Akte 102 Huwelijksregister Leiden

  • Anny
    Message 1 of 3 , Feb 5 6:28 AM
      Beste medespeurders,

      Hoewel dit niet een akte is uit Friesland, hoop ik toch, dat iemand van
      jullie mij zal kunnen helpen.
      Op 16 maart 1921 trouwden Jannigje Elisabeth Gramsma en Tjerk Pieter van
      der Schaaf in Leiden.
      Akte nr. 102. Zij trouwden met de handschoen en Jelle Gerardus Snel was
      door Tjerk gemachtigd
      per authentieke akte. De ouders van de bruid waren Jan Reinder Gramsma
      en Elisabeth van der Heide.
      De ouders van de bruidegom Albert van der Schaaf en Geertje Dekkers.
      Tjerk was plantage opzichter in Ned. Indië.
      Mijn vraag luidt nu: Op welke plantage was Tjerk opzichter. Ik kan het
      niet lezen, want ik kan geen
      duidelijke akte vinden.
      Is er misschien iemand die me kan vertellen wat de naam was van die
      plantage? Ik zou het zeer
      op prijs stellen.
      Alvast heel, heel erg bedankt voor de eventuele moeite.

      M.vr.gr.
      Anny Gramsma

      PS. Mocht er een duidelijke akte beschikbaar zijn, dan zou ik die ook
      dolgraag willen ontvangen.
    • Sake Wagenaar
      Message 2 of 3 , Feb 5 10:07 AM
        Hallo Anny,

        In de akte lees ik dat het om de Tongoelang-plantage in Tamiang gaat:
        http://www.archiefleiden.nl/home/collecties/personen/zoek-op-personen/weergave/register/layout/blader/id/35a842ac-6158-88fd-4b22-80d5e6852c14?image=6032e28a-e3dc-93fe-53ce-1a338e334c9e

        Als je de akte een kwartslag draait en op volledig scherm weergeeft op
        100 procent, is deze vrij goed te lezen.

        Op Google Maps zijn meerder Indonesische plaatsen te vinden met de naam
        Tamiang (Bantam, Noord-Sumatra, Midden-Kalimantan). Ook komt Tamiang als
        deel van de plaatsnaam voor. De plaatsnaam komt ook voor in de
        krantenverzameling van de Koninklijke Bibliotheek. Misschien kom je zo
        bij de juiste plaats terecht. Een vluchtige zoekactie levert
        verschillende berichten uit de Sumatra Post en het Algemeen Handelsblad
        op over de verbouw van rubber in Tamiang.

        http://kranten.delpher.nl/nl/results?query=tamiang&coll=ddd

        Met vriendelijke groeten,

        Sake Wagenaar

      • Sake Wagenaar
        Message 3 of 3 , Feb 5 10:48 AM
          Hallo Anny,

          Het zou ook de Tengoelan Plantage kunnen zijn, hier genoemd in een
          advertentie:
          http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010366867:mpeg21:a0014

          De combinatie van Tengoelan en Tamiang levert veel resultaten op:
          http://kranten.delpher.nl/nl/results/index?query=Tengoelan+tamiang&coll=ddd

          Op deze lijst met ondernemingen wordt Tengoelan genoemd onder Tamiang in
          Atjeh (Noord-Sumatra):
          http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010383999:mpeg21:a0066

          Dit lijkt me dus de meest waarschijnlijke oplossing. Zoals ik in mijn
          vorige bericht schreef zijn er meerdere Tamiangs. De enige variant in de
          huidige provincie Atjeh (Aceh) is Tamiang Hulu:
          https://maps.google.nl/maps?q=Tamiang+Hulu,+Atjeh,+Indonesi%C3%AB&hl=nl&ie=UTF8&ll=4.149201,97.833252&spn=1.153261,1.783905&sll=0.659165,99.777832&sspn=18.419922,28.54248&oq=tamiang&hnear=Tamiang+Hulu,+Aceh+Tamiang,+Aceh,+Indonesi%C3%AB&t=m&z=10&iwloc=A

          De volgende beschrijving over het Tamiang-volk, waarin ook Tamiang Hulu
          wordt genoemd, meldt o.a. "At the beginning of the twentieth century
          this area received many migrants from other areas because of the opening
          of rubber and palm oil plantations, as well as oil wells. "
          http://www.joshuaproject.net/people-profile.php?rog3=ID&peo3=15225

          Mijn conclusie is daarom dat Tjerk Pieter van der Schaaf opzichter was
          op de Tengoelan Plantage in Tamiang Hulu.

          Met vriendelijke groeten,

          Sake Wagenaar