Re: Familierelatie Juw Juwinga en Jelle Broers van Hylckama

  • klaaspera
    Message 1 of 21 , Apr 7, 2013
      Dag Floris,

      Juw Juwinga had een neef, die Goslick Juwinga heette. Ze streden in 1479 samen om de hegemonie van Bolsward. Dat wordt duidelijk uit het boek "Fryslân, staat en macht 1450-1650: bijdragen aan het historisch congres te ...

      Link:
      http://books.google.nl/books?id=r_EU2Q4mDHAC&pg=PA238&dq=Goslick+Edes+Jongema&hl=nl&sa=X&ei=XidhUd2hFYTCO_DGgOAJ&ved=0CDIQ6AEwAA#v=onepage&q=Goslick%20&f=false

      Goslick Juwinga was blijkbaar een zoon van de hoofdeling Tjaard Juwinga en Wyts Juwsma. Tjaard Juwinga op zijn beurt was weer een zoon van Goslick Juwinga en een kleinzoon van Juw Juwinga (bron: Van der Aa). Toen Tjaard Juwinga overleed, benoemde diens weduwe Wyts Juwsma, Sicke Sjaerda tot regent over haar minderjarige zoon Goslick Juwinga. Het gaat hier dus om Goslick Tjaards Juwinga. Binnen de familie Juwinga/Jongema zijn blijkbaar meerdere personen met de voornaam Goslick geweest, bijvoorbeeld de door jou genoemde Goslick Edes Jongema.

      In het Genealogysk Jierboek 1997, 161-200, heeft een artikel gestaan over de genealogische relaties tussen de families Albada, Jongema/Juwinga en Sickinga/Bockema/Harinxma/Donia.

      De Jongema's worden ook heel goed beschreven in de encyclopedie van Van der Aa. De link daarvan is:

      http://www.historici.nl/retroboeken/vdaa/#source=aa__001biog11_01.xml&page=194&accessor=accessor_index

      Hopelijk wordt het zo een beetje duidelijk.

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Pera

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Frits Hunneman <floris46@...> wrote:

> [...]
      > Juwinga's zich ook Jongama noemden, heb ik nog een vraag over Goslick Edes
      > Jongema, geboren ca. 1550-1560. Is hier een relatie met Goslick van Juwinga
      > (overleden 1538) mogelijk?. Goslick Edes Jongema is de vader van Rints
      > Goslicks Eedesdr Jongema die trouwt in 1622 met Intse Buwes.
      >
      > Dit lijkt toch wel familie te zijn. De naam Goslick komt niet zo heel veel
      > voor dacht ik en de Jongema's zullen wel verwant aan elkaar zijn. Mogelijk
      > is de naam van vader op dochter en zo op schoonzoon overgegaan.
      >
      > Ik ben benieuwd wat hier uiteindelijk uit naar voren komt.

    • Hinke
      Message 2 of 21 , Apr 10, 2013
        Dag allen,

        Hieronder heb ik een berichtje geplaatst van mijn vriendin. Het boek
        waar ze jaren samen met haar (wijlen) man aan heeft gewerkt over
        klokkenmakers komt eind mei/begin juni uit.
        Zelf heeft ze dit bericht ook op het Tresoarforum geplaatst.

        Nynke, ik weet eigenlijk niet hoe het zit met dit soort berichtjes hier,
        als je vindt dat het hier niet hoort (mag) wil je het dan verwijderen?

        groet, Hinke.
        http://www.bbww-archief.nl/

        Hallo allemaal,
        Hierbij wil ik jullie attenderen op de op handen zijnde uitgave van twee
        boeken
        Na ca. 10 jaar archiefonderzoek door Lammert en Siet de Bruin over de
        geschiedenis
        van de uurwerkmakerij in Friesland, met name gericht op Joure en
        omgeving, heeft dit
        geresulteerd tot het schrijven van een boek hierover door Lammert de Bruin.
        Omdat we eigenlijk in de archieven heel Friesland doorworstelden, kwamen
        we tot zoveel informatie,
        dat we besloten om dat in een tweede boek te verwerken.
        Het eerste is "Uurwerkmakers in Joure", hierin de geschiedenis van de
        uurwerkmakerij, de uurwerkmakers
        (ook genealogisch uitgespit), produktie, foto's, ook de klokschilders
        hebben we hierin meegenomen, etc.
        Het tweede is "Uurwerkmakers in Friesland", het is een index op naam van
        alle uurwerkmakers, klokschilders,
        die wij hebben gevonden, met alle gegevens en hun gebeurtenissen (alleen
        tekst)

