Gossele Piebes

  • Frits Hunneman
    Message 1 of 8 , Apr 2, 2013
      Wie weet wie de voorouders zijn van Gossele Piebes? Hij is geboren rond
      1700 in Joure(?) en getrouwd op 10 oktober 1723 te Joure met Sjoerdje
      Sjoerds.
      Zij kregen tussen 1724 en 1741 7 kinderen, waaronder Joannes, Meeken en
      Fokeltje.

      Is hij mogelijk familie van Goslick Pybes Jongma?? afkomstig uit Langweer
      Dorprechter, ontvanger en kerkvoogd te Langweer.

      Overleden na 1640.

      Getrouwd geweest met Ancke Idsarts Solckema en Wyts Auckesdr.

      Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

      Frits
      <http://www.genealogieonline.nl/stamboom-griffioen-koster/I2592.php>

    • reyacta
      Message 2 of 8 , Apr 3, 2013
        Hallo,

        Met Gossele kon ik geen huwelijk vinden:
        Haskerland, huwelijken 1723
        Vermelding: Derde proclamatie op 10 oktober 1723 in Joure
        Bruidegom: Goslik Piebes afkomstig van Joure
        Bruid: Sjoerdje Sjoerds afkomstig van Joure
        Opmerking : getrouwd te Joure

        Gestandaardiseerde namen:
        Bruidegom: GOSLING PIEBES
        Bruid: SJOERDJE SJOERDS

        Dit lijken me zijn ouders, mede gezien de Fokel dochter (later Vogeltje).

        Haskerland, huwelijken 1682
        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 5 januari 1682 in Joure
        Bruidegom: Pybe Goslycks afkomstig van Joure
        Bruid: Fookel Tialkes afkomstig van Joure

        De Jongma met Ancke Solckema en Wyts is deze:
        Gerecht Doniawerstal:
        Doniawerstal, huwelijken 1617
        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 2 februari 1617
        Bruidegom: Pijbe Goslixzn afkomstig van Langweer
        Bruid: Anke Solckema afkomstig van Indijken

        Doniawerstal, huwelijken 1640
        Vermelding: Derde proclamatie op 27 februari 1640
        Bruidegom: Pijbe Goslijcks Jongma afkomstig van Langweer
        Bruid: Wijts Auckedr afkomstig van Langweer

        Je mist dan dus een tussenliggende generatie om familie te kunnen zijn
        - een Gosling Piebes
        of een andere Gosling met een Pybe-Jongma-dochter.

        Je Gossele heeft in elk geval een zus Sietske Piebes, die een paar keer in Joure komt meteren:
        Haskerland, huwelijken 1729
        Vermelding: Derde proclamatie op 13 maart 1729 in Joure
        Bruidegom: Johannes Fredses afkomstig van Sint Nicolaasga
        Bruid: Sydske Piebes afkomstig van Joure
        Opmerking : getrouwd te Joure
        Ik heb geen kinderen van hen kunnen vinden.

        Maar ....
        simonwierstra verwijst bij de Solckema-behandeling naar het Genealogysk Jierboekje 1989.
        En dat vertelt dat Piebe Goslyxs schipper op de Jouwer bij een proces in 1793 (moet zijn 1739) gebruik maakt van de familie-aantekeningen Schultinck.
        Piebe had gepoogd wegens zijn dochter Sytske het niaar te leggen op de koop van het huis "'t Clooster" op de Koemarkt te Joure - en dat was mislukt.
        Verkopers zijn dan de erven van Bavius Schultinck, maar een ervan is geen familie van Piebe en wordt niet ontvankelijk verklaard.

        13164 Eiser: Claas Lolkes, appellant; Gedaagde: Piebe Goslings, appelleerde definitieve sententie nr. 4 1739 juli 15

        http://zoek.tresoar.nl/?itemid=|misc/inventarissen|900119
        Ik neem aan dat Pybe de bruidegom uit 1682 is.
        De familierelatie loopt dan zo:
        Doniawerstal, huwelijken 1641
        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 november 1641
        Bruidegom: Pierius Seta
        Bruid: Eett Pibodr Jongma afkomstig van Langweer
        Opmerking : procureur van Doniawerstal

        Utingeradeel, huwelijken 1675
        Vermelding: Derde proclamatie op 1 april 1675
        Bruidegom: Steven Cornelis Schultinck
        Bruid: Janck Pier Seta afkomstig van Joure
        Opmerking : met consent van de wederzijdse ouders

        Groet Margreet

        Message 3 of 8 , Apr 4, 2013
          Via een van de prikborden kreeg ik volgende informatie te zien:

          " De eerst staat op naam van Pijebe Goslicks ( Pybe Goslycks)
          Zijn ouders zijn: Goslyck Pytters en Tryncke Harmens (Huwelijk 26-01-1651,
          Joure)
          Pijebe gaat in ondertrouw op 05-01-1682, Joure, met Fookel Tialkes (
          Fokeltje
          Tjalkes), beide van Joure."

          Blijkbaar is Pybe Goslick dus een zoon van Goslyck Pieters en Tryncke
          Harmens.

          Weet iemand meer van de samenstelling van dit gezin en hun ouders?

          Groeten,

          Frits

          Message 4 of 8 , Apr 4, 2013
            Hallo,

            Volgens het Jierboekje en de familie-aantekeningen van Schultinck zit het anders.
            Ik denk dat je bij Goslyck Harmens uitkomt als je enkel de trouwende Joure Goslings bekijkt.

