mannenhemd 1712 family Smits Balk/Koudum

  • Michèle van Veldhoven
    Message 1 of 9 , Aug 2, 2013
      Dear members,

      I have an old mystery to solve which has kept me searching for many years
      for an ancestor of mine who owned a mannenhemd with the initials R.I. and a
      date 1712 stitched in with needlework (borduurwek).

      This garment was past down our family for many generations. According to
      the family story that came along with the garment it once belonged to a
      Roulke, but who knows it might have been a Rincke or any other R related
      name.

      It was past down the Smits family originating out of Balk with Frans
      Pieters Smits 1771-1827 who moved to Koudum, Hemelumer Oldeferd and took
      the name Smits in 1812. Looking at Tresoar archive I presume his father
      was Pihter Franses +/- 1740 Balk and perhaps his father was Frans Jacobus
      1723 Balk and his father Jacob NN ?

      According to a conservator of mode en textiel from the Fries Museum the
      date does not necessarily correspond to a birth date it could be marriage
      or ? Names were placed on garments and linens because they were sometimes
      brought to a gemeenschappelijke wasserij where they were bleached.

      Would someone in this group have or know where to find the complete Smits
      ancestor tree prior to 1812 name change from Balk / Koudum area an
      preferably as far back as possible. I'm stuck at at Jacob NN */- 1700

      As you are aware the I can be a I or J or Y for Ynse. So far I have not
      been able to solve this mystery and living far away in the Caribbean makes
      visiting the archives in person impossible.

      You may write in Dutch I do read and speak but written Dutch is more
      difficult.

      Kind regards
      Michèle van Veldhoven
      Curaçao

    • Hinke
      Message 2 of 9 , Aug 3, 2013
        Dag allen,

        Wie heeft of weet een programma waarmee je een grafische kwartierstaat
        kunt printen, dus een totaal overzicht.

        Zo'n 15 jaar geleden heb ik dit eens gedaan voor een vriend, toen nog
        vanuit HazaData, allemaal A4-tje aan elkaar geplakt en dat werd een
        enorme oppervlakte. Mijn vriend vind dat zo leuk want hij kan het
        uitrollen en als het ware door de geschiedenis wandelen. Maar ja, ooit
        geprint met waarschijnlijk nog een matrixprinter, plaksel laat
        natuurlijk los dus niet echt leuk en handig meer.

        Sinds jaren heb ik al mijn gegevens in Aldfaer, ik kan daar een
        grafische kwartierstaat uitprinten maar krijg dan geen totaal overzicht
        wat op elkaar aansluit. Misschien kan dat anders maar ik heb geen idee
        hoe. Wie heeft ook wel eens zo'n totaal overzicht geprint en heeft hier
        tips en/of een oplossing voor?

        Alvast bedankt voor het meedenken, groet,

        Hinke Woudt-Westra.
      • Godwin Zwanenburg
        Message 3 of 9 , Aug 3, 2013
          Met GenealogicaGrafica kan je grote bomen printen. Het vroegere KSTableau.

          www.*genealogicagrafica*.nl/

          Groeten,

          Godwin

        • Richard van Schaik
          Message 4 of 9 , Aug 3, 2013
            On 03-08-2013 20:00, Godwin Zwanenburg wrote:
            > Met GenealogicaGrafica kan je grote bomen printen. Het vroegere KSTableau.
            >
            > www.*genealogicagrafica*.nl/

            Link werkt zo niet: http://www.genealogicagrafica.nl/

            Groeten,
            Richard

            --
            Richard van Schaik
            f.m.a.vanschaik@...
            Message 5 of 9 , Aug 3, 2013
              Bedankt Godwin en Richard, ik ga het bekijken. Ook jaren geleden als
              eens iets van deze maker gezien.

              groet, Hinke.

            • blauwe- parel
              Message 6 of 9 , Aug 3, 2013
                Dag Hinke,

                Ik heb niet direct een antwoord op je vraag.

                Ik heb het me zelf wel eens afgevraagd hoe ik een groot overzicht zou kunnen printen.

                Ik denk dat als ik een groot overzicht zou willen hebben ik dan een Pro-Gen waaier (cirkeldiagram) zou maken in formaat A0 met het maximale aantal generaties, dit op een sticky zet en naar Copy copy of zo zou gaan om het daar te laten printen.
                Ik realiseer me dat dan wellicht niet alle generatie er op komen te staan. Dit is het beste wat ik kan bedenken.

                Succes er mee,

                Margaret

                To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                Message 7 of 9 , Aug 3, 2013
                  Bedankt Margaret voor je reactie. Ik zat zelf laatst ook al te denken om
                  het ergens te laten printen. Maar dan nog moet ik een uitvoer hebben die
                  een geheel laat zien. Mijn man zal me deze week wel even helpen met
                  http://www.genealogicagrafica.nl hij kan beter bekijken wat we daar mee
                  kunnen doen dan ik.

                  groet, Hinke.

                • h. wouwes
                  Message 8 of 9 , Aug 3, 2013
                    En ondertussen vond ik ook de sjablonen voor Aldfaer.
                    http://home.tiscali.nl/kallenbe/paul/aldfaer/rapportuitvoer/overzicht.html

                    Groet, Hinke.

                  • JP Mels
                    Message 9 of 9 , Aug 8, 2013
                      Beste medespeurders,

                      Een (hele) tijd geleden heeft iemand uit de groep een lijst gemaakt van de
                      wijze van vernoemen naar andere familieleden.

                      Ik heb mij ongans gezocht, maar ik kan deze niet meer terug vinden in de
                      oude berichten.

                      Mag ik daarom vragen? Wie kent deze lijst?

                      Dank en groet, Johan.