Re: [Friesland-genealogy] Babeloele.

  • Irene Visser
    Message 1 of 22 , Apr 19, 2013
      Dag,

      heb jij nog meer gegevens betreffende de rechtzaak?
      Ik vraag mij af waarom hij de doodstraf heeft gekregen en zijn compaan
      niet. Voor zover ik weet.

      Groetjes Irene.

    • boerdammers
      Message 2 of 22 , Apr 26, 2013
        Dag Irene,

        Een paar jaar geleden hebben wij over deze zaak ook contact gehad. Ik meen me te herinneren dat de medewerkers van Tresoar toen wat voor je hadden gevonden, in elk geval de toedracht (roofmoord). Babeloele (Jacob Dirks Glas) was een broer van een bet-bet-bet-overgrootmoeder van me, zodat ik ook aldoor nieuwsgierig ben geweest naar dat proces-verbaal en het rechtbankverslag.
        Wat betreft zijn compaan, uit een en ander kwam destijds de naam van de man naar boven drijven, Jan Hanses Jonker, overl. te Sneek op 8 april 1816, 48 jaar,
        Uit een andere bron, ik ben even kwijt welke, vernam ik dat hij in zijn cel zelfmoord heeft gepleegd. Hij kon dus niet meer worden berechtigd.
        Weet jij toevallig de zoekterm op Facebook, want met Babeloele vind ik niets.

        Met vriendelijke groet,
        Jan de Boer

        Message 3 of 22 , Apr 26, 2013
          Nog even een aanvulling wat betreft het niet onvangen per e-mail van je eigen bericht. Geen idee of je ongewild iets aan je instellingen hebt veranderd, maar alles vanaf het allereerste prille begin is toch ook via de website te zien?

          Message 4 of 22 , Apr 26, 2013
            Hai,

            heb niets veranderd, maar krijg niets van mijn eigen berichten te zien.
            Heel vreemd. Even afwachten.
            En ja ze zijn bezig geweest te zoeken, maar hebben nooit het
            verslag/procesverbaal of wat er toen maar was gevonden. Wel iets van een
            andere mishandeling van hem. Maar niets van dit.
            Dat moet nu maar eens contact opnemen met het archief in Den Haag, want
            Babeloele is in cassatie gegaan. Dat misschien dat er daar nog iets te
            halen valt.

            En ga eens sneupen naar het overlijden van zijn compaan. Want slaat toch
            nergens op 2 mannen op leeftijd, zo'n jonge vent vermoorden???? Hoop dat
            we nog achter iets anders komen.

            En je kan via Tresoar, en dan cold case op hun facebook pagina komen. Heel
            leuk allemaal.

            Groetjes Irene.

            Op 26 april 2013 19:13 schreef boerdammers <jdeboer1@...> het
            volgende:

          • Hinke
            Message 5 of 22 , Apr 26, 2013
              Ook ik krijg al lang mijn eigen mail niet meer terug, nooit wat aan de
              instellingen veranderd, mogelijk vanwege een gmail adres? Hebben meer
              mensen (met een gmail adres) hier last van?

              En wat Glas (Babeloele) betreft, dit speelde voor 1800?

              groet, Hinke.
              http://www.bbww-archief.nl/

            • Klaas
              Message 6 of 22 , Apr 26, 2013
                Hallo Irene:

                Ik weet niet veel meer over Babeloele. Maar ik weet wel dat zijn slachtoffer was familie van mij; Ids Lourens (Lauwrens) de Jong was een neef van mijn voorouder, Minne Frankes Frankema (een zoon van zijn schoonzuster). Minne heeft de familie naam voor Ids gekozen in 1811. Kijk op mijn website onder III.2.5: http://kbylsma.bravehost.com/FRANKEMA.html

                Klaas Bylsma

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Hinke <wouwes@...> wrote:

> [...]
                > mensen (met een gmail adres) hier last van?
                >
                > En wat Glas (Babeloele) betreft, dit speelde voor 1800?

              • boerdammers
                Message 7 of 22 , Apr 27, 2013
                  Babeloele was de bijnaam va Jacob Dirks Glas, geboren 16-01-1772 te Joure, overleden door de doodstraf te Leeuwarden op 01-11-1816 te Leeuwarden. In Joure was hij uurwerkmakersknecht en logementhouder. Het verhaal intrigeert me omdat hij een broer was van een voorouder van me. Hoe kwam hij b.v. aan die bijnaam, was hij een bekende figuur in het toenmalige criminele wereldje?
                  Allemaal vragen waarop blijkbaar weinig antwoorden op zijn.

                  Met vriendelijke groet,
                  Jan de Boer

                • Hinke
                  Message 8 of 22 , Apr 27, 2013
                    Jan bedankt, uurwerkmakersknecht, daarom komt de naam mij bekend voor.
                    Misschien weet mijn vriendin meer van hem, dan zal het vast in het boek
                    staan over de uurwerkmakers wat in juni uitkomt. Meer over dat boek is
                    te vinden op onze website: http://www.bbww-archief.nl/
                    Rechtsonder op het plaatje klikken en je vindt meer over het boek en je
                    zou Sietie natuurlijk een mailtje kunnen sturen of er meer over Jacob
                    Dirks Glas in dat boek staat.

                    groet, Hinke.
                    http://www.bbww-archief.nl/

                  • Elsinga Sietze
                    Message 9 of 22 , Apr 27, 2013
                      Inderdaad ook wel eens gehad met bepaalde mailadressen dat mijn eigen berichten niet in de mail terg kwamen.
                      Maar als je dan inlogt bij de yahoo groups blijkt je bericht er wel te staan. Dus daar kun je het wel controleren.

