Re: Gossele Piebes

  • reyacta
    Message 1 of 8 , Apr 4, 2013
      Hallo,

      Volgens het Jierboekje en de familie-aantekeningen van Schultinck zit het anders.
      Ik denk dat je bij Goslyck Harmens uitkomt als je enkel de trouwende Joure Goslings bekijkt.

      26 Peke Cornelis
      27 Renck

      24 ? Ede Pybes te Langweer

      12 Goslick Edes ovl tussen 1622 en 1627
      trouwt 1587
      13 Uilk Pekes
      In 1622 vertegenwoordigt Pybe Goslicks 'door afwezigheid' zijn vader bij de scheiding van de nalatenschap van Obbe Eedes.
      In 1627 is er scheiding tussen de kinderen van Goslick en Uilk. Piecke krijgt de plaats te Ouwsterhaule, en Pybe die te Langweer.
      Ook is er land te Oudega. De plaats te Haskerhorne (bewoond door Obbes weduwe) blijft gezamenlijk eigendom van de kinderen.
      Dochters van Goslick zijn Doed gehuwd met Anne Hepckes
      en

      6 Rins Goslyck Edesdr. - trouwt Gerecht Doniawerstal
      trouwt 1622 Gerecht Doniawerstal
      1) 1622 Inthie Buweszn.
      2) 1628 Meinte Hoyteszn.
      3) 1637 Jan Jansen
      Ze woont dan in Langweer.
      Van de kinderen van Rins wordt alleen Goslick genoemd in het testament van zijn grootmoeder aan vaderskant Hylck Ofckes Haitsma weduwe van Bouwe Inses.

      Goslick Inses
      trouwt 1651 3e procl Gerecht Doniawerstal
      Sytske Heerckes Hylckama., dochter van Heercke Aemes Hylckama en Hylck Folckert Ockedr. Broersma.
      Bij het 2e huwelijk met Siouck Wttie weduwe Utingeradeel 1672 woont Goslick niet meer te Langweer, maar te Joure en noemt hij zich Jongma.
      Hij is de vader van Piebe in de inleiding (die met de rechtszaak in 1739).

      De vermeldingen bij Tresoar:
      Doniawerstal, huwelijken 1622
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 mei 1622
      Bruidegom: Inthie Buweszn afkomstig van Tjerkgaast
      Bruid: Rinsjen Goslijcks afkomstig van Langweer
      Opmerking : In de akte vermeld als Rinsjen Goslijck Eedesdr; met consent van beide ouders

      Doniawerstal, huwelijken 1628
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 21 februari 1628
      Bruidegom: Meint Hoijthezn afkomstig van Tjerkgaast
      Bruid: Rins Goslijckdr afkomstig van Tjerkgaast

      Haskerland, huwelijken 1670
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 1 februari 1670
      Bruidegom: Goslick Inses afkomstig van Joure
      Bruid: Ancke Hylckes afkomstig van Goingarijp
      Opmerking : turfschipper

      Utingeradeel, huwelijken 1672
      Vermelding: Derde proclamatie op 4 april 1672
      Bruidegom: Goslijck Intzes afkomstig van Joure
      Bruid: Siouck Wtties (Utties) afkomstig van Akmarijp
      Opmerking : hij is weduwnaar

      Haskerland, huwelijken 1674
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 maart 1674
      Bruidegom: Goslyck Intses Jongma afkomstig van Joure
      Bruid: Jel Jolles afkomstig van Joure
      Opmerking : grootschipper

      Haskerland, huwelijken 1682
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 5 januari 1682 in Joure
      Bruidegom: Pybe Goslycks afkomstig van Joure
      Bruid: Fookel Tialkes afkomstig van Joure
      schipper in 1739.

      Bavius Schultinck - getrouwd, maar kinderloos ovl in 1733.
      Heeft een zus Johanna die voor 1739-1740 ovl is, omdat haar man dan hertrouwt.

      kinderen van Petrus Hamconius Schultinck en Anna Maria Nauta,
      zoon van Steven Schultinck en Jancke Seta,
      dochter van Pierius Tieerds Hamconius Ceta en Eett Pibodr Jongma
      dr van Pybe Goslicks en Anne Solckema
      zoon van Goslick Edes en Uilk Pekes.

      Dit is dus de familieband waar Pybe zich in 1739 op beroept.

      groet Margreet

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Frits Hunneman <floris46@...> wrote:

      > Via een van de prikborden kreeg ik volgende informatie te zien:
      >
      > " De eerst staat op naam van Pijebe Goslicks ( Pybe Goslycks)
      > Zijn ouders zijn: Goslyck Pytters en Tryncke Harmens (Huwelijk 26-01-1651,
      > Joure)
      > Pijebe gaat in ondertrouw op 05-01-1682, Joure, met Fookel Tialkes (
      > Fokeltje
      > Tjalkes), beide van Joure."
      >
      > Blijkbaar is Pybe Goslick dus een zoon van Goslyck Pieters en Tryncke
      > Harmens.
      >
      > Weet iemand meer van de samenstelling van dit gezin en hun ouders?

> [...]
    • reyacta
      Message 2 of 8 , Apr 4, 2013
        Hallo - vervolg

        Gosling Pieters doopt gewoon hervormd in Joure en daar zit geen Pybe tussen.

        De info kwam trouwens van hier:

        en ze hebben het over deze gildepenning:
        http://collectie.friesmuseum.nl/portal/object/FriesMuseum/258A026231130CB682B3FDCFBF510FA97EBBD9F7.html

        groet Margreet

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mhuisman2@...> wrote:

> [...]
        > dr van Pybe Goslicks en Anne Solckema
        > zoon van Goslick Edes en Uilk Pekes.
        >
        > Dit is dus de familieband waar Pybe zich in 1739 op beroept.

      • Frits Hunneman
        Message 3 of 8 , Apr 4, 2013
          Heel hartelijk bedankt voor al het uitzoekwerk. Ik ben u daar zeer
          erkentelijk voor.

          Groeten,

          Frits

          Message 4 of 8 , Apr 5, 2013
            Hallo,

            ik heb nog wel een correctie op het eerdere verhaal in 1739.

            Omdat Bavius en zijn zus beiden kinderloos overleden, erven de eventueel nog levende ouders -
            (en misschien neven en nichten denk ik).
            Een van de verkopers is dus Bavius' moeder - Anna Maria Nauta,
            en die was geen familie van Piebe.
            Juist hij wordt daarom niet ontvankelijk verklaard.

          • piet.boltjes
            Message 5 of 8 , Apr 5, 2013
              Hallo Reyacta,

              Piebe Goslicks heeft in 1702 de artikelen en ordonantiën van het Schippersgild op de Joure ondertekent.

              Vriendelijke groet,

              Piet Boltjes