Re: Gossele Piebes

  • reyacta
    Message 1 of 8 , Apr 3, 2013
      Hallo,

      Met Gossele kon ik geen huwelijk vinden:
      Haskerland, huwelijken 1723
      Vermelding: Derde proclamatie op 10 oktober 1723 in Joure
      Bruidegom: Goslik Piebes afkomstig van Joure
      Bruid: Sjoerdje Sjoerds afkomstig van Joure
      Opmerking : getrouwd te Joure

      Gestandaardiseerde namen:
      Bruidegom: GOSLING PIEBES
      Bruid: SJOERDJE SJOERDS

      Dit lijken me zijn ouders, mede gezien de Fokel dochter (later Vogeltje).

      Haskerland, huwelijken 1682
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 5 januari 1682 in Joure
      Bruidegom: Pybe Goslycks afkomstig van Joure
      Bruid: Fookel Tialkes afkomstig van Joure

      De Jongma met Ancke Solckema en Wyts is deze:
      Gerecht Doniawerstal:
      Doniawerstal, huwelijken 1617
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 2 februari 1617
      Bruidegom: Pijbe Goslixzn afkomstig van Langweer
      Bruid: Anke Solckema afkomstig van Indijken

      Doniawerstal, huwelijken 1640
      Vermelding: Derde proclamatie op 27 februari 1640
      Bruidegom: Pijbe Goslijcks Jongma afkomstig van Langweer
      Bruid: Wijts Auckedr afkomstig van Langweer

      Je mist dan dus een tussenliggende generatie om familie te kunnen zijn
      - een Gosling Piebes
      of een andere Gosling met een Pybe-Jongma-dochter.

      Je Gossele heeft in elk geval een zus Sietske Piebes, die een paar keer in Joure komt meteren:
      Haskerland, huwelijken 1729
      Vermelding: Derde proclamatie op 13 maart 1729 in Joure
      Bruidegom: Johannes Fredses afkomstig van Sint Nicolaasga
      Bruid: Sydske Piebes afkomstig van Joure
      Opmerking : getrouwd te Joure
      Ik heb geen kinderen van hen kunnen vinden.

      Maar ....
      simonwierstra verwijst bij de Solckema-behandeling naar het Genealogysk Jierboekje 1989.
      En dat vertelt dat Piebe Goslyxs schipper op de Jouwer bij een proces in 1793 (moet zijn 1739) gebruik maakt van de familie-aantekeningen Schultinck.
      Piebe had gepoogd wegens zijn dochter Sytske het niaar te leggen op de koop van het huis "'t Clooster" op de Koemarkt te Joure - en dat was mislukt.
      Verkopers zijn dan de erven van Bavius Schultinck, maar een ervan is geen familie van Piebe en wordt niet ontvankelijk verklaard.

      13164 Eiser: Claas Lolkes, appellant; Gedaagde: Piebe Goslings, appelleerde definitieve sententie nr. 4 1739 juli 15

      http://zoek.tresoar.nl/?itemid=|misc/inventarissen|900119
      Ik neem aan dat Pybe de bruidegom uit 1682 is.
      De familierelatie loopt dan zo:
      Doniawerstal, huwelijken 1641
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 november 1641
      Bruidegom: Pierius Seta
      Bruid: Eett Pibodr Jongma afkomstig van Langweer
      Opmerking : procureur van Doniawerstal

      Utingeradeel, huwelijken 1675
      Vermelding: Derde proclamatie op 1 april 1675
      Bruidegom: Steven Cornelis Schultinck
      Bruid: Janck Pier Seta afkomstig van Joure
      Opmerking : met consent van de wederzijdse ouders

      Groet Margreet

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Frits Hunneman <floris46@...> wrote:

      > Wie weet wie de voorouders zijn van Gossele Piebes? Hij is geboren rond
      > 1700 in Joure(?) en getrouwd op 10 oktober 1723 te Joure met Sjoerdje
      > Sjoerds.
      > Zij kregen tussen 1724 en 1741 7 kinderen, waaronder Joannes, Meeken en
      > Fokeltje.
      >
      > Is hij mogelijk familie van Goslick Pybes Jongma?? afkomstig uit Langweer
      > Dorprechter, ontvanger en kerkvoogd te Langweer.
      >
      > Overleden na 1640.
      >
      > Getrouwd geweest met Ancke Idsarts Solckema en Wyts Auckesdr.
      >
      > Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

> [...]
    • Frits Hunneman
      Message 2 of 8 , Apr 4, 2013
        Via een van de prikborden kreeg ik volgende informatie te zien:

        " De eerst staat op naam van Pijebe Goslicks ( Pybe Goslycks)
        Zijn ouders zijn: Goslyck Pytters en Tryncke Harmens (Huwelijk 26-01-1651,
        Joure)
        Pijebe gaat in ondertrouw op 05-01-1682, Joure, met Fookel Tialkes (
        Fokeltje
        Tjalkes), beide van Joure."

        Blijkbaar is Pybe Goslick dus een zoon van Goslyck Pieters en Tryncke
        Harmens.

        Weet iemand meer van de samenstelling van dit gezin en hun ouders?

        Groeten,

        Frits

        Message 3 of 8 , Apr 4, 2013
          Hallo,

          Volgens het Jierboekje en de familie-aantekeningen van Schultinck zit het anders.
          Ik denk dat je bij Goslyck Harmens uitkomt als je enkel de trouwende Joure Goslings bekijkt.

