Re: [Friesland-genealogy] Ordenen van fysieke gegevens

  • P. Dillingh
    Message 1 of 13 , Apr 3, 2013
      Dag Johan,
      (ik reageer rechtstreeks, want inloggen lukt niet)
      Dank voor jouw suggestie.
      Ik ben er nog niet uit, maar ik heb te veel materiaal voor een dergelijk
      Word document.
      En elke wijziging in Aldfaer moet ik daarna handmatig in het document
      aanbrengen.
      Bovendien wil ik ook een verwijzing maken met het fysieke materiaal.
      Groetnis,
      Pyt Dillingh

      Op 1-4-2013 22:41, JP Mels schreef:

      > Beste Pyt,
      >
      > Ik ben maar een amateurtje en moet nog veel leren. Maar ik heb mijn
      > Aldfaer
      > bestand gekopieerd naar een Word document en daar alle toevoegingen
      > geplaatst. Het is wellicht omslachtig, maar voor mij werkt het goed. En ik
      > houd alleen dat wat ik wil in beeld. Kan toevoegen en weghalen als IK het
      > wil.
      >
      > Ik draai altijd wel en kopie op een externe schijf.
      >
      > Uiteraard ben ik ook benieuwd naar hoe anderen dit probleem oppakken.

> [...]

    • P. Dillingh
      Message 2 of 13 , Apr 3, 2013
        Dag Jan,
        Ik reageer rechtstreeks, want inloggen lukt niet.
        Dank voor het uitvoerige advies. Iets dergelijks bedoel ik. Maar dan
        moet ik van het vertrouwde Alfaer naar Haza.
        Wil ik de module Registratie, dan heeft dat slechts zin met de module
        Genealogie Plus. En daar hik ik nog wel wat tegen aan.
        Aanschaf- en onderhoudskosten, en het overzetten en organiseren van mijn
        genealogische gegevens.
        Als ik wat tijd heb zal ik eerst de proefversie eens proberen. Maar dat
        zit Registratie niet bij in, neem ik aan.
        Ondertussen heb ik wel een begin van een database opgezet, maar daar
        moet je een logische structuur zelf verzinnen,
        plus natuurlijk met het dbase programma leren omgaan.
        Kan ik jouw produkt ook zien op internet?

        Wat Keerinna Dilling betreft, zij zit niet in mijn stamboom. Je kent
        wellicht de site van Homan Free.
        En foto's van die Drentse Dilling-tak, nee, die heb ik helaas niet.

        Met vriendelijke groet,
        Pyt.

        Message 3 of 13 , Apr 3, 2013
          Jan,

          Daar werd ik heel enthousiast van! Maar helaas wordt op de Haza website het
          volgende vermeld:

          “De module Registratie kan niet zelfstandig worden gebruikt, maar is een
          aanvulling op de module Genealogie. Het onderdeel familiearchief is alleen
          beschikbaar in combinatie met de plusversie en met de module Goederen.“

          M.a.w. je moet de module Goederen privéversie (inclusief Genealogie
          Plusversie) aanschaffen en daar de module Registratie privéversie aan
          toevoegen óf (als je groter denkt)

          De module Goederen onbeperkt (inclusief Genealogie Plusversie) met de
          module Registratie onbeperkt.

          Message 4 of 13 , Apr 3, 2013
            Lijstgenoten,

            Het onderstaande ging iets te enthousiast de wijde wereld in J.

            Om kort te gaan: ook al zou je alleen de module Registratie willen
            gebruiken, tóch moet je dan ook de Genealogie Plus versie met
            Goederen-module van Haza-21 aanschaffen.

            Met vriendelijke groet,

            Nynke van den Hooven

            wrote:

> [...]
            documenten systematisch zijn onder te brengen. En, terug te vinden! Kan
            iemand mij een verlossende suggestie doen?

          • P. Dillingh
            Message 5 of 13 , Apr 3, 2013
              Dag Nynke,
              Even rechtstreeks, want inloggen werkt niet.
              Op deze wijze heb ik ook naar Jan gereageerd.
              Zoiets, de module Registratie, dat had ik voor ogen.
              Dan moet je inderdaad het programma nemen met Genealogie Plus,
              met de module Registratie, maar m.i. nog niet noodzakelijkerwijs met
              Goederen.
              Groet van Pyt

              Op 3-4-2013 15:00, Nynke van den Hooven schreef:

> [...]
              > toevoegen óf (als je groter denkt)
              >
              > De module Goederen onbeperkt (inclusief Genealogie Plusversie) met de

            • Piet Nijholt
              Message 6 of 13 , Apr 3, 2013
                Voor het ordenen van fysieke data maak ik gebruik (in haza data) van de "eigen code" = nummer Dat nummer wordt vermeld op de persoonskaart hetwelk refereert naar een venstermap van de betreffende persoon, welke map wordt opgeslagen in een ordner. Op de (venster-)map een etiket met naam en nummer.
                Vriendelijke groet van Piet Nijholt

                Verstuurd vanaf mijn iPad

                Op Apr 3, 2013 om 15:22 heeft "P. Dillingh" <pdillingh@...> het volgende geschreven:

              • mounewei
                Message 7 of 13 , Apr 4, 2013
                  Dag Pyt,

                  Om de functie Familiearchief in Haza-21 te gebruiken, hoef je Aldfaer niet te verlaten. De module Registratie is weliswaar een uitbreiding op de Genealogie Plusversie, maar het Familiearchief is ook te gebruiken zonder dat je genealogische gegevens invoert. Je kunt het dus gewoon naast het vertrouwde Aldfaer gebruiken.

                  De module Registratie zit ook in de probeerversie. De probeerversie bevat het volledige programma, bij het inloggen kies je de versie die je wilt zien. De enige beperking zit in de maximale aantallen records in de diverse tabellen.

                  Op de website http://www.hazadata.com staan ook enkele voorbeelden van het Familiearchief.

                  Het Familiearchief heeft alle functies (en nog meer) die professionele archivarissen gebruiken voor het inventariseren van archieven. Het heeft in principe geen enkele relatie met genealogie, maar is uiterard zeer goed bruikbaar voor het vastleggen van genealogische archiefstukken. Want het gaat om het geordend opslaan van archiefstukken en het toegankelijk maken daarvan via een inventaris. Die archiefstukken kunnen fysieke of digitale archiefstukken zijn, of fysieke archiefstukken met een digitale kopie.

                  De indeling van het archief kan naar eigen inzicht gemaakt worden, de structuur wordt vastgelegd in een tabel Archiefschema, bestaande uit hoofdstukken. Een hoofdstuk kan een bepaalde persoon zijn, of een aantal personen. Een hoofdstuk kan je koppelen aan een persoon in de (genealogische) tabel Persoon, maar dat hoeft niet.

                  De indeling van het archief vind je terug in het rapport Archiefinventaris. Deze logische indeling staat los van de fysieke opslag van de archiefstukken in archiefdozen of -mappen. Het Archiefschema (en daarmee de inventaris) kan eenvoudig worden gewijzigd zonder dat dit gevolgen heeft voor de fysieke opslag.

                  In het kort WWW: met Familiearchief weet je Welke archiefstukken je hebt van Wie of Wat en Waar je die kunt vinden.

                  Om misverstanden te voorkomen: de module Goederen is geen voorwaarde voor het gebruik van de module Registratie.

                  Met vriendelijke groet,
                  Jan Diebrink