Re: Pieter Klazes van Gorkum

  • klaaspera
    Message 1 of 6 , May 21, 2013
      Dag Jan Sikke,

      Aan de geboorte- en doopdatum hoef je dus niet te twijfelen. Het staat ook wel vast, dat Klaas Pieters en Grietje Rinkes de ouders van de dopeling waren.

      Wat betreft het kiezen van de achternaam zou er een verband kunnen zijn met de scherprechtersfamilie Van Gorcum. Een scherprechter was in feite een beul, die in opdracht van justitie een doodstraf uitvoerde. Toevallig heb ik onderzoek gedaan naar die familie. Er is een zekere Petrus van Gorcum geweest. Hij was chirurgijn en scherprechter te Leeuwarden, maar raakte in de Franse tijd in opspraak. Hij is toen gevlucht.

      Link:
      http://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-gorcum/I229.php

      http://www.genealogieonline.nl/stamboom-helmantel/I16613.php

      Hartelijke groeten,

      Klaas Pera

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, jan sikke van der zwaag <jansikke@...> wrote:

> [...]
      > In de huwlijksakte wordt Grietje Renkes idd genoemd als moeder en de
      > leeftijd klopt ook. De achternaam brengt verwarring. Ik zal de door u
      > genoemde akte eens opzoeken.
      > Ik had ook al in Gorredijk gezocht naar de Familienaam van Gorkum, maar dat
      > heeft vooralsnog ook niks opgeleverd:
      >
      > Burgerboek Workum 1783
      > Ingeschreven als burger: Klaas Pieters
      > Datum: 25 november 1783
      > Geboren te Gorredijk
      >
      > Bedankt voor de reactie, het is in ieder geval nu wel duidelijk dat de
      > geboorte/ doop datum en ouders wel kloppen.

    • Chris van Dijkum
      Message 2 of 6 , May 21, 2013
        Hallo Jan Sikke,

        De huwelijksbijlagen van Pytter en Antje kun je hier vinden:

        http://www.genver.nl/fr/bs0094.htm

        Klik op

        X0094809 Huw.-bijlagen 1828 [616 img]

        ga naar plaatje 2759 e.v

        extract uit het doopregister dat de gegevens van Pytter bij Tresoar bevestigt.
        akte van bekendheid dat vader Klaas Pieters, bierdrager te Workum, is overleden 1800 te Workum
        extract uit het register der overledenen dat Grietje Rinkes 29-1-1808 is overleden te Workum oud 54 jaar, nalatende 6 kinderen
        extract dat Pytters eerste vrouw Aaltje Sierks 2-3-1828 is overleden te Tietjerk, oud 43 jaar
        akte van bekendheid dat Antje in april 1792 is geboren te Tietjerk
        extract dat Jan Sjoerds Krol 14-5-1814 is overleden te Tietjerk
        extract dat Antjes eerste man Wijtse Egberts Zuidema 3-5-1827 is overleden te Hardegarijp

        Groet, Chris van Dijkum

      • jan sikke van der zwaag
        Message 3 of 6 , May 21, 2013
          Goedemiddag Chris,

          Bedankt voor deze zeer nuttige tip. Hier valt nog veel info te halen. Ik
          kende Genver nog niet.
          In ieder geval is nu wel duidelijk waar de achternaam Drager vandaan komt.

          Vriendelijke groet Jan Sikke

          Op 21 mei 2013 16:39 schreef Chris van Dijkum <cevdykum@...> het
          volgende: