Familierelatie Juw Juwinga en Jelle Broers van Hylckama

  • Frits Hunneman
    Message 1 of 21 , Apr 6, 2013
      Wie weet hoe precies de familierelatie in elkaar steekt tussen

      Juw Juwinga en jelle broers van Hylckama?

      *Juw van Juwinga*, afkomstig uit Bolsward, overleden 29 aug 1396.

      *Hij werd in 1396 als Schieringer tot potestaat van Friesland gekozen,maar
      sneuvelde dat jaar in de slag bij Schoterzijl tegen het leger van hertog
      Albrecht van Beieren (zie Tegew.St.I-535/540.*

      *Jelle Broers (van) Hylckama*,
      (Broek<http://nl.wikipedia.org/wiki/Broek_%28Friesland%29>,
      1545 <http://nl.wikipedia.org/wiki/1545> -
      1618<http://nl.wikipedia.org/wiki/1618>),
      was een Spaansgezinde Nederlands
      <http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland>bestuurder en rechter uit de
      16e en 17e eeuw, die
      secretaris<http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Grietenijsecretarissen_van_Haskerland>en
      grietman
      van Haskerland<http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_grietmannen_van_Haskerland>was.
      Hij kwam uit een invloedrijke familie. Zijn grootouders waren uit de
      adellijke geslachten Feytsma, Ammama en Reynalda. Verder was hij eveneens
      een afstammeling van Juw
      Juwinga<http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Juw_Juwinga&action=edit&redlink=1>die
      in
      1369 <http://nl.wikipedia.org/wiki/1369> tot
      potestaat<http://nl.wikipedia.org/wiki/Potestaat>van
      Friesland <http://nl.wikipedia.org/wiki/Friesland> werd verkozen. Zowel
      zijn vader als zijn grootvaders waren grietmannen.
      Alvast bedankt voor uw reactie

      Floris

    • klaaspera
      Message 2 of 21 , Apr 6, 2013
        Hallo Floris,

        Helemaal duidelijk is de verhouding tussen beide families nog niet. De familie Juwinga is ook bekend als Van Walta of Jongema. Sommige nakomelingen van de familie Juwinga noemden zich overigens weer Herema. Daar heb je dus binnen één familie al vier verschillende schrijfwijzen. Zie ook de volgende twee citaten:

        Tjerk van Walta, zoon van Tjerk Juwinga of Jongema en denkelijk van Ebel van Walta, (van wie zijn vader in huwelijk verkregen had de state Walta te Tjerkwerd, naar welke hij zich ook zo dikwijls noemde, zoo als de zoon naderhand altijd deed, ) en broeder van den beruchten Bolswarder Juw Juwinga (of Jongema) was gehuwd met Tied, dochter van Johan van Herema en Clant van Donia, bij welke hij drie dochters en eenen zoon had; de eerste behielden den naam huns vaders, Walta, doch de laatste nam den naam zijner moeder aan, en noemde zich van Herema.

        1545: Jelle Hijlckama, wiens vader Broer heette, nam den naam van Hijlckama aan, en had eenen zoon, Broer genaamd, die naderhand Grietman van Schoterland werd.

        Bron: "Nieuwe naamlijst van Grietmannen van de vroegste tijden af tot het jaar 1795", Hobbe Baert van Sminia

        Link: http://books.google.nl/books?id=vjgWAAAAYAAJ&pg=PA256&dq=Juw+Juwinga&hl=nl&sa=X&ei=tFhgUayhOKKI0AXw-4GABw&ved=0CGsQ6AEwCA#v=onepage&q=Juw%20Juwinga&f=false

        Er staat een korte stamboom van de familie Juwinga op de volgende link:

        http://books.google.nl/books?id=QurXS_R01HsC&pg=PA158&dq=Tjerk+van+Walta&hl=nl&sa=X&ei=f2RgUcHXLeeb1AWp44GQBw&ved=0CEAQ6AEwAg#v=onepage&q=Tjerk%20van%20Walta&f=false

        Met vriendelijke groeten,

        Klaas Pera

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Frits Hunneman <floris46@...> wrote:

> [...]
        > Friesland <http://nl.wikipedia.org/wiki/Friesland> werd verkozen. Zowel
        > zijn vader als zijn grootvaders waren grietmannen.

      • Frits Hunneman
        Message 3 of 21 , Apr 6, 2013
          Hallo Klaas,

          Een en ander roept bij mij nog wat meer vragen op. Gezien het feit dat de
          Juwinga's zich ook Jongama noemden, heb ik nog een vraag over Goslick Edes
          Jongema, geboren ca. 1550-1560. Is hier een relatie met Goslick van Juwinga
          (overleden 1538) mogelijk?. Goslick Edes Jongema is de vader van Rints
          Goslicks Eedesdr Jongema die trouwt in 1622 met Intse Buwes.

