scheepschirurgijns

  • M.E.Vijverberg-Kalkema
    Message 1 of 1 , Jan 30, 2000
      Op ons verzoek heeft Marjolijne onderstaand bericht in deze mailinglijst
      geplaatst. We hebben deze lijst zelf niet aangesloten, omdat alleen Piet's
      stamvader uit Friesland komt. Daarop komen we nog terug. Zie daarvoor
      overigens
      http://www.medewerker.hro.nl/SmiWT/stampiet.htm (we beschikken nog over enige
      nadere gegevens met daarbij nog de naam van ene Titte Piers).

      Daar deze gegevens betrekking hebben op Friesland kunnen we anderen hiermee
      wellicht een plezier doen. We ontvangen hierop wel graag reacties, zo die
      er al
      mochten zijn ook graag rechtstreeks op ons e-mail adres p.molema@...

      Onderstaand bericht is overigens ook reeds rechtstreeks naar Iris verzonden!

      iris.bruyn@...

      Beste Iris,

      Ik reageer even op jouw oproep m.b.t. de scheepschirurgijns in Friesland. Wij
      hebben vrij veel informatie over Jacobus Martinus Balje'e. Wij zoeken namelijk
      de Balje''s uit. Deze Jacobus Martinus heeft overigens (nog) GEEN relatie met
      onze Balje's maar toch.
      Zie http://www.medewerker.hro.nl/SmiWT/balje.htm

      Hier komt de door ons verzamelde informatie:

      I Martinus Jacobus Balje'e.
      Martinus was gehuwd met Grietje Johanna van den Berg.
      Uit dit huwelijk:
      1 Hiltje Martinus Balje'e, geboren rond 1746, overleden
      te Leeuwarden op 7 februari 1843.
      Hiltje is getrouwd te Leeuwarden op 13 mei 1770 voor
      de kerk met Jacobus Bruinsma, kuipersgezel, geboren
      te Sluis.
      In het burgerboek van Leeuwarden wordt vermeld op
      18-2-1774 Jacob Bruinsma, geboortig te Sluis in
      Vlaanderen. (Bron: GN 1985, p. 428)

      2 Jacobus Martinus Balje'e, geboren te Leeuwarden op 9
      september 1752, overleden te Batavia op 18 februari
      1823.
      Jacobus is ondertrouwd te Batavia op 24 juli 1784 en
      getrouwd aldaar op 8 augustus 1784 (Hollandsche
      Kerk), testament gemaakt aldaar op 25 april 1812 (nr.
      290) voor notaris Jan Burger met Maria Magdalena de
      Vienne, geboren te Batavia, begraven aldaar op 19
      augustus 1815 (Tanahabang te Weltevreden).
      Jacobus Martinus Balje'e bracht zijn jeugd door in het
      "Nieuwe Stads-weeshuis", bijgenaamd het Blauwe
      Weeshuis in Leeuwarden. In 1823 bedacht hij het
      weeshuis in zijn testament met circa 190.000 gulden.
      Op 9 september 1835 werd een gedenkzuil onthuld ter
      ere van hun weldoener Jacobus Martinus Balje'e. Toen
      Jacobus Martinus Balje'e geboren werd, woonde het
      gezin Balje'e op de Nieuwekade (destijds Achterom) in
      Leeuwarden. Zijn vader, afstammeling uit een Frans
      geslacht dat bij de herroeping van het Edict van
      Nantes was gevlucht, voorzag in het onderhoud van
      zijn gezin door de exploitatie van een breischool.
      Vader Balje'e stierf op vrij jonge leeftijd. De moeder
      hertrouwde doch dit tweede huwelijk werd een
      mislukking. In 1762 kregen de kinderen onderdak in
      het Nieuwe Stadsweeshuis. Jacobus Martinus was toen
      10 jaar. Al spoedig bleek dat de jongen een bijzonder
      helder verstand had en op dertienjarige leeftijd werd
      hij leerling-barbier (de titel van een dokter was in
      die tijd barbier) bij de stadschirurgijn Dirk Pars,
      die naast het Burmaniahuis woonde. Jacobus Balje'e
      begon daarna een loopbaan die jaren later een
      fantastische carriere zou blijken te zijn. Door
      toedoen van de rentmeester van het weeshuis kreeg hij
      's-avonds rekenles van de geleerde en beroemde Wytse
      Foppes. Met zijn stuiver zakgeld leefde de
      leerling-barbier bijzonder zuinig, zodat hij veel
      boeken kon kopen. Na drie jaar kon chirurgijn Pars
      zijn leerling niets meer leren en vertrok de toen
      16-jarige knaap naar Amsterdam, waar hij bij Adriaan
      van der Duyn, stads-chirurgijn van Amsterdam, reeds
      na twee jaar voor het examen chirurgijn slaagde. Op
      19 maart 1774 vertrok hij als tweede meester of
      chirurgijn naar Oost-Indie", vanwaar hij in septebmer
      1778 terugkwam. Daarna werd hem de post van
      Opper-Doctor op het zeilree liggend Oost-Indisch
      compagnieschip De Vrijheid aangeboden, waarmee hij op
      11 oktober 1778 vertrok en bij zijn aankomst in
      Batavia een tocht naar de Molukken deed. Bij zijn
      aankomst in Batavia werd hij, in het begin van 1781,
      tot Oppermeester of Doctor in het Ambachtskwartier te
      Batavia aangesteld, terwijl hij in 1784 tot
      Chirurgijn-Majoor van heet eerste Bataillon
      Infanterie te Batavia bevorderd werd. Twee jaar
      later, op 12 augustus 1786 verliet hij de dienst van
      de Oost-Indische Maatschappij en werd ambteloos
      burger, kocht voor f 216.000,-- een uitgestrekt
      landboed enige uren van Batavia verwijderd, waar hij
      6000 mensen in dienst had. In 1788 vestigde hij zich
      weer in de omstreken van Batavia en werd op
      verscheidene ereposten benoemd, zoals op 25-7-1788
      schepen, op 7-12-1790 ouderling van de Gereformeerde
      Gemeente, op 23-10-1792 curator en scholarch; op
      22-5-1794 commisaris in de Bank van Leening; op
      15-5-1795 vice-president van Schepenen. In 1797 werd
      hij burgemeester van Batavia en Kolonel der
      Inlandsche troepen eneindelijk Raad van Nederlands
      Indie". In Nederland werd hij in 1802 benoemd tot
      Directeur der Hollandsche Maatschappij van
      Wetenschappen te Haarlem. Na in 1808 zijn ontslag
      genomen te hebben van alle door hem bekleedde postne,
      leefde hij voort in stille rust. (Zie ook: W.
      Eekhoff. Het leven en lotgevallen van Jacobus
      Martinus Balje'e in de Friesche Volksalmanek 1836,
      blz. 71 en 72. Algeme Konst- en letterb. voor 1802,
      DI bl. 332)

