Re: [Friesland-genealogy] Ordenen van fysieke gegevens

  • Douwe Stellinga
    Message 1 of 13 , Apr 1, 2013
      Dag Pyt,

      Ik heb dit probleem niet. Ik gebruik een schematische voorstelling van de stambomen in EXCEL. Ik werk daarin van links naar rechts met lijntjes om ouders en kinderen weer te geven. Vervolgens maak ik (waar ik dat wil) een hyperlink naar een WORD-document met de betreffende naam van het familielid met geboortejaar erachter (bijv. Piet de Jong 1877), In dat Word-document sla ik alle gegevens digitaal op. Heb je papieren documenten, dan maak je een digitale foto en slaat die ook op. Dan is de papieren versie niet meer zo heel erg van belang, meestal...
      Door de papieren documenten van een volgnummer te voorzien en dat te vermelden bij de foto in het Word-document, zijn ze altijd terug te vinden....

      met vriendelijke groet,

      Douwe Stellinga

      Message 2 of 13 , Apr 1, 2013
        Beste Pyt,

        Ik ben maar een amateurtje en moet nog veel leren. Maar ik heb mijn Aldfaer
        bestand gekopieerd naar een Word document en daar alle toevoegingen
        geplaatst. Het is wellicht omslachtig, maar voor mij werkt het goed. En ik
        houd alleen dat wat ik wil in beeld. Kan toevoegen en weghalen als IK het
        wil.

        Ik draai altijd wel en kopie op een externe schijf.

        Uiteraard ben ik ook benieuwd naar hoe anderen dit probleem oppakken.

        Groet, Johan.

        _____

        Message 3 of 13 , Apr 1, 2013
          Pyt,

          Als het om bestanden gaat die aan personen “hangen” zou je gebruik kunnen
          maken van de (unieke) interne nummers die in Aldfaer aan personen worden
          toegekend. Je zou de bestandsnaam met dat unieke interne nummer kunnen laten
          beginnen. Hou er dan wel rekening mee dat je er een zootje voorloopnummers
          aan toe moet voegen bij de lagere nummers, omdat Windows anders heel
          vervelend gaat sorteren ;-)

          Met vriendelijke groet,

          Nynke van den Hooven.

          Message 4 of 13 , Apr 2, 2013
            Dag Pyt,

            Ik had hetzelfde probleem. Behalve de in het verleden gemaakte papieren kopieën kwam ik in het bezit van steeds meer fysieke documenten, brieven en foto's van overleden familieleden.
            De noodzaak om dat te ordenen, op te slaan en vooral toegankelijk te maken groeide. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor de toekomstige generaties. Zelfs als alles netjes is verpakt is de kans groot dat je levenswerk in de toekomst bij het oud papier komt te staan.

            Daarom heb ik enkele jaren geleden het programma Haza-21 uitgebreid met de functie Familiearchief. Uiteraard kan dit worden gekoppeld aan alle andere gegevens in een Haza-21 database, maar het is ook te gebruiken naar andere genealogische programma's.
            Inmiddels heb ik al 30 archiefdozen vol en dankzij de inventaris is alles terug te vinden. Die inventaris distribueer ik periodiek onder de familie, zodat iedereen weet wat er in het archief is te vinden.

            Het doel van de functie Familiearchief is het registreren, het ordenen en het toegankelijk maken van de door u verzamelde familiepapieren en andere bescheiden.
            Hoewel primair gemaakt voor een familiearchief, kan het voor ieder
            archief worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld verenigingsarchieven,
            bedrijfsarchieven en kerkelijke archieven.
            - Een Familiearchief bestaat uit een aantal Archiefstukken.
            - De gewenste structuur van het Familiearchief kan worden vastgelegd
            in een Archiefschema. Ieder archiefstuk wordt gekoppeld aan een
            rubriek in het Archiefschema.
            - Het resultaat is een rapport Archiefinventaris, zoals die ook bij de
            archiefdiensten worden gemaakt.
            - Een beroepsarchivaris kan hiermee een archief inventariseren,
            geheel conform de standaarden in de archiefwereld.
            - Amateur-historici kunnen dat ook, maar hebben ook de vrijheid om
            hun archief naar eigen inzicht in te richten.