          Dit lijkt toch wel familie te zijn. De naam Goslick komt niet zo heel veel
          voor dacht ik en de Jongema's zullen wel verwant aan elkaar zijn. Mogelijk
          is de naam van vader op dochter en zo op schoonzoon overgegaan.

          Ik ben benieuwd wat hier uiteindelijk uit naar voren komt.

          Groeten,

          Floris

        • klaaspera
          Message 4 of 21 , Apr 7, 2013
            Dag Floris,

            Juw Juwinga had een neef, die Goslick Juwinga heette. Ze streden in 1479 samen om de hegemonie van Bolsward. Dat wordt duidelijk uit het boek "Fryslân, staat en macht 1450-1650: bijdragen aan het historisch congres te ...

            Link:
            http://books.google.nl/books?id=r_EU2Q4mDHAC&pg=PA238&dq=Goslick+Edes+Jongema&hl=nl&sa=X&ei=XidhUd2hFYTCO_DGgOAJ&ved=0CDIQ6AEwAA#v=onepage&q=Goslick%20&f=false

            Goslick Juwinga was blijkbaar een zoon van de hoofdeling Tjaard Juwinga en Wyts Juwsma. Tjaard Juwinga op zijn beurt was weer een zoon van Goslick Juwinga en een kleinzoon van Juw Juwinga (bron: Van der Aa). Toen Tjaard Juwinga overleed, benoemde diens weduwe Wyts Juwsma, Sicke Sjaerda tot regent over haar minderjarige zoon Goslick Juwinga. Het gaat hier dus om Goslick Tjaards Juwinga. Binnen de familie Juwinga/Jongema zijn blijkbaar meerdere personen met de voornaam Goslick geweest, bijvoorbeeld de door jou genoemde Goslick Edes Jongema.

            In het Genealogysk Jierboek 1997, 161-200, heeft een artikel gestaan over de genealogische relaties tussen de families Albada, Jongema/Juwinga en Sickinga/Bockema/Harinxma/Donia.

            De Jongema's worden ook heel goed beschreven in de encyclopedie van Van der Aa. De link daarvan is:

            http://www.historici.nl/retroboeken/vdaa/#source=aa__001biog11_01.xml&page=194&accessor=accessor_index

            Hopelijk wordt het zo een beetje duidelijk.

          • Hinke
            Message 5 of 21 , Apr 10, 2013
              Dag allen,

              Hieronder heb ik een berichtje geplaatst van mijn vriendin. Het boek
              waar ze jaren samen met haar (wijlen) man aan heeft gewerkt over
              klokkenmakers komt eind mei/begin juni uit.
              Zelf heeft ze dit bericht ook op het Tresoarforum geplaatst.

              Nynke, ik weet eigenlijk niet hoe het zit met dit soort berichtjes hier,
              als je vindt dat het hier niet hoort (mag) wil je het dan verwijderen?

              groet, Hinke.
              http://www.bbww-archief.nl/

              Hallo allemaal,
              Hierbij wil ik jullie attenderen op de op handen zijnde uitgave van twee
              boeken
              Na ca. 10 jaar archiefonderzoek door Lammert en Siet de Bruin over de
              geschiedenis
              van de uurwerkmakerij in Friesland, met name gericht op Joure en
              omgeving, heeft dit
              geresulteerd tot het schrijven van een boek hierover door Lammert de Bruin.
              Omdat we eigenlijk in de archieven heel Friesland doorworstelden, kwamen
              we tot zoveel informatie,
              dat we besloten om dat in een tweede boek te verwerken.
              Het eerste is "Uurwerkmakers in Joure", hierin de geschiedenis van de
              uurwerkmakerij, de uurwerkmakers
              (ook genealogisch uitgespit), produktie, foto's, ook de klokschilders
              hebben we hierin meegenomen, etc.
              Het tweede is "Uurwerkmakers in Friesland", het is een index op naam van
              alle uurwerkmakers, klokschilders,
              die wij hebben gevonden, met alle gegevens en hun gebeurtenissen (alleen
              tekst)

              De boeken worden in de maand juni uitgegeven, mocht u belangstelling
              hebben om er een aan te schaffen:
              Van "Uurwerkmakers in Joure" is de prijs 24,95 euro (inclusief
              verzendkosten)
              Van "Uurwerkmakers in Friesland" is de prijs 14,95 euro ( idem)
              U kunt zich hiervoor inschrijven tot 16 mei op het emailadres:
              bergsiet@... <mailto:bergsiet@...>, met vermelding van
              naam, adres en hetgeen u wilt bestellen
              Ter bevestiging stuur ik u een mailtje terug met de nadere gegevens voor
              de betaling

              Siet de Bruin-van den Berg

              Message 6 of 21 , Apr 11, 2013
                Hinke (en anderen),

                Deze groep is onder meer bedoeld is om mede-genealogen op de hoogte te
                brengen van nieuwe, mogelijk interessante, publicaties.