      In 1790 toen de trek naar buiten reeds lang voorbij
      was, telden de omstreken van Batavia nog de volgende
      landgoederen met daarop staande steenen en houten
      gebouwen: Ten oosten der stad, zeewaarts: Soekapoera
      van Martinus Jacobus Balje', schepen. (Bron:
      Buitenplaatsen Batavia, noot 3, p. 17)

      Op 18-2-1823 wordt in Batavia de volgende advertentie
      geplaatst:
      Heden overleed in den ouderdom van 70 jaar J.M.
      Balje'e in leven oud raad van N.I. De test.
      executeurs: J.G. Wolfarth. J.N. van der Palm en M.
      Rudolph.

      Hij voerde een wapen dat als volgt omschreven kan
      worden: In zilver op groene grond een prieel, waarop
      een boom. Boven heet schild het prieel met de boom.

      3 Helena Martinus Balje'e, wonende te Dokkum.
      Helena was gehuwd met Michiel van Zandbergen.
      4 Johannes Martinus Balje'e, volgt onder II.

      II Johannes Martinus Balje'e, proever, zoon van Martinus
      Jacobus Balje'e (I) en Grietje Johanna van den Berg.
      Johannes was gehuwd met N.N..
      Gebbina Gerhardina, Johanna Henrica, en Itske van
      Beilanus verkopen op 18 november 1806 een huis staande op
      De Modder in Leeuwarden bij het Pijlpollenkerkhof voor
      163 gulden en 6 stuivers aan Johannes Balje', 's-lands
      proever. (Bron: Genealogysk Jierboekje 1976, p. 48)
      Uit dit huwelijk:
      1 Jacoba Balje'e, wonende te Franeker.
      Jacoba was gehuwd met Jacobus van der Werf.
      2 N.N..

      Dit overzicht is gemaakt op zondag 30 januari 2000 met Haza-Data
      Plus 7.2f door: Piet en Willeke Molema-Smitshoek

      Met vriendelijke groeten,
      Willeke Molema

      e-mail: p.molema@...
      Genealogie en archieven in Nederland: http://www.medewerker.hro.nl/SmiWT/
      --
      |Fidonet: Piet Molema 2:500/7.6273
      |Internet: p.molema@...
      |
      | Standard disclaimer: The views of this user are strictly her/his own.

      Met vriendelijke groet,

      Marjolijne E Vijverberg-Kalkema
      kalkema@...
      GWZ Homepage : http://come.to/gwz