Re: [Friesland-genealogy] Re: Familierelatie Juw Juwinga en Jelle Broers van Hylckama

  • Frits Hunneman
    Message 1 of 21 , Apr 6, 2013
      Hallo Klaas,

      Een en ander roept bij mij nog wat meer vragen op. Gezien het feit dat de
      Juwinga's zich ook Jongama noemden, heb ik nog een vraag over Goslick Edes
      Jongema, geboren ca. 1550-1560. Is hier een relatie met Goslick van Juwinga
      (overleden 1538) mogelijk?. Goslick Edes Jongema is de vader van Rints
      Goslicks Eedesdr Jongema die trouwt in 1622 met Intse Buwes.

      Dit lijkt toch wel familie te zijn. De naam Goslick komt niet zo heel veel
      voor dacht ik en de Jongema's zullen wel verwant aan elkaar zijn. Mogelijk
      is de naam van vader op dochter en zo op schoonzoon overgegaan.

      Ik ben benieuwd wat hier uiteindelijk uit naar voren komt.

      Groeten,

      Floris

    • klaaspera
      Message 2 of 21 , Apr 7, 2013
        Dag Floris,

        Juw Juwinga had een neef, die Goslick Juwinga heette. Ze streden in 1479 samen om de hegemonie van Bolsward. Dat wordt duidelijk uit het boek "Fryslân, staat en macht 1450-1650: bijdragen aan het historisch congres te ...

        Link:
        http://books.google.nl/books?id=r_EU2Q4mDHAC&pg=PA238&dq=Goslick+Edes+Jongema&hl=nl&sa=X&ei=XidhUd2hFYTCO_DGgOAJ&ved=0CDIQ6AEwAA#v=onepage&q=Goslick%20&f=false

        Goslick Juwinga was blijkbaar een zoon van de hoofdeling Tjaard Juwinga en Wyts Juwsma. Tjaard Juwinga op zijn beurt was weer een zoon van Goslick Juwinga en een kleinzoon van Juw Juwinga (bron: Van der Aa). Toen Tjaard Juwinga overleed, benoemde diens weduwe Wyts Juwsma, Sicke Sjaerda tot regent over haar minderjarige zoon Goslick Juwinga. Het gaat hier dus om Goslick Tjaards Juwinga. Binnen de familie Juwinga/Jongema zijn blijkbaar meerdere personen met de voornaam Goslick geweest, bijvoorbeeld de door jou genoemde Goslick Edes Jongema.

        In het Genealogysk Jierboek 1997, 161-200, heeft een artikel gestaan over de genealogische relaties tussen de families Albada, Jongema/Juwinga en Sickinga/Bockema/Harinxma/Donia.

        De Jongema's worden ook heel goed beschreven in de encyclopedie van Van der Aa. De link daarvan is:

        http://www.historici.nl/retroboeken/vdaa/#source=aa__001biog11_01.xml&page=194&accessor=accessor_index

        Hopelijk wordt het zo een beetje duidelijk.

      • Hinke
        Message 3 of 21 , Apr 10, 2013
          Dag allen,

          Hieronder heb ik een berichtje geplaatst van mijn vriendin. Het boek
          waar ze jaren samen met haar (wijlen) man aan heeft gewerkt over
          klokkenmakers komt eind mei/begin juni uit.
          Zelf heeft ze dit bericht ook op het Tresoarforum geplaatst.

          Nynke, ik weet eigenlijk niet hoe het zit met dit soort berichtjes hier,
          als je vindt dat het hier niet hoort (mag) wil je het dan verwijderen?

          groet, Hinke.
          http://www.bbww-archief.nl/

          Hallo allemaal,
          Hierbij wil ik jullie attenderen op de op handen zijnde uitgave van twee
          boeken
          Na ca. 10 jaar archiefonderzoek door Lammert en Siet de Bruin over de
          geschiedenis
          van de uurwerkmakerij in Friesland, met name gericht op Joure en
          omgeving, heeft dit
          geresulteerd tot het schrijven van een boek hierover door Lammert de Bruin.
          Omdat we eigenlijk in de archieven heel Friesland doorworstelden, kwamen
          we tot zoveel informatie,
          dat we besloten om dat in een tweede boek te verwerken.
          Het eerste is "Uurwerkmakers in Joure", hierin de geschiedenis van de
          uurwerkmakerij, de uurwerkmakers
          (ook genealogisch uitgespit), produktie, foto's, ook de klokschilders
          hebben we hierin meegenomen, etc.
          Het tweede is "Uurwerkmakers in Friesland", het is een index op naam van
          alle uurwerkmakers, klokschilders,
          die wij hebben gevonden, met alle gegevens en hun gebeurtenissen (alleen
          tekst)

