Gatze Luitjes Jaksma / Hein Luitjes Hofman

  • nynkevandenhooven@hotmail.com
    Message 1 of 5 , Sep 12, 2001
      Lijstgenoten,

      Graag jullie hulp bij het volgende raadsel:
      Eén van de voorouders van mijn vader laat zich in 1811 registreren
      als Gatze Luitjes Jaksma, samen met zoon Luitjen en dochter Antje. In
      het gebruik wijzigt de naam in Jaagsma. Zodra de BS vóór 1812
      beschikbaar kwam, heb ik een huwelijk gezocht en gevonden van zijn
      mogelijke ouders: Luitje Gatsis en Ink Sijmons. Prachtig toch?
      Dit weekend vond ik een website waar ik (tot mijn niet geringe
      vreugde) Luitje Gatsis en Hinkje (!) Sijmons weer tegenkwam, nu
      echter als ouders van Hein Luitjes, die in 1811 overleden is. In de
      registratiegegevens van 1811 komt de weduwe Hein Luitjes (Harmke
      Hendriks Roskam) voor met haar kinderen Luitjen, Hinkjen en Hendrik,
      maar daar wordt niet duidelijk welke achternaam wordt aangenomen.
      Volgens de website waar ik Hein Luitjes vond, wordt de naam Hofman
      aangenomen en nu komt de clou: Hinkje Heins Hofman is een voormoeder
      van mijn moeder. Wat ik dus wil verifiëren is: waren Gatze Luitjes
      Jaksma/Jaagsma en Hein Luitjes Hofman inderdaad broers? In dat geval
      zijn mijn ouders namelijk familie van elkaar :-)

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.
    • pbmvw@compuserve.com
      Message 2 of 5 , Sep 27, 2001
        Nynke,

        Het is zeer waarschijnlijk dat Gatze Luitjes en Hein Luitjes broers
        van elkaar waren. Onlangs was ik bij het CBG in Den Haag om een
        aantal huwelijksaktes op te zoeken. Ik heb toen gelijk even van de
        gelegenheid gebruik gemaakt om de overlijdensaktes van Gatze Luitjes
        en Hein Luitjes op te zoeken. (Hein Luitjes is een directe voorvader
        via mijn oma, Gatze Luitjes is aangetrouwde familie via mijn opa.) In
        de overlijdensakte van Gatze Luitjes staan als ouders Luitje Gatses
        en Ink Siemons vermeld. In de overlijdensakte van Hein Luitjes staan
        als ouders echter Luitje Gatzes en Ink Heins vermeld. Ik heb het
        sterke vermoeden dat bij deze laatste naam sprake is van een
        vergissing: de aangifte werd, zoals in die tijd zeer gebruikelijk,
        gedaan door buren van Hein, vermoedelijk vergisten zij zich in de
        naam van zijn moeder, temeer daar hij ook een dochter genaamd Hinkje
        had (Hinkje Heins dus). Daarnaast is er in de quotisatiekohieren en
        in de huwelijken van voor 1811, zoals op de site van het Ryksargyf
        gepubliceerd, maar één Luitje Gatzes te vinden. Tenslotte zijn
        Luitje
        Gatzes en Ink Siemons bij trouwen afkomstig van Nijega, alwaar ze ook
        trouwden en is Hein Luitjes geboren in Nijega (ongeveer twee jaar na
        Gatze Luitjes). Al met al reden genoeg om er wat mij betreft vanuit
        te mogen gaan dat de moeder van Hein Luitjes ook Ink Siemons moet
        zijn en dat Hein en Gatze (volle) broers van elkaar waren.

