Meijlink Leeuwarden voor 1811

  • Ans Meijlink
    Message 1 of 13 , Mar 15, 2014
      Morgen

      Bij alle groningers gevonden een ondertrouw van 1675 tussen Anna Catharina Meijlinck en Hendrick Kobben, ze komen beiden uit het Gulickerland.

      Maar.... dan vindt ik bij Tresoar hun trouwen van 5-5-1675, hij heet dan Koppen , wel van Gulickerland, maar bij haar staat dat ze van Leeuwarden is.

      Bij alle groningers er wel achter gekomen dat zij een broer Berent heeft die trouwt met een Trijntien Jochems op 17-12-1668, er staat niet bij waar hij vandaan komt.

      Van deze Anna Catharina nergens iets gevonden in Friesland.

      Wie o wie kan een licht werpen?

      Met vriendelijke groet

      ans meijlink
    • blauwe- parel
      Message 2 of 13 , Mar 15, 2014
        Dag Ans,

        Als ik het goed lees was Hendrick ruiter, onder wie kan ik niet lezen.

        Verder was er een Jochum Meilinck uit Groningen zoon van Berent Meilinck. Wellicht Berent de broer van Anna Catharina Meijlinck.

        Ook zag ik bij HCL:
        http://www.historischcentrumleeuwarden.nl/html/nl/776/gen_zoekmachine?module=gensearch&oq=1&voornaam=&patroniem=&voorvoegsel=&geslachtsnaam=meilinck&documentjaartal=&exact=&overige=&db=ondertrouw1594

        Naam man:Henricus - Meilinck van Huizum
        Naam vrouw:Geertje Hotzes van
        Datum ondertrouw:05-10-1605
        Code:oNH
        Opmerkingen:56;pred.

        Naam man:Henricus - Meilinck van Huizum
        Naam vrouw:Geertje Hotzes van
        Datum ondertrouw:23-10-1605
        Code:xNH
        Opmerkingen:

        108;dv Hotze Algers

        En:
        Naam bruidegom:Henricus Meilinck, woonplaats:
        Naam bruid:Heertijen HotzeAlgerdr , woonplaats:
        Gebeurtenis:x
        Trouwplaats:Leeuwarden
        Trouwdatum:23-10-1605
        Opmerkingen:hy geb Borculo, pred Huizum

        Misschien moet je Meijlinck/Meilinck richting Borculo (Gld) zoeken ????

        Margaret

        To: friesland-genealogy@yahoogroups.com

        Message 3 of 13 , Mar 16, 2014

          Dag Margaret

          Dat van Henricus en Hotze was al uitgezocht, maar die verdwijnen al gauw uit Leeuwarden:

          Parenteel van Geertje Hotze Algers

          Bestand : C:\PG30\NL\DATA\MEIJLINK

          Datum : 16-03-2014

          Selectie : 'Personen in parenteel van Geertje Hotze Algers [5376]'

          Sortering : Per tak

          I.2 Geertje Hotze Algers, geboren ca. 1575 te Leeuwarden.

          Gehuwd op 23-10-1605 te Huizum met Henricus Meilingius, predikant in Huizum, Arnhem, Ruurlo( 1602)Hengelo(1618-1619), geboren ca. 1580 te Borculo, overleden na 10-1629, zoon van NN Meiling. {Hij was eerder gehuwd met Josea Elgersma.}

          Uit dit huwelijk:

          1. Jacobus Meiling (zie II.1 op blz. ).

          II.1 Jacobus Meiling, arts, med. dr. te Deventer 21-9-1645 en grootburger aldaar 14-1-1650, lid van St. Jooste Schuttersgilde te Arnhem, overleden voor 1666 te Deventer, studeerde in Leiden medicijnen 1637.

          Gehuwd (1) ca. 1634 met johanna Maxquis (Margenix), overleden op 20-07-1636 te Arnhem, dochter van Gerrit Marquerink en Aaltje Mols.

          Gehuwd (2) op 31-12-1637 te Deventer met Margaretha Engelen, geboren te Deventer, dochter van Gijsbert Engelen en Johanna van Ommeren.

          Uit het eerste huwelijk:

          1. Rickelt Meylinck, gedoopt op 24-11-1633 te Borculo, overleden voor 1678 te Lochem?

          Gehuwd op 19-jarige leeftijd op 20-02-1653 te Lochem met Willem Schomaker, predikant te Lochem, geboren dec.1621 te Lochem, overleden op 27-01-1698 te Lochem, zoon van Barthold Schomaker en Henrica Klumpers.

