Re: [Friesland-genealogy] Re: Onderofficieren en Minde ren Oost- en West-Indië, Friezen op Java, Grafschrif ten

  • Douwe Stellinga
    Message 1 of 2 , Apr 11, 2013
      Dag Nynke,

      Dank je voor je antwoord. Ik had ook - na het uitblijven van een antwoord - zelf uitgevogeld, dat het dat moest zijn...
      Grappig dat jij Se- en Samarang schrijft. Dat gebeurt in de RA ook door elkaar.. Ik heb het gevoel, dat het tot circa 1880-1900 Samarang was en daarna Semarang.
      Jammer van die Regeeringsalmanak, dat bij geboortes niet erbij vermeld wordt, "zoon/ dochter van ... en ....." Daar heb jij waarschijnlijk ook geen oplossing voor, behalve het Nationaal Archief (KNIL en ambtenaren)??

      met vriendelijke groet,

      Douwe Stellinga

      Message 2 of 2 , Apr 11, 2013
        Dag Douwe,

        Samarang komt voor het laatst als zodanig voor in de Regeringsalmanak van
        1877. M.i.v. 1878 wordt de naam Semarang gebezigd. Maar die spelling was
        kennelijk sowieso lastig, want Kedoe en Kadoe worden een aantal jaren door
        elkaar gebruikt J

        Helaas… de BS in de Regeringsalmanak geeft inderdaad alleen de index uit de
        BS van het voorgaande jaar..

        Dus is het een kwestie van combineren en deduceren. Maar bij veel
        voorkomende namen is dat lastig.

        Het Krantenarchief van de KB kan ook nog een handig hulpmiddel zijn. Zoeken
        op een naam of naamcombinatie in de familieberichten in Indië levert nog
        weleens wat op. Zie http://kranten.kb.nl/

        Met vriendelijke groet,

        Nynke van den Hooven

[...]

        <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Douwe Stellinga"