Albert Miedema in de VS

  • Fr@ns Krom
    Message 1 of 4 , May 21 6:49 AM
      Beste medezoekers,

      Ik heb ene Albert Miedema (zoon van John Miedema en Roelfke Kruiming volgens de site familysearch) , geb 15-8-1858 in Nederland en ovl op 6-6-1928 in de VS. Hij trouwde met Mary Folmer (dochter van Mense Folmer en Dieuwke Boersema) , geb 9-9-1865 te Kommerzijl. Zij trouwden in de VS en kregen daar 5 kinderen nl Dora, John, Roelfke, Menzie en Ralph. Wat de vernoemingen betreft klopt het allemaal prima.

      Nu heb ik de geboorte van Albert Miedema in Nederland opgezocht en zie met bovengenoemde ouders (Jan Alberts Miedema) een datum 23-8-1852 te Kollumerland. Ga ik Albert Miedema zoeken met bovengenoemde datum dan vind ik hem met de ouders, Theunis Pieters Miedema en Marijke Alberts Visser, en is hij geboren te Leeuwaderadeel.

      Albert Miedema kan vernoemd zijn naar de vader van Jan Alberts Miedema van het ene paar of naar de vader van Marijke Alberts Visser van het andere paar.
      Volgens mij zijn Theunis Pieters Miedema en Marijke Alberts Visser in Friesland overleden. Het overlijden van het andere echtpaar heb ik niet in Friesland gevonden.

      Het e.e.a. lijkt mij wat bizar. Zijn John (Jan Alberts Miedema en Roelfke Kruiming) geëmigreerd naar de VS maar geven zij een verkeerde geboortedatum op. Bij "toeval" een datum van een andere Albert Miedema . . . . . zijn deze "verschillende" Miedema's familie van elkaar. Is dan de ene zoon met de andere familie naar de VS geëmigreerd? Of iets anders?

      Wie kan mij verder helpen?

      Met vriendelijk dank en groet.
      Frans Krom

    • klaaspera
      Message 2 of 4 , May 21 9:34 AM
        Hallo Frans,

        Op Rootsweb staat, dat Albert Miedema in Nederland is getrouwd met Minke Jans de Vries. Hij is wel geëmigreerd naar Amerika. Het vierde kind is geboren in Grand Rapids, Michigan.

        • ID: I24821
        • Name: Albert MIEDEMA 1
        • Sex: M
        • Birth: 15 AUG 1858 in Leeuwarden, Friesland, Netherlands 1 1

        Father: Theunis Pieters MIEDEMA b: 15 OCT 1819 in Garijp, Tytsjerksteradiel, Friesland, Netherlands

        Mother: Marijke Alberts VISSER b: 15 SEP 1830 in Tietjerk, Tytsjerksteradiel, Friesland, Netherlands

        Marriage 1 Minke Jans (Marie) DE VRIES b: 25 AUG 1867 in Leeuwarden, Friesland, Netherlands
        • Married: 15 AUG 1885 in Leeuwarden, Friesland, Netherlands 1

        Children
        1. Living MIEDEMA
        2. Living MIEDEMA
        3. Living MIEDEMA
        4. Ralph MIEDEMA b: 15 NOV 1903 in Grand Rapids, Kent, Michigan, USA

        Bron:
        http://worldconnect.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=helmholdt&id=I24821
        ______________________________

        Huwelijksakte Leeuwarden, 1885
        Bruidegom: Albert Miedema
        Bruid: Minke Jans de Vries
        Datum: 15 augustus 1885, akte nr. 140

        Scan op www.AlleFriezen.nl aanwezig.

        Bron: www.tresoar.nl

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Fr@... Krom" <frans_krom_1@...> wrote:

> [...]
        >

        > Het e.e.a. lijkt mij wat bizar. Zijn John (Jan Alberts Miedema en Roelfke Kruiming) geëmigreerd naar de VS maar geven zij een verkeerde geboortedatum op. Bij "toeval" een datum van een andere Albert Miedema . . . . . zijn deze "verschillende" Miedema's familie van elkaar. Is dan de ene zoon met de andere familie naar de VS geëmigreerd? Of iets anders?

      • wiersemafred
        Message 3 of 4 , Nov 8, 2013

          Frans en Klaas --

          Heel toevallig worden op 15 aug. 1858 twee kinderen gedoopt die Albert Miedema genoemd worden:

          -- In Kollumerland zijn de ouders Jan Alberts Miedema [foutief vermeld in WieWasWie als Miedena], koopman, wonende te Burum, en Roelofke Cruiming.  Het kind Albert verhuist naar de VS en komt op 6 april 1882 in NY aan, ss W.A. Scholten, zijn beroep is dan clerk.  Hij trouwt in 1885 met Mary/Maria Folmer, w.v. 5 kk. Zijn vader Jan Alberts in op 22 juli 1865 in Kollumerland overleden, 39 jr., koopman, van Burum, gehuwd met Roelfke Roelfs Cruiming, zoon van Albert Jacobs Miedema en Eilke Alderts Nieuwenhuis.

          -- In Hempens zijn de ouders Theunis Pieters Miedema en Marijke Alberts Visser. Het kind Albert trouwt in 1885 met Minke Jans de Vries, en hij is overleden op 18 oct. 1942 in Winterswijk.

          Groet, FredW

          Datum: 15 augustus 1885, akte nr. 140

> [...]

          > Het e.e.a. lijkt mij wat bizar. Zijn John (Jan Alberts Miedema en Roelfke Kruiming) geëmigreerd naar de VS maar geven zij een verkeerde geboortedatum op. Bij "toeval" een datum van een andere Albert Miedema . . . . . zijn deze "verschillende" Miedema's familie van elkaar. Is dan de ene zoon met de andere familie naar de VS geëmigreerd? Of iets anders?

        • Pera
          Message 4 of 4 , Nov 9, 2013

            Hallo Fred,

            Wel verwarrend; twee kinderen met dezelfde naam en dezelfde geboortedatum. Dat verzin je toch niet. Hiermee lijkt mij het probleem opgelost.

            Met vriendelijke groeten,

            Klaas Pera