            Op de website http://www.hazadata.com vind je meer informatie in de module Registratie en met de te downloaden probeerversie kan je zien hoe het werkt.

            Met vriendelijke groet,
            Jan Diebrink

            P.S. Mijn schoonzoon stamt af van Keerinna Dilling (Gasselte 1840 - Bronneger 1914). Heb je ook foto's van die familie?

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Pyt" <pdillingh@...> wrote:

> [...]
            > Kortom, ik ervaar de noodzaak van een eigen archief waarin al die digitale documenten systematisch zijn onder te brengen. En, terug te vinden! Kan iemand mij een verlossende suggestie doen?

          • P. Dillingh
            Message 5 of 13 , Apr 3, 2013
              Dag Douwe,
              (ik reageer rechtstreeks, want inloggen lukt niet)
              Dank voor jouw suggestie.
              Ik ben er nog niet uit, maar mijn eerste indruk is dat ik met Excel
              vreselijke grote bestanden ga krijgen.
              Bovendien wil ik wél een verwijzing maken met het fysieke materiaal.
              Groetnis,
              Pyt Dillingh

              Op 1-4-2013 22:40, Douwe Stellinga schreef:

> [...]
              > Door de papieren documenten van een volgnummer te voorzien en dat te
              > vermelden bij de foto in het Word-document, zijn ze altijd terug te

            • P. Dillingh
              Message 6 of 13 , Apr 3, 2013
                Dag Johan,
                (ik reageer rechtstreeks, want inloggen lukt niet)
                Dank voor jouw suggestie.
                Ik ben er nog niet uit, maar ik heb te veel materiaal voor een dergelijk
                Word document.
                En elke wijziging in Aldfaer moet ik daarna handmatig in het document
                aanbrengen.
                Bovendien wil ik ook een verwijzing maken met het fysieke materiaal.
                Groetnis,
                Pyt Dillingh

                Op 1-4-2013 22:41, JP Mels schreef:

> [...]
                >
                > Ik draai altijd wel en kopie op een externe schijf.
                >
                > Uiteraard ben ik ook benieuwd naar hoe anderen dit probleem oppakken.

              • P. Dillingh
                Message 7 of 13 , Apr 3, 2013
                  Dag Jan,
                  Ik reageer rechtstreeks, want inloggen lukt niet.
                  Dank voor het uitvoerige advies. Iets dergelijks bedoel ik. Maar dan
                  moet ik van het vertrouwde Alfaer naar Haza.
                  Wil ik de module Registratie, dan heeft dat slechts zin met de module
                  Genealogie Plus. En daar hik ik nog wel wat tegen aan.
                  Aanschaf- en onderhoudskosten, en het overzetten en organiseren van mijn
                  genealogische gegevens.
                  Als ik wat tijd heb zal ik eerst de proefversie eens proberen. Maar dat
                  zit Registratie niet bij in, neem ik aan.
                  Ondertussen heb ik wel een begin van een database opgezet, maar daar
                  moet je een logische structuur zelf verzinnen,
                  plus natuurlijk met het dbase programma leren omgaan.
                  Kan ik jouw produkt ook zien op internet?

                  Wat Keerinna Dilling betreft, zij zit niet in mijn stamboom. Je kent
                  wellicht de site van Homan Free.
                  En foto's van die Drentse Dilling-tak, nee, die heb ik helaas niet.

                  Met vriendelijke groet,
                  Pyt.

                  Message 8 of 13 , Apr 3, 2013
                    Jan,

                    Daar werd ik heel enthousiast van! Maar helaas wordt op de Haza website het
                    volgende vermeld:

                    “De module Registratie kan niet zelfstandig worden gebruikt, maar is een
                    aanvulling op de module Genealogie. Het onderdeel familiearchief is alleen
                    beschikbaar in combinatie met de plusversie en met de module Goederen.“

                    M.a.w. je moet de module Goederen privéversie (inclusief Genealogie
                    Plusversie) aanschaffen en daar de module Registratie privéversie aan
                    toevoegen óf (als je groter denkt)

                    De module Goederen onbeperkt (inclusief Genealogie Plusversie) met de
                    module Registratie onbeperkt.

                    Message 9 of 13 , Apr 3, 2013
                      Lijstgenoten,

                      Het onderstaande ging iets te enthousiast de wijde wereld in J.