          2. Seijm Meijlinck, gedoopt op 02-09-1635 te Arnhem.

          Uit het tweede huwelijk:

          3. Henricus Meilingius, gedoopt op 22-03-1639 te Arnhem, student in Leiden 1658.

          4. Gijsbert Meilingius, gedoopt op 06-12-1640 te Arnhem.

          5. Johanna Meilingius, gedoopt op 15-03-1643 te Arnhem.

          Gehuwd met Henricus Mongaert.

          6. Otto Meilingius, gedoopt op 24-12-1646 te Arnhem.

          7. Hendricus Meiling, gedoopt op 24-03-1649 te Arnhem.

          8. Otto Johan Meilingius, gedoopt op 23-04-1652 te Deventer.

          9. Emanuel Meilingius, gedoopt op 30-10-1653 te Deventer.

          10. Seijno Meilingius, gedoopt op 02-12-1655 te Deventer.

          Jochum zal inderdaad een zoon zijn van Berent de broer van Anna Catharina, maar zijn doop heb ik niet gevonden bij alle Groningers.

          Van Borculo staat alles in de computer, maar geen Anna Catharina..

          Bedankt voor je email.

          Met vriendelijke groet

          ans meijlink

        • blauwe- parel
          Message 4 of 13 , Mar 16, 2014
            Ans,

            Heb je dit ook:

            http://www.allegroningers.nl/personen/q/persoon_achternaam_t_0/meijelin%2A/q/persoon_rol_s_0/0/q/persoon_rol_s_1/0

            Haar vader is ene Berent.

            En dit:
            http://members.upc.nl/b.meijlink/genealogie.html

            Ik denk dat je dit wel al hebt maar voor de zekerheid maar even gemeld.

            Geen antwoord op je vraag helaas.

            Margaret

            To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

            Message 5 of 13 , Mar 16, 2014

              Dag Margaret

              Van Zeverina wist ik, ook dat zij trouwde .

              De site van members upc speelt zich vnl. af in Ootmarssum en Haarlem. is van een naamgenoot.

              Het is en blijft een raadsel, heb ook nog een Elisabeth Meiling die overlijdt in Leeuwarden op 12-1-1797, weet ook niet wie zij is.

              In Groningen komen na 1811 veel personen Meiling voor, maar volgens mij komen deze uit Duitsland vandaan.

              Groet

              ans

            • Pera
              Message 6 of 13 , Mar 16, 2014

                Hallo Ans,

                Op mij komt het kerkboek van Groningen net even iets betrouwbaarder en vollediger over. Daar staat (correcties voorbehouden) :

                “Hindricy Kobben ùijt Guilekerlandt, rúiter onder d’ Osto (Overste?)  Balftercamp*. Ps.: Anna Catharina Meijlinck ùijt Guilekerlandt, pro qua Berent Meijlinck als Broeder. Hijr van attest(atie) passeert den 19. April 1675.”

                (* Balfterkamp is een landgoed in de buurt van Osnabrück, maar hier zal een persoon bedoeld zijn. )

                De bruidegom en bruid kwamen dus volgens mij uit dezelfde landstreek, het Duitse hertogdom Gulik (Herzogtum Jülich). Zie daarvoor de volgende link:

                http://nl.wikipedia.org/wiki/Hertogdom_Gulik

                Is Catharina Meijlinck meegereisd met het leger? Bij het huwelijk van haar broer Berent Meilinck staat in de kantlijn: “gecopuleert Hatzveldt.” Vermoedelijk was dat de naam van de predikant, die hen in de echt heeft verbonden.
                Er staat op Alle Groningers ook nog een ander huwelijk van Berent Meijlinck, met Sophia Gudinck uit Münster. Ik weet echter niet, of het hier om dezelfde persoon of een naamgenoot gaat.

                Met vriendelijke groeten,

                Klaas Pera

                Message 7 of 13 , Mar 16, 2014

                  Ans,

                  En dit wist je ook wel al?

                  D´Eerwaarde Heer Hendericus Meijlink predicant tot Markel.

                  NB. het pastorijen huis gehoort onder Stokkum en word daer aengetekent.

                  http://www.dehofmarken.nl/hofmarken/markelo/pdf/registers/1748_volkstelling.pdf

                  Groeten,

                  Margaret

                  To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                  Message 8 of 13 , Mar 17, 2014
                    Klaas, als ze echt van Duitsland was
                    waarom dan een ondertrouw in Leeuwarden?
                    In 2 boeken nb - Gerecht en hervormd
                    Er ging nog geen trein toen ...

