RE: [Friesland-genealogy] Nogmaals Sytske van Vliet

    Message 1 of 4 , Mar 3, 2013
      Nienke,

      Dan is Ruurd dus in 1914 naar Nederland teruggekomen om een echtgenote �op
      te halen� :-).

      Op 1 april 1914 arriveert het echtpaar Ruurd en Renske Heeringa in New York
      aan boord van de Noordam met als eindbestemming Chicago, Cook Co., Illinois.
      En in die omgeving blijven ze kennelijk ook.

      Uit de 1920 census blijkt dat �Roy� en �Rose� Heeringa op 15-01-1920 in
      Central Park Avenue in Mount Greenwood Village (Worth Township), Cook
      County, Illinois wonen met hun zoontje Dewey (uitspraak is ongeveer Doewie)
      die op dat moment 4,5 jaar oud is.

      In de 1930 census is het echtpaar niet te vinden�.

      Uit de census van 1940 blijkt dat Rose weduwe is en met kinderen Dewey (24),
      Theresa (16), Leonard (13), Loretta (8) en Rosemary (5) in Central Park Ave
      woont, maar dat valt nu onder Chicago, Cook County, Illinois. Alle kinderen
      zijn in Illinois geboren.

      Nog wat aanvullende gegevens m.b.t. de kinderen van Ruurd en Renske.

      Dewey, geboren 25-06-1915, overleden 06-12-1999 in Cook County, Illinois.

      Leonard, geboren op 02-09-1919 in Mount Greenwood, Cook County, Illinois,
      overleden 31-08-1919 aldaar

      Leonard, geboren 25-04-1926, overleden 25-04-1997 South Holland, Cook
      County, Illinois. Trouwde met Nancy J. Olsen (*1925 - � 13-03-2007 South
      Holland, Cook Co., Ill). Zij kregen 6 zoons: James, Peter, Leonard, Roy
      (overleden v��r 13-03-2007), David en Thomas Heeringa.

      Maar voor de overige Heeringa�s (Douwe, Gerben en Joukje) heb ik geen bewijs
      van aanwezigheid in de US kunnen ontdekken �.

      W�l van een Gerben Heeringa die op 28-02-1878 werd geboren als zoon van Dirk
      Pieters Heeringa en Doetje Gerbens Koopmans. Dit laatste echtpaar emigreert
      in 1911 vanuit Holwerd naar Zeeland, Michigan met hun kinderen Gerrit, Ele,
      Martje, Gosling, Dirk en Trijntje. Uiteindelijk zijn ze kennelijk in Grand
      Rapids beland, want zowel Doetje als Dirk Pieters liggen daar begraven. Er
      ligt geen Douwe Heeringa in Grand Rapids begraven.

      Gerben Heeringa (zoon van Douwe Heeringa en Sytske van Vliet) trouwt op
      14-01-1904 met Antje Wierstra, dochter van Lolke Wierstra en Cecilia van der
      Veer.

      Op de Emden website die Klaas vanmiddag aangaf vond ik het volgende:

      Aangekomen op 7 en op 20-02-1910: Gerben Heeringa. Op 07-02-1910 in
      gezelschap van zwager Jelle Wierstra (getranscribeerd als Wielstra). Zwager
      Jelle wordt op 27-02-1910 nogmaals ingeschreven, dan samen met echtgenote
      Fokje Visser.

      Aangekomen 25-10-1910: Cecilie van der Veer, Witwe von Wierstra en Antje
      Wielstra (ook foutief getranscribeerd), Witwe von Heeringa! Moeder en
      dochter zijn dus allebei weduwe! Dat zou dan betekenen dat Gerben tussen
      20-02-1910 en 25-10-1910 is overleden. Dan lijkt een emigratie naar Amerika
      niet waarschijnlijk.

      Op 23-04-1919 wordt o.a. de aankomst in Emden gemeld van Lolke, C�cilie en
      Maria Wielstra (de l en de r zijn in het gebruikte hadschrift kennelijk
      lastig van elkaar te onderscheiden!), waarbij van Maria wordt gemeld dat ze
      op 07-03-1928 teruggegaan is naar Nederland.

      In 1923 is aangekomen Caecilia Heeringa, dat kan niet anders dan een dochter
      van Gerben zijn.

      Uit de inschrijving van Douwe Heeringa en zijn echtgenote Sietske blijkt dat
      Sietske in 1933 is overleden en dat kan bijna niet anders dan in Emden
      geweest zijn, anders zou de aantekening daar niet gemaakt zijn.

      M.a.w. die emigratie gegevens moeten wel �hard� zijn, want het lijkt mij
      zeer onaannemelijk�.

      En tot slot: aktes van Dongeradeel zijn gewoon in te zien via
      www.allefriezen.nl

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven.

      Message 2 of 4 , Mar 3, 2013
        Nienke en Nynke,

        Nynke did a great job finding all the information about Ruurd en Renske. What is interesting is that Ruurd and Renske were cousins (neef en nicht) because their mothers were sisters.

        There is a picture of Renske on a family tree in the website Ancestry.com.

        On the ship manifest for 1 April 1914, Ruurd says that he was in America from 1906-1913. So, he went back to Nederland in 1913.

        Nynke, in the 1940 census, Central Park Avenue is not a town but a street in Chicago.

        I agree that Douwe en Sytske never immigrated to the US. I could not find them on any census or other records in Illinois or Michigan. I was confused that Nienke said that Douwe died in Grand Rapids, Michigan in 1927. Where did you find this informaton? I do not think any of the children of Douwe en Sytske came to Grand Rapids. But, maybe you have some additional information that I have not see yet.

        mvg,

        John