Re: Froukje Heerkes.

  • reyacta
    Message 1 of 3 , Mar 21, 2013
      Hallo,

      Een Froukje Heerkes lijkt me de dochter van een Heerke,
      niet van een Durk - dan zou ze Froukje Durks heten.

      Ik vind enkel deze:
      Tietjerksteradeel, huwelijken 1724
      Vermelding: Ondertrouw op 15 april 1724 in Bergum
      Bruidegom: Deuye Elles afkomstig van Visvliet
      Bruid: Froukjen Heerkes afkomstig van Bergum

      Lidmatenboek Tietjerksteradeel, 1722 - Bergum
      Vrouckjen Herkes
      - Op 4 december 1722 belijdenis
      Opm. : jongedochter

      en zonder gevonden huwelijk eentje als moeder in de doopboeken Achtkarspelen.
      Lidmatenboek Achtkarspelen, 1715
      Man: Dirck Eyntes
      Vrouw: Vrouck Heerkes
      - Op 18 augustus 1715 zij belijdenis
      Invnr. : 24 Herv. Gemeente Gerkesklooster, lidmaten 1703-1717 en 1729-1850

      Die doop 1732 Hantum kan ik trouwens niet vinden,
      en ook het 1731 huwelijk niet.

      Het lijkt me dus handiger als je eerst vertelt wat je van jouw Froukje weet,
      en al die vermeldingen hier ook even copieert.

      groet Margreet

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "nancy" <nancy_kienes@...> wrote:

      > Froukje is een dochter van Durk Heerkes en Geertie Gerbens.Dit echtpaar is gehuwd in 1731.Froukje is gedoopt 13 juli 1732 in Hantum.
      > Gevonden Tresoar.
      > Verder heb ik van haar niets kunnen vinden.
      > Waar zou ik nog moet zoeken of kijken?
      > nienke zwart

    • reyacta
      Message 2 of 3 , Mar 21, 2013
        Misschien had je de vadersnaam omgedraaid?

        Westdongeradeel, dopen, doopjaar 1732
        Gedoopt op 13 juli 1732 in Hantum, Hantumhuizen, Hantumeruitburen
        Dopeling: Froukjen, dochter
        Vader: Heerke Dirks
        Moeder:

        Westdongeradeel, huwelijken 1731
        Vermelding: Proclamatie op 23 september 1731 in Ternaard
        Bruidegom: Heerke Dirks afkomstig van Ternaard
        Bruid: Geertie Gerbens afkomstig van Bornwirderhuizen
        Opmerking : gehuwd te Hantumhuizen

        Westdongeradeel, huwelijken 1731
        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 23 september 1731 in Hantumhuizen
        Bruidegom: Heerke Dirks afkomstig van Ternaard
        Bruid: Geertie Gerbens afkomstig van Bornwirderhuizen

        Westdongeradeel, dopen, doopjaar 1733
        Gedoopt op 27 september 1733 in Hantum, Hantumhuizen, Hantumeruitburen
        Dopeling: Gerben
        Vader: Heerke Dirks
        Moeder:

        Ik neem dan maar aan dat je van deze Gerben stamt, hij trouwt en doopt nog
        oa dit kind:
        Overlijdensakte Westdongeradeel, 1826
        Aangiftedatum: 14 oktober 1826, blad nr. 45 (suppl. nr. 1-11)
        Overleden op: 13 oktober 1826
        Overleden: Geertje Gerbens, 61 jaar, vrouw, ongehuwd
        Vader: Gerben Heerkes
        Moeder: Menke Meints

        en nu uit interesse wilt weten hoe het zus Froukje verging.
        Aangezien ik geen huwelijk kan vinden, of ovl na 1811
        neem ik aan dat ze jong of althans ongehuwd ovl is.

        groet Margreet