                      Om kort te gaan: ook al zou je alleen de module Registratie willen
                      gebruiken, tóch moet je dan ook de Genealogie Plus versie met
                      Goederen-module van Haza-21 aanschaffen.

                      Met vriendelijke groet,

                      Nynke van den Hooven

                      wrote:

> [...]
                      documenten systematisch zijn onder te brengen. En, terug te vinden! Kan
                      iemand mij een verlossende suggestie doen?

                    • P. Dillingh
                      Message 10 of 13 , Apr 3, 2013
                        Dag Nynke,
                        Even rechtstreeks, want inloggen werkt niet.
                        Op deze wijze heb ik ook naar Jan gereageerd.
                        Zoiets, de module Registratie, dat had ik voor ogen.
                        Dan moet je inderdaad het programma nemen met Genealogie Plus,
                        met de module Registratie, maar m.i. nog niet noodzakelijkerwijs met
                        Goederen.
                        Groet van Pyt

                        Op 3-4-2013 15:00, Nynke van den Hooven schreef:

> [...]
                        > toevoegen óf (als je groter denkt)
                        >
                        > De module Goederen onbeperkt (inclusief Genealogie Plusversie) met de

                      • Piet Nijholt
                        Message 11 of 13 , Apr 3, 2013
                          Voor het ordenen van fysieke data maak ik gebruik (in haza data) van de "eigen code" = nummer Dat nummer wordt vermeld op de persoonskaart hetwelk refereert naar een venstermap van de betreffende persoon, welke map wordt opgeslagen in een ordner. Op de (venster-)map een etiket met naam en nummer.
                          Vriendelijke groet van Piet Nijholt

                          Verstuurd vanaf mijn iPad

                          Op Apr 3, 2013 om 15:22 heeft "P. Dillingh" <pdillingh@...> het volgende geschreven:

                        • mounewei
                          Message 12 of 13 , Apr 4, 2013
                            Dag Pyt,

                            Om de functie Familiearchief in Haza-21 te gebruiken, hoef je Aldfaer niet te verlaten. De module Registratie is weliswaar een uitbreiding op de Genealogie Plusversie, maar het Familiearchief is ook te gebruiken zonder dat je genealogische gegevens invoert. Je kunt het dus gewoon naast het vertrouwde Aldfaer gebruiken.

                            De module Registratie zit ook in de probeerversie. De probeerversie bevat het volledige programma, bij het inloggen kies je de versie die je wilt zien. De enige beperking zit in de maximale aantallen records in de diverse tabellen.

                            Op de website http://www.hazadata.com staan ook enkele voorbeelden van het Familiearchief.

                            Het Familiearchief heeft alle functies (en nog meer) die professionele archivarissen gebruiken voor het inventariseren van archieven. Het heeft in principe geen enkele relatie met genealogie, maar is uiterard zeer goed bruikbaar voor het vastleggen van genealogische archiefstukken. Want het gaat om het geordend opslaan van archiefstukken en het toegankelijk maken daarvan via een inventaris. Die archiefstukken kunnen fysieke of digitale archiefstukken zijn, of fysieke archiefstukken met een digitale kopie.

                            De indeling van het archief kan naar eigen inzicht gemaakt worden, de structuur wordt vastgelegd in een tabel Archiefschema, bestaande uit hoofdstukken. Een hoofdstuk kan een bepaalde persoon zijn, of een aantal personen. Een hoofdstuk kan je koppelen aan een persoon in de (genealogische) tabel Persoon, maar dat hoeft niet.

                            De indeling van het archief vind je terug in het rapport Archiefinventaris. Deze logische indeling staat los van de fysieke opslag van de archiefstukken in archiefdozen of -mappen. Het Archiefschema (en daarmee de inventaris) kan eenvoudig worden gewijzigd zonder dat dit gevolgen heeft voor de fysieke opslag.

                            In het kort WWW: met Familiearchief weet je Welke archiefstukken je hebt van Wie of Wat en Waar je die kunt vinden.

                            Om misverstanden te voorkomen: de module Goederen is geen voorwaarde voor het gebruik van de module Registratie.

                            Met vriendelijke groet,
                            Jan Diebrink