                Er is dus geen bezwaar tegen het plaatsen van een dergelijk bericht.

                Met vriendelijke groet,

                Andrys Stienstra (moderator)

                Nynke van den Hooven (co-moderator)

[...]

                bergsiet@... <mailto:bergsiet%40gmail.com> <mailto:bergsiet@...
                <mailto:bergsiet%40gmail.com> >, met vermelding van

              • JP Mels
                Message 7 of 21 , Apr 11, 2013
                  Beste Andrys, Nynke en anderen,

                  Op dit bericht had ik gehoopt, en gekregen.

                  Ik ken uitgaven van boeken, boekjes, in mijn omgeving ( Twente ) welke zo
                  een interessante bron kunnen zijn maar nooit in beeld komen. Vaak vooral
                  omdat het geen officiële uitgaven zijn met een ISBN nummer.

                  Op deze manier blijft een heleboel mooie, en vaak met veel moeite bekomen
                  informatie, in een beperkte kring hangen.

                  Dan wil ik bij dezen gelijk de mogelijkheid aangrijpen om het volgende te
                  vragen;

                  Taeke Klazes Pletting, zilversmid te Heerenveen. Er wordt op professioneel
                  niveau al aandacht aan besteed, maar? Is, zijn er mensen op de achtergrond
                  bij wie deze man zijn / haar aandacht heeft?

                  Let wel. De genealogische kant is mij wel bekend. Het gaat vooral om de
                  professionele Taeke, de zilversmid.

                  Met groet, Johan.

                  _____

                  Message 8 of 21 , Apr 11, 2013
                    Fijn Nynke en Andrys dat dit geen probleem is. Bedankt!!

                    groet, Hinke.
                    http://www.bbww-archief.nl/

                  • Hinke
                    Message 9 of 21 , Apr 11, 2013
                      Johan, heb je het al eens bij museum http://www.willemvanharen.nl
                      <http://www.willemvanharen.nl/web/>in Heerenveen gevraagd. Op hun site
                      staat o.a. de vermelding 'Heerenveens zilver' echter zonder verdere
                      informatie maar wellicht is er in het museum wel meer bekend. Voor zover
                      ik weet is er een actieve historische vereniging. Dat zal deze zijn:
                      http://www.werkgroepoudheerenveen.nl <http://www.werkgroepoudheerenveen.nl/>

                      groet, Hinke
                      http://www.bbww-archief.nl <http://www.bbww-archief.nl/>

                    • P. Dillingh
                      Message 10 of 21 , Apr 12, 2013
                        Dag Hinke,
                        N.a.v. jouw bericht over twee uitgaven uurwerkmakers, heb ik een vraag.
                        Drie van mijn voorvaderen zijn in de jaren 1873-1879 werkzaam geweest in
                        Akkrum en Oldeboorn als uurwerkmaker.
                        Het betreft Frederik Willem Dillingh (1807-1889), en zijn zoons Willem
                        Frederik (1848-1920), Hillebartus (1851-1931).
                        Is jouw ook bekend of deze personen in het tweede boekwerk voorkomen?
                        Met vriendelijke groet,
                        Pyt Dillingh

                        Op 10-4-2013 21:34, Hinke schreef:

> [...]
                        > naam, adres en hetgeen u wilt bestellen
                        > Ter bevestiging stuur ik u een mailtje terug met de nadere gegevens voor

                      • Hinke
                        Message 11 of 21 , Apr 12, 2013
                          Dag Pyt,

                          Helaas, ik weet het niet. Uiteraard mag je Sietie zelf vragen maar ik
                          stuur je mail sowieso wel even door.

                          Op 12-4-2013 11:21, P. Dillingh schreef:
> [...]
                          > Frederik (1848-1920), Hillebartus (1851-1931).
                          > Is jouw ook bekend of deze personen in het tweede boekwerk voorkomen?

                        • Hinke
                          Message 12 of 21 , Apr 12, 2013
                            Pyt, kreeg net onderstaande reactie van Sietie.

                            groet, Hinke.