                    Groet Margreet

                  • Pera
                    Message 9 of 13 , Mar 17, 2014

                      Hallo Margreet,

                      Het is altijd lastig om een verklaring te vinden, voor archiefvermeldingen, die elkaar tegenspreken. Is zij in de tijd tussen de ondertrouw te Groningen en de huwelijksbevestiging in Friesland, burger van Leeuwarden geworden? Als ze al langere tijd in Leeuwarden woonde, dan zouden er sporen van haar en haar familie in die plaats te vinden moeten zijn. Die zijn er volgens mij niet.

                      Een afkomst van beiden uit het hertogdom Gulik roept trouwens ook weer vragen op. Heeft de ruiter Hindricus Kobben zijn aanstaande bruid op zijn paard meegenomen?  In dit geval valt het niet mee om de werkelijkheid te reconstrueren.

                      Met vriendelijke groeten,

                      Klaas

                      Message 10 of 13 , Mar 17, 2014
                        Dag Ans en allen,

                        Waarom zou het gezin Meijlinck niet uit bv Oost-Friesland (in Duitsland) gekomen kunnen zijn waar b.v. Anna Catharina en broer Berent gedoopt kunnen zijn?
                        Vervolgens zou het gezin in Groningen kunnen zijn gaan wonen en heeft Catharina daarna een baan gevonden in Leeuwarden?
                        Zou dat niet kunnen?
                        Alhoewel ik het een naam vind die meer in Twents klinkt.

                        Is het (vermoedelijke) beroep van vader Meijlinck bekend? Misschien militair (zoals zijn schoonzoon Hendrick) of misschien predikant?
                        Ans, heb je wel kinderen van Hendrick/Hindrieg Kobben/Koppen & Anna Catharina Meijlinck?
                        En waar gingen ze wonen? Weet je een religie?
                        Een weet je of er meer (vermoedelijke) kinderen in gezin Meijlinck waren dan alleen Berent en Anna Catharina? Zijn er kinderen van broer Berent bekend? En waar ging die wonen?

                        Hierbij een soldatenlink. Misschien kun je wat mee.

                        Ben benieuwd,

                        Margaret
                        To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                        Message 11 of 13 , Mar 17, 2014

                          Alhoewel ik het een naam vind die meer in Twents klinkt.

                          Dan zou ik in eerste instantie eens kijken op http://www.pondes.nl/huwplaats/h_n.php?h=Oldenzaal&e=M

                          In ieder geval dan maar om uit te sluiten?

                          Johan.

                          Message 12 of 13 , Mar 18, 2014
                            Hallo allemaal,

                            Inmiddels vond ik dit nog in Groningen,
                            nav Berent Meijlinck x Trijntje Jochums- weduwe van Jan Pilas.- 1668

                            Jan Pila  van Enschede x Trijntje Jochums - 16-1-1662,
                            pro qua Bruin Jochums als broer.
                            (Bruin ot 1653).

                            Jantijn Pilas x Berent Derks- 16-9-1693
                            pro qua Berent Meillinck als vader.

                            plus dan :
                            Jochum Meilinck x 1696
                            Zeravina x1695

                            Al die mensen dopen niet, dus zijn misschien rk, of Dg - of onkerkelijk.

                            Serevinus is bij Tresoar  latijn voor Sjoerd
                            dus Serafina misschien voor Sjoerdje?

                            Ovl Elisabeth Meiling 1797 Leeuwarden kan hier bij horen - alles rk

                            Leeuwarden, dopen, geboortejaar 1750, doopjaar 1750
                            Geboren op 25 februari 1750
                            Gedoopt op 3 maart 1750 in Leeuwarden
                            Dopeling: Joanna, dochter
                               Vader: Joannis Reinderts
                              Moeder: Maria Hes
                            Aanwezig: Joannis Meilinger
                            Leeuwarden, dopen, doopjaar 1787
                            Gedoopt op 31 juli 1787 in Leeuwarden
                              Dopeling: Anna Elisabeth
                                 Vader: Joannis Sebast. Meilinger
                                Moeder: Bibiana de Vries
                            Doopheffer: Joanna de Vries
                            x 1813 Groningen, xx 1832 - moeder dan Alida de Vries - ovl 1863 Noordwijk gb Leeuwarden.
                            Sneek, dopen, doopjaar 1808
                            Gedoopt op 28 augustus 1808 in Sneek
                            Dopeling: Jacobus, zoon
                               Vader: Jan Jobs Dijkstra
                              Moeder: Elizabeth Schijf
                               Meter: Anna Elizabeth Meilingger, tante
                            Groet Margreet

                          • ansmeijlink
                            Message 13 of 13 , Mar 19, 2014

                              Sorry voor mijn late reactie, het is aardig wat, zal alles eens goed doorkijken,

                              allen bedankt en kom hier zeker op terug.

                              Met vriendelijke groet

                              ans meijlink