naaisters, kleermakers rond 1900 in Haskerland

  • Hinke
    Message 1 of 8 , Mar 24, 2013
      Na de meubelmakers hebben we nu ook een heel stel naaisters en
      kleermakers op onze site gezet.http://www.bbww-archief.nl/
      Ook een lijst met meisjes en een enkele jongen (rond de 800 namen) die
      leerling waren bij de diverse naaibedrijven in Joure en omgeving. Bij
      een aantal bedrijven waar we een adres van hadden van rond 1900 hebben
      we dit kunnen 'vertalen' naar het huidige adres. Deels hebben we dit ook
      gedaan bij de meubelmakers, we proberen dit nog verder aan te vullen.

      Wie weet zit je (over)grootmoeder (vader) er ook tussen.

      Mocht je fouten of andere onvolkomenheden tegenkomen dan horen we dat
      uiteraard graag en vragen staat vrij.

      groet, Hinke Woudt-Westra
      http://www.bbww-archief.nl <http://www.bbww-archief.nl/>

    • Wim de Groen
      Message 2 of 8 , Mar 25, 2013
        Goedemorgen, leuke aanvulling!

        De link in de mail werkt niet omdat het woordje “gezet” + de punt er deel
        van uitmaakt.

        Deze link werkt wel: http://www.bbww-archief.nl/

        Groeten,

        Wim de Groen

[...]

        =======
        E-mail gescand door PC Tools – geen virussen of spyware aangetroffen..
        (Email Guard: 9.0.0.2308, Virus/Spyware Database: 6.21080)
        http://www.pctools.com <http://www.pctools.com/?cclick=EmailFooterClean_51>
        =======

        =======

        Message 3 of 8 , Mar 25, 2013
          Bedankt Wim voor het herstellen van de link, zelf niet goed opgelet.

          groet, Hinke.

        • Andries J.A. de Vries
          Message 4 of 8 , Mar 25, 2013
            Hinke,

            Bij I n ventaris Gellius Sakes de Jong bijlage 6a is sprake van 4
            sersanten [sergeanten] met 2 vraagtekens, ter informatie: dit zijn
            verstelbare lijmtangen voor klemmen van grote vlakken hout [deuren,
            ramen kastwanden e.d.].

            Met vriendelijke groet,

            Andries de Vries

          • Hinke
            Message 5 of 8 , Mar 25, 2013
              Bedankt Andries! Ik heb het er als opmerking bij gezet met jouw naam,
              mocht je daar bezwaar tegen hebben dan hoor ik het graag. In ieder
              geval heel erg leuk deze aanvulling.

              Ik zal mijn vriendin (Sietie) vragen of zij nog de foto's heeft van deze
              akte, dan kan ze even kijken of er misschien toch niet sergeanten staat.
              Al denk ik het niet want ze is goed in het ontcijferen van dit soort
              handschriften. Maar soms is iets beter te ontcijferen als je een idee
              hebt waar het over gaat.

              groet, Hinke.

            • JP Mels
              Message 6 of 8 , Mar 25, 2013
                Dag Hinke en Andries,

                Mag ik dan ook een duit in het zakje doen?

                Met kastspeinen zal waarschijnlijk kastspeunen bedoelt worden. Soort
                scharnieren welke in de onder en bovenkant van een deur worden geplaatst.

                http://webshop.weijntjes.nl/nl/interieur/meubelscharnieren/ijzer-galvaniseer
                d/kastspeunen-ijzer-50-x-8-x-2,5-mm/007157/

                In de avond wil ik mij graag bezig houden met genealogie en daar op
                toegepaste geschiedenis. Overdag mag ik mij bezigen met interieurbouw,
                moderne meubelmakerij. Als er zich mogelijk nog meer vragen opwerpen ben ik
                van harte bereid om het een en ander voor jullie uit te zoeken.

                Vriendelijke groet, Johan.

                Message 7 of 8 , Mar 25, 2013
                  Johan, ook jij bedankt voor de aanvulling. Ik heb ook dit er bij gezet.
                  Helaas had mijn vriendin deze akte niet op foto maar mochten we weer
                  eens bij Tresoar komen zullen we de akte nog eens in kijken om te zien
                  of we het nu anders lezen.

                  met vriendelijke groet,
                  Hinke Woudt-Westra
                  http://www.bbww-archief.nl