Wie kan een oude akte voor me ontcijferen?

  • Reiny Wiersma
    Message 1 of 13 , Aug 31 5:29 AM
      Ik ben op zoek naar de verbinding tussen Claes Jacobs van der Graeff en
      Jacobs Dircks, burgemeester van Amsterdam rond 1630.

      Ik heb de ondertrouwinschrijving 1643, Amsterdam gevonden. Hierin staat dat
      er een voogd is, dat hij 24 jaar oud is en nog wat. Maar ik kan dat niet
      allemaal ontcijferen.

      Is er iemand die die oude handschriften kan lezen?

      Ik kan dan de afbeelding van de akte toesturen.

      Vriendelijke groet

      Reiny

    • Richard van Schaik
      Message 2 of 13 , Aug 31 5:57 AM
        On 31-08-2014 14:29, 'Reiny Wiersma' reiny.wiersma@...
        [Friesland-genealogy] wrote:

> [...]
        > er een voogd is, dat hij 24 jaar oud is en nog wat. Maar ik kan dat niet

        https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-31143-16182-17?cc=2037985&wc=SM9S-MNR:1293193204,382015502,382345601

        Hij is van Delft, 24 jaer, geen ouders, bontwerker, geassisteerd door
        zijn Oom en voogd Adriaan van der (Draet).

        > Is er iemand die die oude handschriften kan lezen?
        >
        > Ik kan dan de afbeelding van de akte toesturen.
        >
        > Vriendelijke groet
        >
        > Reiny

        Groeten,
        Richard

        --
        Richard van Schaik
        f.m.a.vanschaik@...
        Message 3 of 13 , Aug 31 6:11 AM
          [Friesland-genealogy] wrote:

          > Ik ben op zoek naar de verbinding tussen Claes Jacobs van der Graeff en
          > Jacobs Dircks, burgemeester van Amsterdam rond 1630.

          Leuke optie voor de ouders van Claes is dan:
          Dopeling Claes
          Vader Jacob Claesz van der Graef
          Moeder Neeltgen Willems van Sijsbergen
          Getuige Jacob Claesz van der Graef
          Machtelt Jacobsdr
          Plaats Delft
          Datum doop 01-12-1619
          Archiefnummer 14 inv. 7 , folio 38v

          http://www.archief.delft.nl/

          Groeten,
          Richard

          Message 4 of 13 , Aug 31 6:12 AM

            Richard,

            Dankjewel. Nu zie ik het ook!

            Zijn oom zal Andries van der Graeff zijn.

            Zijn vader is inderdaad in 1638 overleden.

            Delft! Dat had ik er echt niet van gemaakt!

            En wat staat er bij Catharina Sergeant? Ik lees dat ze 21 is en de naam van haar vader Thomas Jacobs Sergeant, maar de kriebels er om heen snap ik niet. Kun je dat ook ontcijferen?

            Reiny

> [...]

            zijn Oom en voogd Adriaan van der (Draet).

            > Is er iemand die die oude handschriften kan lezen?
            >
            > Ik kan dan de afbeelding van de akte toesturen.

            Groeten,
            Richard

            Message 5 of 13 , Aug 31 6:13 AM
              [Friesland-genealogy] wrote:

              > Ik ben op zoek naar de verbinding tussen Claes Jacobs van der Graeff en
              > Jacobs Dircks, burgemeester van Amsterdam rond 1630.

              Dan kom je trouwens op dit orgineel:
              http://www.archief.delft.nl/scan.aspx?book=D&id=45919

              Groeten,
              Richard

              Message 6 of 13 , Aug 31 6:28 AM
                On 31-08-2014 15:12, 'Reiny Wiersma' reiny.wiersma@...
                [Friesland-genealogy] wrote:
> [...]
                >
                > En wat staat er bij Catharina Sergeant? Ik lees dat ze 21 is en de naam
                > van haar vader Thomas Jacobs Sergeant, maar de kriebels er om heen snap

                Catharina Sargeant van A[msterdam] out (24/29?) jaer
                geass[isteer]t met haer vaeder Thomas Jacobsz Sargeant won[ende] alhier
                (.....)

                > Reiny

                Laatste woord valt met helaas niet in en haar leeftijd is denk ik eerder
                29 of 24.

                Het zal dan om het ouderpaar:
                kind: Barber
                doopdatum: 07-07-1616
                kerk: Oude Kerk
                godsdienst: Hervormd
                vader: Jacobsz Sarjant, Thomas
                moeder: Sarjant, Metje
                bronverwijzing: DTB 5, p.189
                Archief van de Burgerlijke Stand: doop-, trouw- en begraafboeken van
                Amsterdam (retroacta van de Burgerlijke Stand)
                Doopregister: NL-SAA-24477372
                gaan maar alle varianten daarop verzinnen en natrekken om Catharina te
                vinden laat ik graag aan jou over.

                Groeten,
                Richard

                Message 7 of 13 , Aug 31 6:43 AM
                  On 31-08-2014 15:28, Richard van Schaik wrote:

                  > Catharina Sargeant van A[msterdam] out (24/29?) jaer
                  > geass[isteer]t met haer vaeder Thomas Jacobsz Sargeant won[ende]
                  > alhier (.....)

