kraambed overleden

  • feikeboomsma1215@hotmail.com
    Message 1 of 12 , Mar 7, 2013
      Hallo allemaal,

      Op zoek naar een overlijden in 1801 vond ik de volgende tekst:
      "deerlijk verbrand, 8 dagen in de kraam en met kind overleden"

      Wie kan mij vertellen wat de betekenis hiervan is?
      B.v.d.

      Feike Boomsma

      Message 2 of 12 , Mar 7, 2013
        Feike,

        Het lijkt mij dat het gelezen kan worden zoals het er staat: een zwaar
        verbrande vrouw overleed (waarschijnlijk aan de gevolgen van brandwonden) 8
        dagen na de bevalling van haar kind dat eveneens overleed.

        Met vriendelijke groet,

        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 12 , Mar 7, 2013
          Zo als ik het vrij vertaal,

          Zwaar verbrand, fysiek, 8 dagen geleden bevallen van een kind. En samen met
          het kind overleden.

          Gr, Johan.

          _____

[...]

        • Harry van Leuveren
          Message 4 of 12 , Mar 7, 2013
            Waarom niet eens in het archief van de Leeuwarder Courant sneupen.. Als het in Fryslan is gebeurd, dan zou er misschien een stukje over een een brand in de week voor de datum van overlijden te vinden zijn...

            ________________________________

            Message 5 of 12 , Mar 7, 2013
              Nynke,

              Bij haar jongste kind in 1797 stond het volgende
              zeer deerlijk verbrand met jongste kind, zie ook 11-5-1801
              Dus bij beide kinderen
              Dus misschien toch fysiek

            • nynke van den hooven

                Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                Message 7 of 12 , Mar 8, 2013
                  Hoi Nynke,

                  Ik denk dat ik eruit ben.
                  Beide zijn begrafenisaktes. Hiertussen zit nog een huwelijk.
                  Gijsbertus van den Braak is dus twee keer getrouwd en heeft beide
                  echtgenotes door brand verloren.
                  Een unicum denk ik
                  Groetjes,

                  Feike

                  Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                  Verzonden: donderdag 7 maart 2013 14:01

                  Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

[...]

                  com/group/Friesland-genealogy

                • Erik Rottink
                  Message 8 of 12 , Mar 8, 2013
                    mogelijk kun je in de rechterlijke archieven iets vinden, ik kan me niet voorstellen dat
                    (zelfs toen) men dat niet vreemd vond en geen onderzoek(-je) heeft gedaan.

                    Erik

[...]
                    mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com

                    Van: mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com

                    [mailto:mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com] Namens

[...]

                    mailto:Friesland-genealogy-unsubscribe%40yahoogroups.com

                  • feikeboomsma1215@hotmail.com
                    Message 9 of 12 , Mar 8, 2013
                      Bedankt,

                      Dat zou ik wel eens kunnen doen.
                      In de begraaf registers staat nl ook een verwijzing.

                      Feike

                      Van: mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com

                      Message 10 of 12 , Mar 8, 2013
                        Iets voor het cold-case-team van Tresoar.

                        Nou ja, cold?

                        Groeten,

                        Piet Boltjes

                        Van: mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com

                        Message 11 of 12 , Mar 8, 2013
                          Jammer het speelt zich af in brabant.
                          Toch iedereen bedankt

                          Feike

                          Feike

                          Van: mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com

                          Message 12 of 12 , Mar 8, 2013
                            Hallo Feike,
                            Je zou eens kunnen proberen bij een van de archieven in Brabant. Zelf had ik enkele jaren geleden een vraag en toen hebben ze me fantastisch geholpen, compleet met scans van het gevraagde... en dat terwijl ik in de Filippijnen zit...
                            Ik had toen te maken met het archief voor Oost Brabant..

                            Harry

                            Van: mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com