          De boeken worden in de maand juni uitgegeven, mocht u belangstelling
          hebben om er een aan te schaffen:
          Van "Uurwerkmakers in Joure" is de prijs 24,95 euro (inclusief
          verzendkosten)
          Van "Uurwerkmakers in Friesland" is de prijs 14,95 euro ( idem)
          U kunt zich hiervoor inschrijven tot 16 mei op het emailadres:
          bergsiet@... <mailto:bergsiet@...>, met vermelding van
          naam, adres en hetgeen u wilt bestellen
          Ter bevestiging stuur ik u een mailtje terug met de nadere gegevens voor
          de betaling

          Siet de Bruin-van den Berg

          Message 4 of 21 , Apr 11, 2013
            Hinke (en anderen),

            Deze groep is onder meer bedoeld is om mede-genealogen op de hoogte te
            brengen van nieuwe, mogelijk interessante, publicaties.

            Er is dus geen bezwaar tegen het plaatsen van een dergelijk bericht.

            Met vriendelijke groet,

            Andrys Stienstra (moderator)

            Nynke van den Hooven (co-moderator)

[...]

            bergsiet@... <mailto:bergsiet%40gmail.com> <mailto:bergsiet@...
            <mailto:bergsiet%40gmail.com> >, met vermelding van

          • JP Mels
            Message 5 of 21 , Apr 11, 2013
              Beste Andrys, Nynke en anderen,

              Op dit bericht had ik gehoopt, en gekregen.

              Ik ken uitgaven van boeken, boekjes, in mijn omgeving ( Twente ) welke zo
              een interessante bron kunnen zijn maar nooit in beeld komen. Vaak vooral
              omdat het geen officiële uitgaven zijn met een ISBN nummer.

              Op deze manier blijft een heleboel mooie, en vaak met veel moeite bekomen
              informatie, in een beperkte kring hangen.

              Dan wil ik bij dezen gelijk de mogelijkheid aangrijpen om het volgende te
              vragen;

              Taeke Klazes Pletting, zilversmid te Heerenveen. Er wordt op professioneel
              niveau al aandacht aan besteed, maar? Is, zijn er mensen op de achtergrond
              bij wie deze man zijn / haar aandacht heeft?

              Let wel. De genealogische kant is mij wel bekend. Het gaat vooral om de
              professionele Taeke, de zilversmid.

              Met groet, Johan.

              _____

              Message 6 of 21 , Apr 11, 2013
                Fijn Nynke en Andrys dat dit geen probleem is. Bedankt!!

                groet, Hinke.
                http://www.bbww-archief.nl/

              • Hinke
                Message 7 of 21 , Apr 11, 2013
                  Johan, heb je het al eens bij museum http://www.willemvanharen.nl
                  <http://www.willemvanharen.nl/web/>in Heerenveen gevraagd. Op hun site
                  staat o.a. de vermelding 'Heerenveens zilver' echter zonder verdere
                  informatie maar wellicht is er in het museum wel meer bekend. Voor zover
                  ik weet is er een actieve historische vereniging. Dat zal deze zijn:
                  http://www.werkgroepoudheerenveen.nl <http://www.werkgroepoudheerenveen.nl/>

                  groet, Hinke
                  http://www.bbww-archief.nl <http://www.bbww-archief.nl/>

                • P. Dillingh
                  Message 8 of 21 , Apr 12, 2013
                    Dag Hinke,
                    N.a.v. jouw bericht over twee uitgaven uurwerkmakers, heb ik een vraag.
                    Drie van mijn voorvaderen zijn in de jaren 1873-1879 werkzaam geweest in
                    Akkrum en Oldeboorn als uurwerkmaker.
                    Het betreft Frederik Willem Dillingh (1807-1889), en zijn zoons Willem
                    Frederik (1848-1920), Hillebartus (1851-1931).
                    Is jouw ook bekend of deze personen in het tweede boekwerk voorkomen?
                    Met vriendelijke groet,
                    Pyt Dillingh

                    Op 10-4-2013 21:34, Hinke schreef:

> [...]
                    > naam, adres en hetgeen u wilt bestellen
                    > Ter bevestiging stuur ik u een mailtje terug met de nadere gegevens voor

                  • Hinke
                    Message 9 of 21 , Apr 12, 2013
                      Dag Pyt,

                      Helaas, ik weet het niet. Uiteraard mag je Sietie zelf vragen maar ik
                      stuur je mail sowieso wel even door.

                      Op 12-4-2013 11:21, P. Dillingh schreef:
> [...]
                      > Frederik (1848-1920), Hillebartus (1851-1931).
                      > Is jouw ook bekend of deze personen in het tweede boekwerk voorkomen?

                    • Hinke
                      Message 10 of 21 , Apr 12, 2013
                        Pyt, kreeg net onderstaande reactie van Sietie.

                        groet, Hinke.