            26 Peke Cornelis
            27 Renck

            24 ? Ede Pybes te Langweer

            12 Goslick Edes ovl tussen 1622 en 1627
            trouwt 1587
            13 Uilk Pekes
            In 1622 vertegenwoordigt Pybe Goslicks 'door afwezigheid' zijn vader bij de scheiding van de nalatenschap van Obbe Eedes.
            In 1627 is er scheiding tussen de kinderen van Goslick en Uilk. Piecke krijgt de plaats te Ouwsterhaule, en Pybe die te Langweer.
            Ook is er land te Oudega. De plaats te Haskerhorne (bewoond door Obbes weduwe) blijft gezamenlijk eigendom van de kinderen.
            Dochters van Goslick zijn Doed gehuwd met Anne Hepckes
            en

            6 Rins Goslyck Edesdr. - trouwt Gerecht Doniawerstal
            trouwt 1622 Gerecht Doniawerstal
            1) 1622 Inthie Buweszn.
            2) 1628 Meinte Hoyteszn.
            3) 1637 Jan Jansen
            Ze woont dan in Langweer.
            Van de kinderen van Rins wordt alleen Goslick genoemd in het testament van zijn grootmoeder aan vaderskant Hylck Ofckes Haitsma weduwe van Bouwe Inses.

            Goslick Inses
            trouwt 1651 3e procl Gerecht Doniawerstal
            Sytske Heerckes Hylckama., dochter van Heercke Aemes Hylckama en Hylck Folckert Ockedr. Broersma.
            Bij het 2e huwelijk met Siouck Wttie weduwe Utingeradeel 1672 woont Goslick niet meer te Langweer, maar te Joure en noemt hij zich Jongma.
            Hij is de vader van Piebe in de inleiding (die met de rechtszaak in 1739).

            De vermeldingen bij Tresoar:
            Doniawerstal, huwelijken 1622
            Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 mei 1622
            Bruidegom: Inthie Buweszn afkomstig van Tjerkgaast
            Bruid: Rinsjen Goslijcks afkomstig van Langweer
            Opmerking : In de akte vermeld als Rinsjen Goslijck Eedesdr; met consent van beide ouders

            Doniawerstal, huwelijken 1628
            Vermelding: Bevestiging huwelijk op 21 februari 1628
            Bruidegom: Meint Hoijthezn afkomstig van Tjerkgaast
            Bruid: Rins Goslijckdr afkomstig van Tjerkgaast

            Haskerland, huwelijken 1670
            Vermelding: Bevestiging huwelijk op 1 februari 1670
            Bruidegom: Goslick Inses afkomstig van Joure
            Bruid: Ancke Hylckes afkomstig van Goingarijp
            Opmerking : turfschipper

            Utingeradeel, huwelijken 1672
            Vermelding: Derde proclamatie op 4 april 1672
            Bruidegom: Goslijck Intzes afkomstig van Joure
            Bruid: Siouck Wtties (Utties) afkomstig van Akmarijp
            Opmerking : hij is weduwnaar

            Haskerland, huwelijken 1674
            Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 maart 1674
            Bruidegom: Goslyck Intses Jongma afkomstig van Joure
            Bruid: Jel Jolles afkomstig van Joure
            Opmerking : grootschipper

            Haskerland, huwelijken 1682
            Vermelding: Bevestiging huwelijk op 5 januari 1682 in Joure
            Bruidegom: Pybe Goslycks afkomstig van Joure
            Bruid: Fookel Tialkes afkomstig van Joure
            schipper in 1739.

            Bavius Schultinck - getrouwd, maar kinderloos ovl in 1733.
            Heeft een zus Johanna die voor 1739-1740 ovl is, omdat haar man dan hertrouwt.

            kinderen van Petrus Hamconius Schultinck en Anna Maria Nauta,
            zoon van Steven Schultinck en Jancke Seta,
            dochter van Pierius Tieerds Hamconius Ceta en Eett Pibodr Jongma
            dr van Pybe Goslicks en Anne Solckema
            zoon van Goslick Edes en Uilk Pekes.

            Dit is dus de familieband waar Pybe zich in 1739 op beroept.

            Message 5 of 8 , Apr 4, 2013
              Hallo - vervolg

              Gosling Pieters doopt gewoon hervormd in Joure en daar zit geen Pybe tussen.

              De info kwam trouwens van hier:

              en ze hebben het over deze gildepenning:
              http://collectie.friesmuseum.nl/portal/object/FriesMuseum/258A026231130CB682B3FDCFBF510FA97EBBD9F7.html

              groet Margreet

              Message 6 of 8 , Apr 4, 2013
                Heel hartelijk bedankt voor al het uitzoekwerk. Ik ben u daar zeer
                erkentelijk voor.

                Groeten,

                Frits

                Message 7 of 8 , Apr 5, 2013
                  Hallo,

                  ik heb nog wel een correctie op het eerdere verhaal in 1739.

                  Omdat Bavius en zijn zus beiden kinderloos overleden, erven de eventueel nog levende ouders -
                  (en misschien neven en nichten denk ik).
                  Een van de verkopers is dus Bavius' moeder - Anna Maria Nauta,
                  en die was geen familie van Piebe.
                  Juist hij wordt daarom niet ontvankelijk verklaard.

                • piet.boltjes
                  Message 8 of 8 , Apr 5, 2013
                    Hallo Reyacta,

                    Piebe Goslicks heeft in 1702 de artikelen en ordonantiën van het Schippersgild op de Joure ondertekent.

                    Vriendelijke groet,

                    Piet Boltjes