        De boeken worden in de maand juni uitgegeven, mocht u belangstelling
        hebben om er een aan te schaffen:
        Van "Uurwerkmakers in Joure" is de prijs 24,95 euro (inclusief
        verzendkosten)
        Van "Uurwerkmakers in Friesland" is de prijs 14,95 euro ( idem)
        U kunt zich hiervoor inschrijven tot 16 mei op het emailadres:
        bergsiet@... <mailto:bergsiet@...>, met vermelding van
        naam, adres en hetgeen u wilt bestellen
        Ter bevestiging stuur ik u een mailtje terug met de nadere gegevens voor
        de betaling

        Siet de Bruin-van den Berg

        Message 3 of 21 , Apr 11, 2013
          Hinke (en anderen),

          Deze groep is onder meer bedoeld is om mede-genealogen op de hoogte te
          brengen van nieuwe, mogelijk interessante, publicaties.

          Er is dus geen bezwaar tegen het plaatsen van een dergelijk bericht.

          Met vriendelijke groet,

          Andrys Stienstra (moderator)

          Nynke van den Hooven (co-moderator)

[...]

          bergsiet@... <mailto:bergsiet%40gmail.com> <mailto:bergsiet@...
          <mailto:bergsiet%40gmail.com> >, met vermelding van

        • JP Mels
          Message 4 of 21 , Apr 11, 2013
            Beste Andrys, Nynke en anderen,

            Op dit bericht had ik gehoopt, en gekregen.

            Ik ken uitgaven van boeken, boekjes, in mijn omgeving ( Twente ) welke zo
            een interessante bron kunnen zijn maar nooit in beeld komen. Vaak vooral
            omdat het geen officiële uitgaven zijn met een ISBN nummer.

            Op deze manier blijft een heleboel mooie, en vaak met veel moeite bekomen
            informatie, in een beperkte kring hangen.

            Dan wil ik bij dezen gelijk de mogelijkheid aangrijpen om het volgende te
            vragen;

            Taeke Klazes Pletting, zilversmid te Heerenveen. Er wordt op professioneel
            niveau al aandacht aan besteed, maar? Is, zijn er mensen op de achtergrond
            bij wie deze man zijn / haar aandacht heeft?

            Let wel. De genealogische kant is mij wel bekend. Het gaat vooral om de
            professionele Taeke, de zilversmid.

            Met groet, Johan.

            _____

            Message 5 of 21 , Apr 11, 2013
              Fijn Nynke en Andrys dat dit geen probleem is. Bedankt!!

              groet, Hinke.
              http://www.bbww-archief.nl/

            • Hinke
              Message 6 of 21 , Apr 11, 2013
                Johan, heb je het al eens bij museum http://www.willemvanharen.nl
                <http://www.willemvanharen.nl/web/>in Heerenveen gevraagd. Op hun site
                staat o.a. de vermelding 'Heerenveens zilver' echter zonder verdere
                informatie maar wellicht is er in het museum wel meer bekend. Voor zover
                ik weet is er een actieve historische vereniging. Dat zal deze zijn:
                http://www.werkgroepoudheerenveen.nl <http://www.werkgroepoudheerenveen.nl/>

                groet, Hinke
                http://www.bbww-archief.nl <http://www.bbww-archief.nl/>

              • P. Dillingh
                Message 7 of 21 , Apr 12, 2013
                  Dag Hinke,
                  N.a.v. jouw bericht over twee uitgaven uurwerkmakers, heb ik een vraag.
                  Drie van mijn voorvaderen zijn in de jaren 1873-1879 werkzaam geweest in
                  Akkrum en Oldeboorn als uurwerkmaker.
                  Het betreft Frederik Willem Dillingh (1807-1889), en zijn zoons Willem
                  Frederik (1848-1920), Hillebartus (1851-1931).
                  Is jouw ook bekend of deze personen in het tweede boekwerk voorkomen?
                  Met vriendelijke groet,
                  Pyt Dillingh

                  Op 10-4-2013 21:34, Hinke schreef:

> [...]
                  > naam, adres en hetgeen u wilt bestellen
                  > Ter bevestiging stuur ik u een mailtje terug met de nadere gegevens voor

                • Hinke
                  Message 8 of 21 , Apr 12, 2013
                    Dag Pyt,

                    Helaas, ik weet het niet. Uiteraard mag je Sietie zelf vragen maar ik
                    stuur je mail sowieso wel even door.

                    Op 12-4-2013 11:21, P. Dillingh schreef:
> [...]
                    > Frederik (1848-1920), Hillebartus (1851-1931).
                    > Is jouw ook bekend of deze personen in het tweede boekwerk voorkomen?

                  • Hinke
                    Message 9 of 21 , Apr 12, 2013
                      Pyt, kreeg net onderstaande reactie van Sietie.

                      groet, Hinke.

