Re: Loret / Klingspaan twee maal getrouwd?

  • reyacta
    Message 1 of 3 , Aug 12, 2013
      Hallo,

      Niet 1-2-3- op te lossen vrees ik.

      Het komt voor dat mensen pas veel later kerkelijk trouwen,
      als 1 van de 2 nog bekeerd moet bijvoorbeeld -
      maar je zou ook gewoon last kunnen hebben van een typfout in het jaar 1751.
      Typfouten in 2 boeken zijn echter zeldzaam.

      Dokkum, huwelijken 1751
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 december 1751
      Bruidegom: Jan Loonet afkomstig van Dokkum
      Bruid: Catharina Klingspaans afkomstig van Zwolle
      Opmerking : hij is soldaat
      Ondertrouwregister Gerecht Dokkum 1730-1760
      Inventarisnr.: DTB 177

      Dokkum, huwelijken 1751
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 december 1751
      Bruidegom: Jan Loonet afkomstig van Dokkum
      Bruid: Catharina Klingspaans afkomstig van Zwolle
      Opmerking : hij is soldaat
      Trouwregister Hervormde gemeente Dokkum 1743-1755
      Inventarisnr.: DTB 197

      Bovendien ondertrouwt men niet in 2 plaatsen tegelijk,
      dus ot 1751 Dokkum Gerecht sluit eenzelfde bruidegom met ot Leeuwarden Leeuwarden Gerecht 1764 uit.

      Dokkum heeft geen begraafboeken bewaard - dus een daar ovl Loonet/Loret-in-dv-schrijfwijzen zul je niet snel vinden.

      Cath lijkt rk
      ouders trouwden 1732, hij ook van Zwolle
      en ze dopen oudrooms bv deze 2:
      Leeuwarden, dopen, doopjaar 1735
      Gedoopt in februari 1735 in Leeuwarden
      Dopeling: Joannes
      Vader: Gerrit Klingspaan, soldaat
      Moeder: Dirkie Gerrits
      Aanwezig: Katrina Klingspan

      Leeuwarden, dopen, doopjaar 1739
      Gedoopt op 10 januari 1739 in Leeuwarden
      Dopeling: Titie, dochter
      Vader: Gerrit Klinkspaan
      Moeder: Dirkie Gerrit
      Aanwezig: Katarina Klingspaan

      Toch heet Cath al Loret in 1763, dus nog voor haar trouwen in 1764 - hier is ze bij haar zus.
      Leeuwarden, dopen, doopjaar 1763
      Gedoopt op 7 september 1763 in Leeuwarden
      Dopeling: Gerardus Joannes, zoon
      Vader: Paulus Odekerke, soldaat
      Moeder: Tytje Paulus
      Doopheffer: Catharina Loret
      Opm.: De tweede doopheffer is Johs. de Goet, de moeder is niet RK
      RK Nieuwstad

      Is dat vooruitlopen op het huwelijk, tig jaar verloofd al, misbegrijpen van de pastoor/koster
      of bedoelen ze de weduwe Loonet?
      niet rk is verder beetje vreemde opm - zal eerder op de vader slaan,
      ze dopen ook een aantal kinderen hervormd.

      Leeuwarden overlijden/begraven 1810
      Begraven: Catharina Gerryts, oud 82 jaar
      Partner: Loret, reeds overleden
      Datum: 25 januari 1810
      Plaats: Leeuwarden

      Jan en Joannis - zonder op achternamen te letten - lijken hetzelfde -
      verlatijnst net als Agnes/Angenietje zelf.

      Leeuwarden, dopen, doopjaar 1765
      Gedoopt op 6 april 1765 in Leeuwarden
      Dopeling: Agnes, dochter
      Vader: Joannis Loret, soldaat
      Moeder: Catharina Klinkspaan
      Doopheffer: Paulus Damen
      Opm.: De tweede doopheffer is Agnes Jansen

      Overlijdensakte Leeuwarden, 1820
      Aangiftedatum: 14 juli 1820, akte nr. 265
      Overleden op: 13 juli 1820
      Overleden: Angenita Loreth, 54 jaar, vrouw, weduwe van Romke Doekes
      Vader: Jan Loreth
      Moeder: Catharina
      Opm.: Familienaam moeder niet vermeld

      Bij ovl heet haar vader dus gewoon Jan, maar ze vernoemt ook een Jan - en geen Joannes.

      Leeuwarden, dopen, geboortejaar 1798, doopjaar 1798
      Geboren op 24 juni 1798
      Gedoopt op 1 juli 1798 in Leeuwarden
      Dopeling: Jan
      Vader: Romke Doekes
      Moeder: Angenieta Loret

      Kantoor Leeuwarden, overl. jaar 1818
      Overledene : Romke Dukas
      Overleden op: 13 september 1818
      Wonende te : Leeuwarden
      Tekst:
      timmermansknecht (Nieuwstraatje C.386); man van Angenietje Loret;
      vader van minderjarige Jan Romkes Dukas (20 jr).
      Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

      Overlijdensakte Leeuwarden, 1876
      Aangiftedatum: 7 maart 1876, akte nr. 155
      Overleden op: 7 maart 1876
      Overleden: Jan Doekes, 77 jaar, man, weduwnaar
      Vader: Rouke Doekes Angenieta
      Moeder: Loret

      Opm.: Overledene ook genoemd Jan Doekes Doeksma

      Al met al houd ik het denk ik maar op hertrouwen
      en stom toeval dat Loonet wat op Loret lijkt.

      Groet Margreet

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "vanderhall" <robertvanderhall@...> wrote:

> [...]
      >
      > 2) Leeuwarden, huwelijken 1764 Vermelding:
      > Ondertrouw in 1764
      > Bruidegom: Joannes Loret
      >
      > Leeuwarden, huwelijken 1764 Vermelding:
      > Bevestiging huwelijk op 12 januari 1764
      > Bruidegom: Joannes Loret
      > Bruid: Catharina Klinckspaan
      > Opmerking : getrouwd voor de Rooms Katholieke statie Nieuwestad
      >
      > Ik neem aan dat Jan Loonet en Joannes Loter dezelfde persoon zijn of ga ik nu te snel door de bocht en zijn het wel twee verschillende personen? Dan is 2x gehuwd ook opgelost. Wanneer en waar is Jan Loonet dan overleden?

    • vanderhall
      Message 2 of 3 , Aug 14, 2013
        Goede avond Margreet

        Wat een werk heb je ervan gemaakt! Hartelijk dank voor alle moeite en vooral voor de suggestie. Ik houd het nu dus op 2 huwelijken.

        Nog even gedacht dat Jan Loonet katholiek is geworden en dan moest het het hele toneel overnieuw (toen). Jan wordt dan vanzelf Joannes en Loonet zou Looret kunnen zijn of omgekeerd Loret = Lonet. Probleempje van r-retje en n-netje.

        Overigens bij de doop is waarschijnlijk ook haar nieuwe relatie Jan Loret aanwezig geweest en heeft de koster (of wie dan ook het boek bijhield) haar dan Katharina Loret genoemd.

        Voorlopig houden we het zo met nogmaals veel dank!

        Groet,
        Robert

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mhuisman2@...> wrote:

        > Hallo,