                  Correctie:
                  ...... won[ende] achter ..... kerk (ik vermoed Kartuijzer kerk maar kan
                  dat er niet uithalen)

                  Groeten,
                  Richard

                  Message 8 of 13 , Aug 31 7:05 AM

                    Dank je wel Richard, je hebt me een stuk verder geholpen.

                    Ik denk dat er 19 jaar staat en dan zou het deze zijn:

                    kind:  Catarina

                    doopdatum: 25-01-1624

                    kerk: Oude Kerk

                    godsdienst: Hervormd

                    vader: Jacobsz, Thomas

                    moeder: Jans, Elijsabet

                    bronverwijzing: DTB 6, p.71

                    Er is een Thomas Jacobs Sargeant getrouwd met Lijsbeth Oucoop.

                    inschrijvingsdatum: 06-10-1607

                    naam bruidegom: Sergeant, Thomas

                    naam bruid: [van] Oukoop, Lijsbet

                    bronverwijzing: DTB 413, p.17

                    opmerkingen: Huwelijksintekeningen van de KERK.

                    ingeschrevene: [van] Aukoop, Elisabeth

                    ingeschrevene: Sergeant, Thomas Jacobsz

                    datum begrafenis: 25-08-1679

                    begraafplaats: Nieuwe Kerk en Engelse Kerk

                    bronverwijzing: DTB 1056, p.174 en p.175

                    relatie informatie: Weduwe van

                    En dat zou dan weer kloppen met de naam van dochter Elisabeth.

                    Ik zoek weer verder.

                    Bedankt!

                    Message 9 of 13 , Aug 31 7:05 AM
                      On 31-08-2014 15:43, Richard van Schaik wrote:

                      Correctie:
                      out 19 jaer

                      Groeten,
                      Richard

                      P.S. krijg koppijn van die kerk waar ze achter woont dus stop ik mee.

                      Message 10 of 13 , Aug 31 7:09 AM

                        Thomas Jacobs Sargeant woonde in de Westerkerckstraat!

                        Achter de Westerkerk dan. Mooi dat je dat nog zag.

                        Denk je dat dat kan kloppen?

                        Want dan is dat een bekend gezin. Dus ik wil er wel zeker van zijn, voor ik mezelf “bekende” familie toedicht.

                        Reiny

                        Message 11 of 13 , Aug 31 7:15 AM
                          On 31-08-2014 16:05, 'Reiny Wiersma' reiny.wiersma@...
                          [Friesland-genealogy] wrote:
                          > Dank je wel Richard, je hebt me een stuk verder geholpen.
                          >
                          > Ik denk dat er 19 jaar staat en dan zou het deze zijn:

                          Klopt, goed gevonden! Ik was ondertussen ook op Elisabeth Jans van
                          Oucoop uitgekomen als moeder (en deze 1624 als hele goede kandidaat voor
                          de doop van Catharina) en denk dat "Metje" mogelijk een schrijvo
                          destijds was voor Betje (o.i.d.).

                          Groeten,
                          Richard

                          Message 12 of 13 , Aug 31 7:22 AM
                            On 31-08-2014 16:09, 'Reiny Wiersma' reiny.wiersma@...
                            [Friesland-genealogy] wrote:
                            > Thomas Jacobs Sargeant woonde in de Westerkerckstraat!
                            >
                            > Achter de Westerkerk dan. Mooi dat je dat nog zag.

                            Zou zomaar kunnen maar eigenlijk zou ik dat zelf ook in Amsterdam
                            navragen bij een van de twee extreem goede lezers daar in het archief.
                            Voorlopig helaas nog geen plannen voor een bezoekje daar.

                            Groeten,
                            Richard

                            Message 13 of 13 , Aug 31 7:35 AM
                              [Friesland-genealogy] wrote:
                              > Dank je wel Richard, je hebt me een stuk verder geholpen.
                              >
                              > Ik denk dat er 19 jaar staat en dan zou het deze zijn:
                              >
                              > kind: Catarina
                              > doopdatum: 25-01-1624
                              > kerk: Oude Kerk
                              > godsdienst: Hervormd
                              > vader: Jacobsz, Thomas
                              > moeder: Jans, Elijsabet
                              > bronverwijzing: DTB 6, p.71

                              Een hint nog, voor 1700 zijn in Amsterdam de doopgetuigen niet opgenomen
                              in de transcripten terwijl ze er wel vaak zijn in de orginelen (ook de
                              archiefmedewerkers vinden dat nog een gemis maar is helaas niet anders).
                              Het is het zeer waard te proberen orginelen van doopinschrijvingen te
                              vinden. Dat kan via zoekakten.nl en dan FS of anders via het archief
                              (betalen als je het via hun site doet of gratis in het archief zelf). De
                              laatse twee opties zijn wel veel sneller dan via FS want je krijgt
                              meestal meteen de juiste pagina voorgeschoteld (soms helaas een misser
                              in hun koppelingen).

                              Groeten,
                              Richard