                      <Ik heb even gekeken in onze tweede boekwerk en daar komen de drie
                      Dillinghs in voor.>

                    • P. Dillingh
                      Message 10 of 21 , Apr 12, 2013
                        Dag Hinke,
                        Mijn dank voor jouw hulp. Ook aan Sietie, voor de moeite.
                        Groetnis fan Pyt Dillingh.

                        Op 12-4-2013 12:50, Hinke schreef:

> [...]
                        >
                        > groet, Hinke.
                        >
                        > <Ik heb even gekeken in onze tweede boekwerk en daar komen de drie

                      • h. wouwes
                        Message 11 of 21 , Apr 12, 2013
                          Graach dien (graag gedaan)!

                          Hinke.
                          Op 12 apr. 2013 21:40 schreef "P. Dillingh" <pdillingh@...>
                          het volgende:

                          > Dag Hinke,
                          > Mijn dank voor jouw hulp. Ook aan Sietie, voor de moeite.
                          > Groetnis fan Pyt Dillingh.

                          > in

                        • JP Mels
                          Message 12 of 21 , Apr 12, 2013
                            Beste Hinke,

                            Mijn dochter en ik gaan zo een vijf, zes keer per jaar op een zondag naar
                            een museum. De 21e deze maand hebben we Erfgoeddag te België op onze agenda
                            staan. Dat is een dag waarop je ook in de catacomben van de archieven en
                            musea mag kijken. Een prachtig initiatief. ( mijn opa was Belg, mijn oma een
                            echte Friezin )

                            Mijn dringend voorstel naar mijn dochter, voor een eerst volgend bezoek, zal
                            Willem van Haren zijn. Even gekeken op de site. Alleen al die maquette, die
                            wil ik zien!

                            Met andere woorden, dank je wel voor de tip.

                            Groet, Johan.

                            _____

                            Message 13 of 21 , Apr 12, 2013
                              Graag gedaan Johan. Dagje Friesland altijd leuk, België ook trouwens!!

                              Groet, Hinke.

                              Message 14 of 21 , Apr 15, 2013
                                Dag Floris,

                                Momenteel ben ik het boek 'De greidhoeke' geschreven door Ph. Breuker
                                aan het lezen. Hierin een hoofdstuk over de adellijke fam. Jongema,
                                misschien interessant om eens te lezen, het is overigens in het Fries
                                geschreven, ik weet niet of dat een probleem is.
                                Meer over het boek o.a. http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=62356

                                groet, Hinke.
                                http://www.bbww-archief.nl/

                              • Frits Hunneman
                                Message 15 of 21 , Apr 17, 2013
                                  Hallo Hinke,

                                  Bedankt voor je reactie.

                                  Fries lezen zal wel een uitdaging worden, maar met Friese roots moet dit
                                  toch wel lukken.

                                  Groeten,

                                  Floris

                                • Janny van der Meer- de Vries
                                  Message 16 of 21 , Apr 18, 2013
                                    Hallo Floris in het jaarboekje van 1977 staat een stuk over mijn familie de Vries het begint op blz 17  tot 33 waar staat ein fan rige  b. Op blz 30 komt de naam Juwsma voor ik hoop dat je er iets aan hebt
                                    Hartelijke Groeten
                                    Janny van der Meer - de Vries

                                    ________________________________
> [...]

                                    > genoemde Goslick Edes Jongema.

                                    > over de genealogische relaties tussen de families Albada, Jongema/Juwinga

                                  • JP Mels
                                    Message 17 of 21 , Aug 11, 2013
                                      Beste Hinke,

                                      Nu is het er eindelijk eens van gekomen, laatste dag van mijn vakantie.
                                      Dochterlief en ik zijn vandaag in de auto gestapt en hebben een bezoek aan
                                      het museum gebracht. We zijn daar hartelijk ontvangen door een suppoost. Bij
                                      geluk was hij goed op de hoogte m.b.t. zilver uit Heerenveen. Het blijft
                                      (tot nu toe) nog steeds bij twee artikelen met het zilvermerk T.K Take
                                      Klazes Pletting.

                                      De maquette die daar ligt, prachtig!! Alleen daarvoor is een bezoek aan het
                                      museum al een aanrader.

                                      Beetje laat, maar toch bedankt voor de tip.

                                      Groet, Johan.

                                      _____

                                      Message 18 of 21 , Aug 11, 2013
                                        Fijn dat jullie het leuk hebben gevonden Johan en dat er toevallig
                                        iemand was die goed op de hoogte was van het zilver. De maquette is
                                        inderdaad prachtig om te zien, het geeft een mooi overzichtelijk beeld
                                        van (oud) Heerenveen.

                                        En bedankt voor je berichtje, leuk!

                                        groet, Hinke.