                            <Ik heb even gekeken in onze tweede boekwerk en daar komen de drie
                            Dillinghs in voor.>

                          • P. Dillingh
                            Message 13 of 21 , Apr 12, 2013
                              Dag Hinke,
                              Mijn dank voor jouw hulp. Ook aan Sietie, voor de moeite.
                              Groetnis fan Pyt Dillingh.

                              Op 12-4-2013 12:50, Hinke schreef:

> [...]
                              >
                              > groet, Hinke.
                              >
                              > <Ik heb even gekeken in onze tweede boekwerk en daar komen de drie

                            • h. wouwes
                              Message 14 of 21 , Apr 12, 2013
                                Graach dien (graag gedaan)!

                                Hinke.
                                Op 12 apr. 2013 21:40 schreef "P. Dillingh" <pdillingh@...>
                                het volgende:

                                > Dag Hinke,
                                > Mijn dank voor jouw hulp. Ook aan Sietie, voor de moeite.
                                > Groetnis fan Pyt Dillingh.

                                > in

                              • JP Mels
                                Message 15 of 21 , Apr 12, 2013
                                  Beste Hinke,

                                  Mijn dochter en ik gaan zo een vijf, zes keer per jaar op een zondag naar
                                  een museum. De 21e deze maand hebben we Erfgoeddag te België op onze agenda
                                  staan. Dat is een dag waarop je ook in de catacomben van de archieven en
                                  musea mag kijken. Een prachtig initiatief. ( mijn opa was Belg, mijn oma een
                                  echte Friezin )

                                  Mijn dringend voorstel naar mijn dochter, voor een eerst volgend bezoek, zal
                                  Willem van Haren zijn. Even gekeken op de site. Alleen al die maquette, die
                                  wil ik zien!

                                  Met andere woorden, dank je wel voor de tip.

                                  Groet, Johan.

                                  _____

                                  Message 16 of 21 , Apr 12, 2013
                                    Graag gedaan Johan. Dagje Friesland altijd leuk, België ook trouwens!!

                                    Groet, Hinke.

                                    Message 17 of 21 , Apr 15, 2013
                                      Dag Floris,

                                      Momenteel ben ik het boek 'De greidhoeke' geschreven door Ph. Breuker
                                      aan het lezen. Hierin een hoofdstuk over de adellijke fam. Jongema,
                                      misschien interessant om eens te lezen, het is overigens in het Fries
                                      geschreven, ik weet niet of dat een probleem is.
                                      Meer over het boek o.a. http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=62356

                                      groet, Hinke.
                                      http://www.bbww-archief.nl/

                                    • Frits Hunneman
                                      Message 18 of 21 , Apr 17, 2013
                                        Hallo Hinke,

                                        Bedankt voor je reactie.

                                        Fries lezen zal wel een uitdaging worden, maar met Friese roots moet dit
                                        toch wel lukken.

                                        Groeten,

                                        Floris

                                      • Janny van der Meer- de Vries
                                        Message 19 of 21 , Apr 18, 2013
                                          Hallo Floris in het jaarboekje van 1977 staat een stuk over mijn familie de Vries het begint op blz 17  tot 33 waar staat ein fan rige  b. Op blz 30 komt de naam Juwsma voor ik hoop dat je er iets aan hebt
                                          Hartelijke Groeten
                                          Janny van der Meer - de Vries

                                          ________________________________
> [...]

                                          > genoemde Goslick Edes Jongema.

                                          > over de genealogische relaties tussen de families Albada, Jongema/Juwinga

                                        • JP Mels
                                          Message 20 of 21 , Aug 11, 2013
                                            Beste Hinke,

                                            Nu is het er eindelijk eens van gekomen, laatste dag van mijn vakantie.
                                            Dochterlief en ik zijn vandaag in de auto gestapt en hebben een bezoek aan
                                            het museum gebracht. We zijn daar hartelijk ontvangen door een suppoost. Bij
                                            geluk was hij goed op de hoogte m.b.t. zilver uit Heerenveen. Het blijft
                                            (tot nu toe) nog steeds bij twee artikelen met het zilvermerk T.K Take
                                            Klazes Pletting.

                                            De maquette die daar ligt, prachtig!! Alleen daarvoor is een bezoek aan het
                                            museum al een aanrader.

                                            Beetje laat, maar toch bedankt voor de tip.

                                            Groet, Johan.

                                            _____

                                            Message 21 of 21 , Aug 11, 2013
                                              Fijn dat jullie het leuk hebben gevonden Johan en dat er toevallig
                                              iemand was die goed op de hoogte was van het zilver. De maquette is
                                              inderdaad prachtig om te zien, het geeft een mooi overzichtelijk beeld
                                              van (oud) Heerenveen.

                                              En bedankt voor je berichtje, leuk!

                                              groet, Hinke.