                        <Ik heb even gekeken in onze tweede boekwerk en daar komen de drie
                        Dillinghs in voor.>

                      • P. Dillingh
                        Message 11 of 21 , Apr 12, 2013
                          Dag Hinke,
                          Mijn dank voor jouw hulp. Ook aan Sietie, voor de moeite.
                          Groetnis fan Pyt Dillingh.

                          Op 12-4-2013 12:50, Hinke schreef:

> [...]
                          >
                          > groet, Hinke.
                          >
                          > <Ik heb even gekeken in onze tweede boekwerk en daar komen de drie

                        • h. wouwes
                          Message 12 of 21 , Apr 12, 2013
                            Graach dien (graag gedaan)!

                            Hinke.
                            Op 12 apr. 2013 21:40 schreef "P. Dillingh" <pdillingh@...>
                            het volgende:

                            > Dag Hinke,
                            > Mijn dank voor jouw hulp. Ook aan Sietie, voor de moeite.
                            > Groetnis fan Pyt Dillingh.

                            > in

                          • JP Mels
                            Message 13 of 21 , Apr 12, 2013
                              Beste Hinke,

                              Mijn dochter en ik gaan zo een vijf, zes keer per jaar op een zondag naar
                              een museum. De 21e deze maand hebben we Erfgoeddag te België op onze agenda
                              staan. Dat is een dag waarop je ook in de catacomben van de archieven en
                              musea mag kijken. Een prachtig initiatief. ( mijn opa was Belg, mijn oma een
                              echte Friezin )

                              Mijn dringend voorstel naar mijn dochter, voor een eerst volgend bezoek, zal
                              Willem van Haren zijn. Even gekeken op de site. Alleen al die maquette, die
                              wil ik zien!

                              Met andere woorden, dank je wel voor de tip.

                              Groet, Johan.

                              _____

                              Message 14 of 21 , Apr 12, 2013
                                Graag gedaan Johan. Dagje Friesland altijd leuk, België ook trouwens!!

                                Groet, Hinke.

                                Message 15 of 21 , Apr 15, 2013
                                  Dag Floris,

                                  Momenteel ben ik het boek 'De greidhoeke' geschreven door Ph. Breuker
                                  aan het lezen. Hierin een hoofdstuk over de adellijke fam. Jongema,
                                  misschien interessant om eens te lezen, het is overigens in het Fries
                                  geschreven, ik weet niet of dat een probleem is.
                                  Meer over het boek o.a. http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=62356

                                  groet, Hinke.
                                  http://www.bbww-archief.nl/

                                • Frits Hunneman
                                  Message 16 of 21 , Apr 17, 2013
                                    Hallo Hinke,

                                    Bedankt voor je reactie.

                                    Fries lezen zal wel een uitdaging worden, maar met Friese roots moet dit
                                    toch wel lukken.

                                    Groeten,

                                    Floris

                                  • Janny van der Meer- de Vries
                                    Message 17 of 21 , Apr 18, 2013
                                      Hallo Floris in het jaarboekje van 1977 staat een stuk over mijn familie de Vries het begint op blz 17  tot 33 waar staat ein fan rige  b. Op blz 30 komt de naam Juwsma voor ik hoop dat je er iets aan hebt
                                      Hartelijke Groeten
                                      Janny van der Meer - de Vries

                                      ________________________________
> [...]

                                      > genoemde Goslick Edes Jongema.

                                      > over de genealogische relaties tussen de families Albada, Jongema/Juwinga

                                    • JP Mels
                                      Message 18 of 21 , Aug 11, 2013
                                        Beste Hinke,

                                        Nu is het er eindelijk eens van gekomen, laatste dag van mijn vakantie.
                                        Dochterlief en ik zijn vandaag in de auto gestapt en hebben een bezoek aan
                                        het museum gebracht. We zijn daar hartelijk ontvangen door een suppoost. Bij
                                        geluk was hij goed op de hoogte m.b.t. zilver uit Heerenveen. Het blijft
                                        (tot nu toe) nog steeds bij twee artikelen met het zilvermerk T.K Take
                                        Klazes Pletting.

                                        De maquette die daar ligt, prachtig!! Alleen daarvoor is een bezoek aan het
                                        museum al een aanrader.

                                        Beetje laat, maar toch bedankt voor de tip.

                                        Groet, Johan.

                                        _____

                                        Message 19 of 21 , Aug 11, 2013
                                          Fijn dat jullie het leuk hebben gevonden Johan en dat er toevallig
                                          iemand was die goed op de hoogte was van het zilver. De maquette is
                                          inderdaad prachtig om te zien, het geeft een mooi overzichtelijk beeld
                                          van (oud) Heerenveen.

                                          En bedankt voor je berichtje, leuk!

                                          groet, Hinke.