Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

Re: Douwe Jacobs Drost: man of vrouw?

Expand Messages
  • klaaspera
    Hallo Pieter, Kort geleden heb ik ook een dergelijke vergissing meegemaakt. Op 1 juni 1760 wordt Baukjen gedoopt als dochter van Jan Geerts en Bartjen
    Message 1 of 4 , Mar 12 11:49 PM
    • 0 Attachment
      Hallo Pieter,

      Kort geleden heb ik ook een dergelijke vergissing meegemaakt. Op 1 juni 1760 wordt Baukjen gedoopt als "dochter" van Jan Geerts en Bartjen Baukes. Zij overlijdt echter op 18 mei 1813 te Siegerswoude als Bauke Jans Jansma. Het komt dus weleens vaker voor.

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Pera


      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "P." <terband33@...> wrote:
      >
      > In de geboorteakte van Douwe Jacobs Drost (geboren 4-2-1844 Haskerland), komt de volgende zinsnede voor:
      > ...... is geboren een kind van het vrouwelijk geslacht aan hetzelve zegge van het mannelijk geslacht aan hetzelve de voornamen van Douwe Jacobs gevende......
      > Aan de voornamen te zien is het een man; er staat ook duidelijk dat hij van het vrouwelijk geslacht is. Weet iemand hoe deze zin uitgelegd moet worden?
      > Ik ben benieuwd,
      > Pieter Bandstra
      >
    • boerdammers
      Komt inderdaad vaker voor, alleen het merkwaardige van deze akte is dat de correctie vrouwelijk, moet zijn mannelijk in één zin staat vermeld in de
      Message 2 of 4 , Mar 13 3:59 AM
      • 0 Attachment
        Komt inderdaad vaker voor, alleen het merkwaardige van deze akte is dat de correctie "vrouwelijk, moet zijn mannelijk" in één zin staat vermeld in de geboorteakte". Ik was hem lang geleden ook al tegengekomen omdat deze Douwe een medekleinzoon was van één van de bet-overgrootvaders van mijn vader. Behalve die overl.akte in Gouda die Nynke noemde heb ik nooit meer over deze Douwe kunnen vinden. Maar gezien de naam en de toevoeging in de akte zal het toch wel een man zijn geweest.

        Met vriendelijke groet,
        Jan de Boer.

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "klaaspera" <pera@...> wrote:
        >
        > Hallo Pieter,
        >
        > Kort geleden heb ik ook een dergelijke vergissing meegemaakt. Op 1 juni 1760 wordt Baukjen gedoopt als "dochter" van Jan Geerts en Bartjen Baukes. Zij overlijdt echter op 18 mei 1813 te Siegerswoude als Bauke Jans Jansma. Het komt dus weleens vaker voor.
        >
        > Met vriendelijke groeten,
        >
        > Klaas Pera
        >
        >
        > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "P." <terband33@> wrote:
        > >
        > > In de geboorteakte van Douwe Jacobs Drost (geboren 4-2-1844 Haskerland), komt de volgende zinsnede voor:
        > > ...... is geboren een kind van het vrouwelijk geslacht aan hetzelve zegge van het mannelijk geslacht aan hetzelve de voornamen van Douwe Jacobs gevende......
        > > Aan de voornamen te zien is het een man; er staat ook duidelijk dat hij van het vrouwelijk geslacht is. Weet iemand hoe deze zin uitgelegd moet worden?
        > > Ik ben benieuwd,
        > > Pieter Bandstra
        > >
        >
      Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.