader?
                                                        Kortom alle hulp is meer dan welkom.

                                                        Ik ben douwe heins geboren in workum en woon sinds 1972 in kortenhoef. Ik kan nederlands, frans, duits,engels en frysk lezen.
                                                        hartelijk dank voor de moeite.
                                                        douwe

                                                      • lieuweh
                                                        Message 27 of 27 , Nov 25, 2015
                                                          In het verleden al eens vermoed, dat Douwe Jans uit Leeuwarden en Douwe Heins Jans uit Harlingen dezelfde persoon zijn. Inmiddels wijst er meer in die richting.
                                                          1. Beide maken in het 33 regiment Jagers de voettocht naar Moskou in 1812.
                                                          2. De meeste vermisten zijn rond 1820 dood verklaard.
                                                              Bij het huwelijk van zijn zoon Albert in 1848 wordt hij als afwezig gemeld.
                                                              Bij het overlijden van Albert als reeds overleden.
                                                              Dit komt aardig overeen met het leven van Douwe van der Molen en zijn overlijden in 1851.

                                                          Een en ander nog eens online gezet op

                                                          Tijd om er op te schieten, Lieuwe Heins.