Update Provinciaal Bestuurlijk Archief met 2100 familienamen

  • antonmusquetier
    Message 1 of 2 , Nov 24, 2013

      Update Provinciaal Bestuurlijk Archief met 2100 familienamen

      Beste Mede-Genealogen

      Zojuist 24-11-2013 nieuwe Update op http://altijdstrijdvaardig.nl met 2100 familienamen

      Het totaal staat nu op 253.268 familienamen

       In het Provinciaal Bestuurlijk Archief van Friesland (De Staten van Friesland)

      worden personen vermeld die uit bijna alle provincies van Nederland komen,

      Ook uit België, Duitsland, Rusland, Noorwegen, Zweden, Amerika en vele andere landen
      (dus het zijn niet alleen inwoners van Friesland).

      Als uw voorouders in dit archief voorkomen kunt u evt. vinden;

       Het aanvragen van Bouwvergunningen, vaak met een tekening of blauwdruk erbij.

      Veel brieven met handtekeningen zoals Requesten van allerlei aard, het weigeren van opgedragen functies,

      verzoek voor een  plaatsvervanger in de Militie, verzoek tot een Pensioen enz.

      Rechtbankverslagen.

      Volledige belastingdossiers/dwangbevelen, en executieverkopen met vermelding van de in beslag genomen goederen.

      Lijsten met alle Gezinshoofden van een dorp vaak met het huisnummer erbij,

      Afgifte van paspoorten in de 1e Wereldoorlog 1914-1918 veel met het land van bestemming er bij vermeld.

      Ook;

      Dossiers van gestrande en/of gezonken schepen vaak met hele inventarislijsten en namen van de bemanning erbij,
      ook de namen van de Bergers van de goederen worden dan vermeld.

      Schippers, Bedelaars, Veldwachters, Schoolonderwijzers, Soldaten ook met Signalement erbij, Deserteurs,
      Soldaten naar Ned. Indien, Gestrafte Soldaten, Molenaars, Kooplieden, Wezen en Vondelingen, en veel meer.

       Als u wat meer van uw voorouders wilt weten dan alleen maar namen en datums kijk eens in de index.

      (U kunt per letter zoeken met Ctrl F) denk wel aan de verschillende spellingen van de namen.

      Voor de onderzoekers met Friese voorouders ruim 227.750 pagina’s van de complete administratie van veel kerkelijke gemeenten.

      Incl. de Doop-Trouw-Begraaf-Lidmaten- Diaconierekeningen enz.

      Met vriendelijke groet
      Anton Musquetier

      http://altijdstrijdvaardig
    • Hinke
      Message 2 of 2 , Nov 27, 2013
        Dag allen,

        Is er iemand die een Jelle Uiltjes Postma geb. volgens het bev.reg. van
        Haskerland 18-06-1842 Haskerdijken, getr. Baukje Douwes Miedema in de
        familie heeft?

        Het is niet mijn familie, ik heb verder ook geen gegevens nodig maar ik
        kwam gister in het gem.archief van Haskerland een akte tegen waarin
        Jelle wordt genoemd, hij is bakker in Joure. Bij zijn huis ontstaat een
        opstootje wanneer blijkt dat zijn huis leeggehaald wordt en dat Jelle
        daar niet bij is. Blijkbaar had hij schulden. Een getuige verklaard dat
        Jelle hem eerder een voorstel had gedaan om met hem mee te gaan naar
        Noord Amerika.
        In het bev.reg. wordt ook vermeld vertrokken naar Amerika maar dat is
        ook weer doorgehaald en er is Leeuwarden boven geschreven. En inderdaad
        op de site van het HCL vind ik Jelle terug in Leeuwarden.

        Mocht er iemand belangstelling hebben voor foto's van de akte, laat het
        even weten. Ik moet wel van twee bladen even nieuwe maken en dat lukt
        pas over twee weken.

        groet, Hinke Woudt-Westra
        http://bbww-archief.nl/

        ps, ik zet dit ook even op het tresoar forum.