        Groeten,
        Peter Boersma

        Message 3 of 5 , Sep 27, 2001
          Hallo Peter,

          Dus http://ourworld.compuserve.com/homepages/pbmvw/ moet jouw site zijn. Want daar had ik de betreffende info vandaan. En omdat ik nog nooit een archief van binnen heb bekeken (ik ben het tegenovergestelde van een digibeet, nl. een archivibeet!) en het verkrijgen van gegevens van voor 1811 een probleem vormt, zat ik dus juichend achter de computer :-)) (waarmee ik ook Hans Zijlstra, de aangever van www.google.com, hartelijk wil bedanken voor zijn tip!)
          Bedankt voor het nazoeken van de relatie tussen Hein en Gatze Luitjes. Ik had Ink Heins in mijn bestand staan (via Ryksargyf) en vanwege haar kleindochter Hinkje (Heins Hofman) al aangenomen dat de namen overeen zouden moeten komen als Hinkje, temeer omdat mijn betovergrootmoeder ook Hinkje (Jans Klijnstra) heette en zij was op haar beurt een kleindochter van Hinkje Heins Hofman. Overigens denk ik dat dergelijke naamsvergissingen ook veroorzaakt werden door het feit dat de naam in schrift min of meer fonetisch werd weergegeven en de ene "schrijver" die kunst beter beheerste dan de andere.
          Dus mijn ouders hebben inderdaad een gemeenschappelijk voorouderpaar! Nou, die vondst zullen ze zeker weten te waarderen!
          Ik ben overigens nog wel meer "bekenden" op je site tegengekomen!

          Hartelijke groeten
          Nynke van den Hooven

[...]

          <knip>

        • pbmvw@compuserve.com
          Message 4 of 5 , Sep 28, 2001
            Hallo Nynke,

            Dat is inderdaad mijn site. Nog bedankt voor het opnemen van de link,
            mijn dagteller stond nog nooit zo hoog :-)
            Overigens kan ik je aanraden toch eens een archief te bezoeken. De
            aktes bevatten vaak veel meer informatie dan je op internet vindt -
            beroepen, woonplaatsen, geboorteplaatsen en andere bijzonderheden,
            dat laatste met name in de huwelijkse bijlages - bovendien staan de
            handtekeningen van je voorouders eronder, iets wat mij in ieder geval
            erg aanspreekt.

            De naamsvergissing waar je in je bericht op reageert betreft het
            verschil tussen Ink en Hink(je) vermoed ik. Waar ik in mijn bericht
            echter op doelde was het verschil in het patroniem van de moeder
            tussen beide aktes: Ink Siemons versus Ink Heins, waarbij ik de
            laatste wijt aan een vergissing van de buren van Hein die de aangifte
            verzorgden (wellicht een verwarring met de naam van zijn dochter:
            Hinkje Heins).

            Je schrijft dat jouw betovergrootmoeder Hinkje Jans Klijnstra is,
            aangezien mijn betovergrootvader Gerrit Jans Klijnstra is maakt ons
            dat familie in de 10e graad!
            Ik ben benieuwd of je nog aanvullende informatie betreffende de
            Klijnstra's, Hofmans, Bruinsma's of Bouma's voor me hebt.

            Vriendelijke groeten,

            Message 5 of 5 , Sep 28, 2001
              Hallo Peter,

              Mijn Sijmons/Heins verwisseling had ik inmiddels opgemerkt.

              Mijn genealogische bestanden zijn puur en alleen via de computer (=Internet) opgebouwd. D.w.z. ik heb ongelofelijk veel informatie van www.ryksargyf.org gehaald en aan de hand daarvan ben ik via Internet naar "linkende" bestanden gaan zoeken.
              Voor wie de naam Jongsma (mede)-onderzoekt kan ik de site van Henk Jongsma aanraden: http://home.wxs.nl/~hjongsma/jo_nl.htm . Daar heb ik heel wat informatie m.b.t. tot mijn grootmoeder (Wietske Jongsma) van moeders kant gevonden.
              Daarnaast blijkt er in de familie toch meer tastbaar materiaal aanwezig. Zo kreeg onlangs ik een foto van mijn betovergrootmoeder His Sierds van der Zijpp (van vaders kant) die op haar beurt een kleindochter was van Gatze Luitjes Jaksma/Jaagsma en Sjoerdtje Jelles.

              Eventuele informatie m.b.t. verdere overeenkomsten en aanvullingen stuur ik wel naar je eigen mail-adres.

              Met vriendelijke groeten,
              Nynke van den Hooven(-van der Zee)