                      Met vriendelijke groeten,

                      Sietze Elsinga

                      Op 26 apr 2013, om 22:44 heeft Hinke het volgende geschreven:

                      > Ook ik krijg al lang mijn eigen mail niet meer terug, nooit wat aan de
                      > instellingen veranderd, mogelijk vanwege een gmail adres? Hebben meer
                      > mensen (met een gmail adres) hier last van?

                    • klaaspera
                      Message 10 of 22 , Apr 27, 2013
                        Hallo Irene,

                        De familie van Jakob Dirks Glas en het verhaal van zijn onvrijwillige dood wordt goed beschreven op:

                        http://www.genealogieonline.nl/kwartierstaat-aaltje-tanja-de-vries/I252.php

                        Met vriendelijke groeten,

                        Klaas Pera

                      • Hinke
                        Message 11 of 22 , Apr 27, 2013
                          Sietze, ik weet het, ik krijg al jaren mijn mail niet terug, op zich
                          geen probleem, hooguit af en toe lastig.

                          groet, Hinke.
                          http://www.bbww-archief.nl/

                          Message 12 of 22 , Apr 27, 2013
                            Klaas, dat is inderdaad een mooi overzichtelijk verhaal. Als ik er aan
                            denk zal ik mijn vriendin nog eens vragen wat zij van hem heeft, als
                            uurwerkmaker staat hij (vast) in het boek en ze heeft naast onderzoek
                            bij Tresoar ook veel gegevens uit het gemeentearchief gehaald en daar
                            heb je soms toch weer andere bronnen.

                            groet, Hinke.
                            http://www.bbww-archief.nl/

                          • Kees Dommisse
                            Message 13 of 22 , Apr 27, 2013
                              Hinke,

                              Kijk eens in je spam of die mails daar soms terecht komen.

                              Je zou niet de eerste zijn die sommige mails als spam aangeven en, doordat
                              de afzender je eigen e-mailadres als afzendadres spooft, je jezelf in het
                              spamfilter plaatst

                              Kees Dommisse

> [...]

                              > Met vriendelijke groeten,
                              >
                              > Sietze Elsinga
                              >
                              > Op 26 apr 2013, om 22:44 heeft Hinke het volgende geschreven:

                              -----
                              Geen virus gevonden in dit bericht.
                              Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                              Versie: 2013.0.3272 / Virusdatabase: 3162/6277 - datum van uitgifte:
                              04/27/13
                            • klaaspera
                              Message 14 of 22 , Apr 27, 2013
                                Hinke,

                                Dit verhaal is vermoedelijk weer gekopieerd van de volgende website:

                                http://www.gemeentearchief.nl/text/nl/346/Sagen_-_Babeloele

                                Mvg, Klaas

                              • h. wouwes
                                Message 15 of 22 , Apr 27, 2013
                                  Klaas, ik bedoelde het gemeentearchief in Joure:-)

                                  Groet, Hinke

                                • h. wouwes
                                  Message 16 of 22 , Apr 27, 2013
                                    Op mijn tablet zie ik meteen of er spam mail is maar daar zit tot nu toe
                                    nooit iets van Yahoo bij.

                                    Groet, Hinke.
                                    Op 27 apr. 2013 20:51 schreef "Kees Dommisse" <dommisse@...> het
                                    volgende:

                                  • klaaspera
                                    Message 17 of 22 , Apr 28, 2013
                                      Hinke,

                                      Ik probeerde alleen maar aan te geven, op welke originele bron de website bij Genealogie Online vermoedelijk was gebaseerd. Dat was toevallig het gemeentearchief van Leeuwarden.

                                      Met vriendelijke groeten,

                                      Klaas Pera

                                      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "h. wouwes" <wouwes@...> wrote:

                                      > Klaas, ik bedoelde het gemeentearchief in Joure:-)
                                      >
                                      > Groet, Hinke

                                    • Kees Dommisse
                                      Message 18 of 22 , Apr 28, 2013
                                        Jammer, (niet geschoten is altijd mis).

                                        Kees

                                        -----
                                        Geen virus gevonden in dit bericht.
                                        Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                                        Versie: 2013.0.3272 / Virusdatabase: 3162/6280 - datum van uitgifte:
                                        04/28/13
                                      • h. wouwes
                                        Message 19 of 22 , Apr 28, 2013
                                          Zo is het maar net Kees, in ieder geval bedankt voor het meedenken.

                                          Groet, Hinke
                                          Op 28 apr. 2013 20:14 schreef "Kees Dommisse" <dommisse@...> het
                                          volgende:

                                        • Hinke
                                          Message 20 of 22 , Apr 29, 2013
                                            Prima Klaas, had ik je even verkeerd begrepen!!

                                            groet, Hinke.