RE: [Friesland-genealogy] Re: Ordenen van fysieke gegevens

    Message 1 of 13 , Apr 3, 2013
      Jan,

      Daar werd ik heel enthousiast van! Maar helaas wordt op de Haza website het
      volgende vermeld:

      “De module Registratie kan niet zelfstandig worden gebruikt, maar is een
      aanvulling op de module Genealogie. Het onderdeel familiearchief is alleen
      beschikbaar in combinatie met de plusversie en met de module Goederen.“

      M.a.w. je moet de module Goederen privéversie (inclusief Genealogie
      Plusversie) aanschaffen en daar de module Registratie privéversie aan
      toevoegen óf (als je groter denkt)

      De module Goederen onbeperkt (inclusief Genealogie Plusversie) met de
      module Registratie onbeperkt.

      Message 2 of 13 , Apr 3, 2013
        Lijstgenoten,

        Het onderstaande ging iets te enthousiast de wijde wereld in J.

        Om kort te gaan: ook al zou je alleen de module Registratie willen
        gebruiken, tóch moet je dan ook de Genealogie Plus versie met
        Goederen-module van Haza-21 aanschaffen.

        Met vriendelijke groet,

        Nynke van den Hooven

        wrote:

> [...]
        documenten systematisch zijn onder te brengen. En, terug te vinden! Kan
        iemand mij een verlossende suggestie doen?

      • P. Dillingh
        Message 3 of 13 , Apr 3, 2013
          Dag Nynke,
          Even rechtstreeks, want inloggen werkt niet.
          Op deze wijze heb ik ook naar Jan gereageerd.
          Zoiets, de module Registratie, dat had ik voor ogen.
          Dan moet je inderdaad het programma nemen met Genealogie Plus,
          met de module Registratie, maar m.i. nog niet noodzakelijkerwijs met
          Goederen.
          Groet van Pyt

          Op 3-4-2013 15:00, Nynke van den Hooven schreef:

> [...]
          > toevoegen óf (als je groter denkt)
          >
          > De module Goederen onbeperkt (inclusief Genealogie Plusversie) met de

        • Piet Nijholt
          Message 4 of 13 , Apr 3, 2013
            Voor het ordenen van fysieke data maak ik gebruik (in haza data) van de "eigen code" = nummer Dat nummer wordt vermeld op de persoonskaart hetwelk refereert naar een venstermap van de betreffende persoon, welke map wordt opgeslagen in een ordner. Op de (venster-)map een etiket met naam en nummer.
            Vriendelijke groet van Piet Nijholt

            Verstuurd vanaf mijn iPad

            Op Apr 3, 2013 om 15:22 heeft "P. Dillingh" <pdillingh@...> het volgende geschreven:

          • mounewei
            Message 5 of 13 , Apr 4, 2013
              Dag Pyt,

              Om de functie Familiearchief in Haza-21 te gebruiken, hoef je Aldfaer niet te verlaten. De module Registratie is weliswaar een uitbreiding op de Genealogie Plusversie, maar het Familiearchief is ook te gebruiken zonder dat je genealogische gegevens invoert. Je kunt het dus gewoon naast het vertrouwde Aldfaer gebruiken.

              De module Registratie zit ook in de probeerversie. De probeerversie bevat het volledige programma, bij het inloggen kies je de versie die je wilt zien. De enige beperking zit in de maximale aantallen records in de diverse tabellen.

              Op de website http://www.hazadata.com staan ook enkele voorbeelden van het Familiearchief.

              Het Familiearchief heeft alle functies (en nog meer) die professionele archivarissen gebruiken voor het inventariseren van archieven. Het heeft in principe geen enkele relatie met genealogie, maar is uiterard zeer goed bruikbaar voor het vastleggen van genealogische archiefstukken. Want het gaat om het geordend opslaan van archiefstukken en het toegankelijk maken daarvan via een inventaris. Die archiefstukken kunnen fysieke of digitale archiefstukken zijn, of fysieke archiefstukken met een digitale kopie.

              De indeling van het archief kan naar eigen inzicht gemaakt worden, de structuur wordt vastgelegd in een tabel Archiefschema, bestaande uit hoofdstukken. Een hoofdstuk kan een bepaalde persoon zijn, of een aantal personen. Een hoofdstuk kan je koppelen aan een persoon in de (genealogische) tabel Persoon, maar dat hoeft niet.

              De indeling van het archief vind je terug in het rapport Archiefinventaris. Deze logische indeling staat los van de fysieke opslag van de archiefstukken in archiefdozen of -mappen. Het Archiefschema (en daarmee de inventaris) kan eenvoudig worden gewijzigd zonder dat dit gevolgen heeft voor de fysieke opslag.

              In het kort WWW: met Familiearchief weet je Welke archiefstukken je hebt van Wie of Wat en Waar je die kunt vinden.

              Om misverstanden te voorkomen: de module Goederen is geen voorwaarde voor het gebruik van de module Registratie.

              Met vriendelijke groet,
              Jan Diebrink