Kingma en Todt

  • JP Mels
    Message 1 of 5 , Jun 15, 2014

      Voor de tweede wereld oorlog werkte mijn opa moeders kant, Petrus Johannes Stoop, bij aannemer Kingma te Slootdorp. Deze scheen tevens een vestiging te hebben in Friesland. Tijdens de oorlog moest aannemer Kingma meewerken aan de Atlantic wall. Dus mijn opa Stoop ook.

      Na de oorlog heeft mijn opa weer bij Kingma gewerkt (aldus de overlevering)

      Nu ben ik de kwartierstaat van mijn kinderen aan het “schrijven”. Ik probeer de geschiedenis te achterhalen en in woord en beeld weer te geven. Echter, het wil mij maar niet lukken om beelden of tekst uit de tijd net voor en net na de oorlog in beeld te krijgen.

      http://www.julianadorp-parelvandekop.com/jdorp-wo2/jd3945at.htm

      Wat zeker is dat Piet Stoop in Julianadorp heeft meegeholpen met het bouwen van bunkers en dergelijk.

      Kan iemand mij verwijzen naar een archief dat deze tijd in beeld of tekst heeft?

      Mijn dank, Johan.

    • Hinke
      Message 2 of 5 , Jun 15, 2014
        Johan, dit heb je vast zelf wel gevonden, via archieven.nl het Nederlands instituut voor Militaire Historie
        http://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=210&miadt=2231&miaet=1&micode=419&minr=892959&miview=inv2

        Maar meld het toch maar even!

        groet, Hinke

      • Will Hertoghs
        Message 3 of 5 , Jun 16, 2014

          Bij het Historisch Genootschap Wieringermeer is denk ik ook wel het een en ander te vinden. Voor het adres: http://www.wieringermeergeschiedenis.nl/

          m.v.g.

          Will Hertoghs

          Message 4 of 5 , Jun 16, 2014

            @ Arie,

            Het wil niet lukken om dieper in de materie te komen op de Google manier. Vandaar mijn vraag.

            @ Will,

            Diverse heemkundige verenigingen doorzocht en gevraagd. Geen resultaat. Ook het archief in Alkmaar weet (op internet) niet meer te vertellen dan dat ik al weet.

            @ Hinke,

            Schot in de roos. Schaam mij een beetje dat ik dat niet zelf bedacht. En voor een ander onderzoekje kan dit adres ook nog mogelijk van belang zijn.

            Allemaal hartelijk dank voor de bijstand, Johan.

          • Hinke