Re: INIA2

  • tpinia
    Message 1 of 2 , Apr 6, 2013
      Beste Casper,

      Wegens andere bezigheden was me je vraag niet opgevallen,maar werd hier
      gelukkig door een goede vriend op gewezen:

      Alvorens op je vraag in te gaan ben ik benieuwd naar:

      · vanwaar de interesse voor Peter Gerrits Inia,

      · als ik het goed begrijp heeft Peter dus twee kinderen met
      Anna de Sigers (dr. van Wolter de Sigers en Enna tho Nansum)? Weetje
      heel zeker dat dit dezelfde Peter Gerrits is als degene die met
      Tiauckjen Ukema is getrouwd. Ik zie hem namelijk nergens met zijn
      familienaam genoemd worden later.

      · Waar wordt vermeld dat Peter Gerrits met Anna de Sigers was
      gehuwd?

      · Heb je nog meer gegevens over eventueel nageslacht?

      · De datum van 5 september 1697 komt uit het doop en trouwboek
      komt van Noordhorn: kan het niet zo zijn dat dat de doopdatum is van
      Pieter Gerrits zelf?

      Ik vermoed dat Peter Gerrits Inia zoon is van Gerrit Harmens Inia en
      Geeltie Dircks Haerda en wel als volgt (t/m nr. 3 ben ik redelijk zeker,
      daarvoor is het voor mij vooralsnog gissen):

      1. Peter Gerrits Inia

      Geboren op 7 september 16..,

      Koopt in 1653 samen met Hiltien Jacobs de helft van Inia state te Wierum
      van Dirk Gideons Inia (brouwer en burgerhopman te Leeuwarden, zoon van
      Trijntje Ritskes Ynia en Ds. Gideon Nicolaj Bethelius)

      In 1659 genoemd als curator over Ritske Rienx Ynia (20jr.) en Jacob
      Rienx Ynia (17jr.)

      woonde in 1660 in Dokkum

      Woonde in 1668 in Anjum

      a. P.G.trouwde voor 1653 met Hiltien Jacobs

      b. P.G. trouwde in 1660 met Claeske Hebbes Wolcama(in 1660 van
      Goutum)

      c. trouwde in 1668 te Noordhorn (Gn.) met Tiauckjen Ukama (in 1668
      weduwe van Claes Joukes) (Tiauckjen wellicht uit dezelfde familie als de
      hoofdelingen familie van Ukena (http://nl.wikipedia.org/wiki/Focko_Ukena
      <http://nl.wikipedia.org/wiki/Focko_Ukena> )

      d. P.G. trouwde in ? met Anna de Sigers (dr. vanWolter Sigers en
      Enna Tho Nansum), uit dit huwelijk:

      i.
      Grietje Gerrits Inia (geb. 1691)

      ii.
      Wolter Gerrits Inia (geb. 1695)

      2. Gerrit Harmens Inia

      Geboren rond 1589, overleden op 8 juni 1649te Dokkum (begraven in de
      Grote Kerk te Dokkum) Kistenmaker, rentmeester,armvoogd, burgemeester
      van Dokkum. Trouwde in 1621 te Dokkum met:

      3. Geeltie Dircks Haerda

      Afkomstig uit Engelum, geboren rond 1589,overleden op 17 september 1656
      te Dokkum

      4.? Harmen Rienks Inia (geboren voor 1536, naam komt niet voor in
      archieven, maar op grond van vernoeming en aangetroffen relaties met
      andere Inia's, zou dan een broer zijn van Ritske Rienks Inia
      (vanWierum) en ?Wybren Rienks Inia (naam komt niet voor in de archieven;
      wellicht vader van Wybren Wybrens Inia van Workum)

      8. ? Rienk Ritskes Inia (geboren voor 1510?, naam komt niet voor in de
      archieven)

      Wellicht bestaat er een familierelatie met de familie Cammingha van
      Ameland, immers de eerste vrijheer van Ameland, cq Ritske Jelmera
      (geboren 1383) daarvoor Ritske Unga (Unga, Oenga, Ungha, Ungga, Onyngha
      , wat mij betreft een kleine stap naar Inia….) is afkomstig van
      eenlandgoed onder Wierum, genaamd Unga, het enige landgoed wat enigszins
      in dezebuurt zou kunnen komen lijkt me is Inia Sate.
      (http://forumtresoar.nl/viewtopic.php?f=3&t=1843
      <http://forumtresoar.nl/viewtopic.php?f=3&t=1843> en
      http://resources4.kb.nl/resources403/dpo/3517/pdf/dpo_3517.pdf
      <http://resources4.kb.nl/resources403/dpo/3517/pdf/dpo_3517.pdf> )Aan de
      andere kant kan het natuurlijk ook zo zijn dat de nu oudste Inia's
      van Wierum zoals Ritske Rienks Inia de naam hebben aangenomen van de
      sate die ze bewoonden, wa sil t sizze ....?

      Indien iemand voorgaande verder kan bevestigen met andere vondsten dan
      wel kan ontkrachten dan hoor ik dat graag.

      Met vriendelijke groet,

      Tjeerd P. Inia

      http://home.12move.nl/tp.inia <http://home.12move.nl/tp.inia>

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Casper Casemir"
      <c.casemir@...> wrote:

      > Peter Gerrits Inia van Anjum tr. 26 april 1668 Noordhorn Tiauwkien
      Ukema