Arjen Wijbes Arriëns en Gadske Douwes P ot

  • Pera
    Message 1 of 4 , Jul 23 11:45 AM
      Beste lijstgenoten,

      Tjitske Arriëns is geboren op 28-12-1780 in Workum, dochter van Arjen
      Wijbes Arriëns en Gadske Douwes Pot. Tjitske is overleden op 29-09-1858
      in Hoogemeeden, Aduard, Tjitske trouwde op 08-01-1804 in Franeker met
      Jurjen Oenes Uitterdijk. Jurjen is geboren op 10-12-1781 in Oudkerk,
      Tietjerksteradeel, zoon van Oene Jurjens Uitterdijk en Dieuwke Pieters.
      Hij is gedoopt op 20-01-1782 in Oudkerk, Tietjerksteradeel. Jurjen is
      overleden op 11-04-1845 in Steenwijk, Overijssel.

      Kinderen van Tjitske en Jurjen:

      1 Antoinetta Helena Jurjens Uitterdijk, geboren op 03-05-1807
      in Rotterdam. Antoinetta is overleden op 06-12-1840 in Gorredijk.

      2 Nanninga Uitterdijk, geboren op 03-08-1809 in Rotterdam. Hij is
      overleden op 22-05-1880 te Vierverlaten, Hoogkerk.

      Wie weet er meer over Arjen Wijbes Arriëns en Gadske Douwes Pot? Volgens
      de overlijdensakte van Tjitske Arriëns zouden zij haar ouders zijn, maar
      ik kan helemaal niets over dat echtpaar vinden.

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Pera

      Message 2 of 4 , Jul 24 2:59 PM
        Klaas,

        Heb even vluchtig gezocht, maar het lijkt erop dat hier wat namen door
        elkaar zijn gehaald.

        Ik heb op Tresoar gezocht op de naam Gatske Douwes in Workum en vond zo het
        volgende:

        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 maart 1756 in Workum

        Bruidegom Nanne Hylkes afkomstig van Workum en bruid Gatske Douwes afkomstig
        van Workum

        Nanne was eerder getrouwd:

        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 14 februari 1754 in Workum

        Bruidegom Nanne Hylkes afkomstig van Workum en bruid Tjietske Jans afkomstig
        van Makkum

        Nanne Hylkes neemt in 1811 de naam Pot aan:

        Franeker, deel 1 folio 38

        Pot, Nanne Hylkes, Franeker

        Kinderen: Hylkje 45, Douwe 40

        Kindskinderen: (v. Douwe) Gatske 13, Nannigje 9, Diederikje 6, Nanne 4,
        Diederik 1 3/4

        Jammer dat daar nu net geen Arjen tussen zit…..(want ik vermoed dat Tjitske
        een kleindochter van Nanne is, Tjietske Jans haar oma en Gatske Douwes haar
        stiefoma)

        Nanne en tweede echtgenote Gatske laten in ieder geval een zoon Douwe dopen:

        Workum, dopen, geboortejaar 1771

        Geboren op 7 september 1771 in Workum

        Kind: Douwe, zoon

        Vader: Nanne Hielkes

        Moeder: Gatske Douwes

        De bron is het Doopsgezinde geboorteboek van Workum….. En dat betekent dat
        er tussen 1756 en 1771 nog wel een aantal kinderen geboren kunnen zijn.

        Tenslotte vond ik een document dat bovenstaande denkrichting min of meer
        bevestigt:

        http://www.historischcentrumoverijssel.nl/NR/rdonlyres/D5803A14-DF15-454E-9C
        A4-9F219E5F97B5/0/10.pdf

        Maar het vergt nog het nodige zoekwerk…

        Met vriendelijke groet,

        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 4 , Jul 24 4:07 PM
          Hoi,

          ik dacht ook aan zoiets.

          Arjen Wiebes in Workum is waarschijnlijk deze:

          Workum, huwelijken 1779
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 januari 1779 in Workum
          Bruidegom: Arjen Wybes afkomstig van Workum
          Bruid: Grytje Nannes afkomstig van Workum
          Opmerking : hij is zonder ouders; met consent van haar vader

          Workum overlijden/begraven 1781
          Overleden: de vrouw van Arjen Wijbes
          Datum: 2 september 1781
          1-10-0

          Grytje Nannes zou dan een dochter van Nanne Pot kunnen zijn.

          Workum overlijden/begraven 1784
          Overleden: Arjen Wijbes Kijp
          Datum: 19 maart 1784
          1-10-0

          Mensen bij de naamsaanname vermelden soms enkel de kleinkinderen van zonen- die in dit geval ook de achternaam Pot krijgen.
          Kleinkinderen van dochters, die de achternaam van de schoonzoon krijgen worden niet vermeld.

          Aangezien de ouders vrij snel na Tjitskes geboorte overleden zijn,
          kan ze opgevoed zijn door de (stief)oma Gatske Douwes.

          1e vrouwen werden vaak vernoemd in een 2e huwelijk,
          of een moeder in een kind bij eenkraambed-overlijden -
          maar als dat kindje ook weer overleed,
          werd ze weer vernoemd door broers en zussen - of door halfbroers en zussen.
          Zo kan Tjitske Nannes een zus van Grytje Nannes zijn geweest
          en daarom vernoemd worden.

          Maar het is ook mogelijk dat Grytje uit het eerste huwelijk van Nanne was
          en gewoon haar moeder vernoemt.

          groet Margreet

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
          > er tussen 1756 en 1771 nog wel een aantal kinderen geboren kunnen zijn.
          >

          > Tenslotte vond ik een document dat bovenstaande denkrichting min of meer

        • klaaspera
          Message 4 of 4 , Jul 25 1:45 AM
            Hallo Nynke en Margreet,

            Gisteren ben ik ook wezen zoeken en kwam tot vrijwel dezelfde conclusie als jullie. Nanne Hylkes Pot is inderdaad de stamvader van de familie Pot in Workum. Hij is ook de grootvader van Tjitske Arriëns. Als je dan op Tresoar gaat zoeken met de zoekterm "Nanne Pot" en je klikt alle zoekmogelijkheden aan, dan komen er een heleboel documenten te voorschijn, waaruit de familieverhoudingen blijken. Een voorbeeld:

            1812 Franeker, notaris Isaäc Telting
            Boedelscheiding
            - Hylkje Nannes Pot, erflater; overleden op 15 augustus 1812 te Franeker
            - Douwe Nannes Pot, pottenbakker te Franeker, broer van wijlen Hylkje Nannes Pot, erfgenaam
            - Nanne Hylkes Pot te Franeker, vader van wijlen Hylkje Nannes Pot, erfgenaam
            - Tjetske Arjens te Franeker, gehuwd met Jerome Uiterdijk, dochter van wijlen Grietje Nannes, de halfzuster van Hylkje Nannes Pot, erfgenaam

            Bron : Tresoar
            Toegangsnr. : 26
            Inventarisnr.: 41003
            Repertoirenr.: 196 d.d. 26 oktober 1812

            Tjitske Arriëns moet dus een dochter zijn Grietje Nannes, zoals Margreet ook al vermoedde. Haar moeder Grietje Nannes was getrouwd met Arjen Wybes.

            Met vriendelijke groeten,

            Klaas Pera