          26 Peke Cornelis
          27 Renck

          24 ? Ede Pybes te Langweer

          12 Goslick Edes ovl tussen 1622 en 1627
          trouwt 1587
          13 Uilk Pekes
          In 1622 vertegenwoordigt Pybe Goslicks 'door afwezigheid' zijn vader bij de scheiding van de nalatenschap van Obbe Eedes.
          In 1627 is er scheiding tussen de kinderen van Goslick en Uilk. Piecke krijgt de plaats te Ouwsterhaule, en Pybe die te Langweer.
          Ook is er land te Oudega. De plaats te Haskerhorne (bewoond door Obbes weduwe) blijft gezamenlijk eigendom van de kinderen.
          Dochters van Goslick zijn Doed gehuwd met Anne Hepckes
          en

          6 Rins Goslyck Edesdr. - trouwt Gerecht Doniawerstal
          trouwt 1622 Gerecht Doniawerstal
          1) 1622 Inthie Buweszn.
          2) 1628 Meinte Hoyteszn.
          3) 1637 Jan Jansen
          Ze woont dan in Langweer.
          Van de kinderen van Rins wordt alleen Goslick genoemd in het testament van zijn grootmoeder aan vaderskant Hylck Ofckes Haitsma weduwe van Bouwe Inses.

          Goslick Inses
          trouwt 1651 3e procl Gerecht Doniawerstal
          Sytske Heerckes Hylckama., dochter van Heercke Aemes Hylckama en Hylck Folckert Ockedr. Broersma.
          Bij het 2e huwelijk met Siouck Wttie weduwe Utingeradeel 1672 woont Goslick niet meer te Langweer, maar te Joure en noemt hij zich Jongma.
          Hij is de vader van Piebe in de inleiding (die met de rechtszaak in 1739).

          De vermeldingen bij Tresoar:
          Doniawerstal, huwelijken 1622
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 mei 1622
          Bruidegom: Inthie Buweszn afkomstig van Tjerkgaast
          Bruid: Rinsjen Goslijcks afkomstig van Langweer
          Opmerking : In de akte vermeld als Rinsjen Goslijck Eedesdr; met consent van beide ouders

          Doniawerstal, huwelijken 1628
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 21 februari 1628
          Bruidegom: Meint Hoijthezn afkomstig van Tjerkgaast
          Bruid: Rins Goslijckdr afkomstig van Tjerkgaast

          Haskerland, huwelijken 1670
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 1 februari 1670
          Bruidegom: Goslick Inses afkomstig van Joure
          Bruid: Ancke Hylckes afkomstig van Goingarijp
          Opmerking : turfschipper

          Utingeradeel, huwelijken 1672
          Vermelding: Derde proclamatie op 4 april 1672
          Bruidegom: Goslijck Intzes afkomstig van Joure
          Bruid: Siouck Wtties (Utties) afkomstig van Akmarijp
          Opmerking : hij is weduwnaar

          Haskerland, huwelijken 1674
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 maart 1674
          Bruidegom: Goslyck Intses Jongma afkomstig van Joure
          Bruid: Jel Jolles afkomstig van Joure
          Opmerking : grootschipper

          Haskerland, huwelijken 1682
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 5 januari 1682 in Joure
          Bruidegom: Pybe Goslycks afkomstig van Joure
          Bruid: Fookel Tialkes afkomstig van Joure
          schipper in 1739.

          Bavius Schultinck - getrouwd, maar kinderloos ovl in 1733.
          Heeft een zus Johanna die voor 1739-1740 ovl is, omdat haar man dan hertrouwt.

          kinderen van Petrus Hamconius Schultinck en Anna Maria Nauta,
          zoon van Steven Schultinck en Jancke Seta,
          dochter van Pierius Tieerds Hamconius Ceta en Eett Pibodr Jongma
          dr van Pybe Goslicks en Anne Solckema
          zoon van Goslick Edes en Uilk Pekes.

          Dit is dus de familieband waar Pybe zich in 1739 op beroept.

          Message 4 of 8 , Apr 4, 2013
            Hallo - vervolg

            Gosling Pieters doopt gewoon hervormd in Joure en daar zit geen Pybe tussen.

            De info kwam trouwens van hier:

            en ze hebben het over deze gildepenning:
            http://collectie.friesmuseum.nl/portal/object/FriesMuseum/258A026231130CB682B3FDCFBF510FA97EBBD9F7.html

            groet Margreet

            Message 5 of 8 , Apr 4, 2013
              Heel hartelijk bedankt voor al het uitzoekwerk. Ik ben u daar zeer
              erkentelijk voor.

              Groeten,

              Frits

              Message 6 of 8 , Apr 5, 2013
                Hallo,

                ik heb nog wel een correctie op het eerdere verhaal in 1739.

                Omdat Bavius en zijn zus beiden kinderloos overleden, erven de eventueel nog levende ouders -
                (en misschien neven en nichten denk ik).
                Een van de verkopers is dus Bavius' moeder - Anna Maria Nauta,
                en die was geen familie van Piebe.
                Juist hij wordt daarom niet ontvankelijk verklaard.

              • piet.boltjes
                Message 7 of 8 , Apr 5, 2013
                  Hallo Reyacta,

                  Piebe Goslicks heeft in 1702 de artikelen en ordonantiën van het Schippersgild op de Joure ondertekent.

                  Vriendelijke groet,

                  Piet Boltjes