Normaals Sytske van Vliet

  • nancy
    Message 1 of 4 , Mar 3, 2013
      Ben aan het zoeken gegaan en zoon Ruurd is in 1906 naar de USA geemigreerd. Ook broer Gerben en zus Jouke zijn overleden in de USA. Het blijkt nu dat ook de ouders Douwe en Sytske geemigreed zijn naar de USA. Douwe is in 1927 In Grand Rapids Migichan overleden. Niet bekend is wanneer Sytske is overleden.
      Zus/dochter Maaike is in Nederland overleden.
      groeten
      nienke zwart
    • klaaspera
      Message 2 of 4 , Mar 3, 2013
        Hallo Nienke,

        Een beetje vreemd is het wel. Op de Duitse website staat duidelijk, dat ze in 1933 is overleden. Dat zou natuurlijk ook in Amerika kunnen zijn. Er is trouwens een andere site, waarop Sytske de naam Sytske Ruurds Herringa (formerly Van Vliet) krijgt. De link daarvan is:

        http://www.wikitree.com/wiki/Van_Vliet-149

        In Amerika stond haar man blijkbaar bekend als Douwe G. Herringa.

        Met vriendelijke groeten,

        Klaas Pera

        Message 3 of 4 , Mar 3, 2013
          Nienke,

          Dan is Ruurd dus in 1914 naar Nederland teruggekomen om een echtgenote �op
          te halen� :-).

          Op 1 april 1914 arriveert het echtpaar Ruurd en Renske Heeringa in New York
          aan boord van de Noordam met als eindbestemming Chicago, Cook Co., Illinois.
          En in die omgeving blijven ze kennelijk ook.

          Uit de 1920 census blijkt dat �Roy� en �Rose� Heeringa op 15-01-1920 in
          Central Park Avenue in Mount Greenwood Village (Worth Township), Cook
          County, Illinois wonen met hun zoontje Dewey (uitspraak is ongeveer Doewie)
          die op dat moment 4,5 jaar oud is.

          In de 1930 census is het echtpaar niet te vinden�.

          Uit de census van 1940 blijkt dat Rose weduwe is en met kinderen Dewey (24),
          Theresa (16), Leonard (13), Loretta (8) en Rosemary (5) in Central Park Ave
          woont, maar dat valt nu onder Chicago, Cook County, Illinois. Alle kinderen
          zijn in Illinois geboren.

          Nog wat aanvullende gegevens m.b.t. de kinderen van Ruurd en Renske.

          Dewey, geboren 25-06-1915, overleden 06-12-1999 in Cook County, Illinois.

          Leonard, geboren op 02-09-1919 in Mount Greenwood, Cook County, Illinois,
          overleden 31-08-1919 aldaar

          Leonard, geboren 25-04-1926, overleden 25-04-1997 South Holland, Cook
          County, Illinois. Trouwde met Nancy J. Olsen (*1925 - � 13-03-2007 South
          Holland, Cook Co., Ill). Zij kregen 6 zoons: James, Peter, Leonard, Roy
          (overleden v��r 13-03-2007), David en Thomas Heeringa.

          Maar voor de overige Heeringa�s (Douwe, Gerben en Joukje) heb ik geen bewijs
          van aanwezigheid in de US kunnen ontdekken �.

          W�l van een Gerben Heeringa die op 28-02-1878 werd geboren als zoon van Dirk
          Pieters Heeringa en Doetje Gerbens Koopmans. Dit laatste echtpaar emigreert
          in 1911 vanuit Holwerd naar Zeeland, Michigan met hun kinderen Gerrit, Ele,
          Martje, Gosling, Dirk en Trijntje. Uiteindelijk zijn ze kennelijk in Grand
          Rapids beland, want zowel Doetje als Dirk Pieters liggen daar begraven. Er
          ligt geen Douwe Heeringa in Grand Rapids begraven.

          Gerben Heeringa (zoon van Douwe Heeringa en Sytske van Vliet) trouwt op
          14-01-1904 met Antje Wierstra, dochter van Lolke Wierstra en Cecilia van der
          Veer.

          Op de Emden website die Klaas vanmiddag aangaf vond ik het volgende:

          Aangekomen op 7 en op 20-02-1910: Gerben Heeringa. Op 07-02-1910 in
          gezelschap van zwager Jelle Wierstra (getranscribeerd als Wielstra). Zwager
          Jelle wordt op 27-02-1910 nogmaals ingeschreven, dan samen met echtgenote
          Fokje Visser.

          Aangekomen 25-10-1910: Cecilie van der Veer, Witwe von Wierstra en Antje
          Wielstra (ook foutief getranscribeerd), Witwe von Heeringa! Moeder en
          dochter zijn dus allebei weduwe! Dat zou dan betekenen dat Gerben tussen
          20-02-1910 en 25-10-1910 is overleden. Dan lijkt een emigratie naar Amerika
          niet waarschijnlijk.

          Op 23-04-1919 wordt o.a. de aankomst in Emden gemeld van Lolke, C�cilie en
          Maria Wielstra (de l en de r zijn in het gebruikte hadschrift kennelijk
          lastig van elkaar te onderscheiden!), waarbij van Maria wordt gemeld dat ze
          op 07-03-1928 teruggegaan is naar Nederland.

          In 1923 is aangekomen Caecilia Heeringa, dat kan niet anders dan een dochter
          van Gerben zijn.

          Uit de inschrijving van Douwe Heeringa en zijn echtgenote Sietske blijkt dat
          Sietske in 1933 is overleden en dat kan bijna niet anders dan in Emden
          geweest zijn, anders zou de aantekening daar niet gemaakt zijn.

          M.a.w. die emigratie gegevens moeten wel �hard� zijn, want het lijkt mij
          zeer onaannemelijk�.

          En tot slot: aktes van Dongeradeel zijn gewoon in te zien via
          www.allefriezen.nl

          Met vriendelijke groet,

          Nynke van den Hooven.

          Message 4 of 4 , Mar 3, 2013
            Nienke en Nynke,

            Nynke did a great job finding all the information about Ruurd en Renske. What is interesting is that Ruurd and Renske were cousins (neef en nicht) because their mothers were sisters.

            There is a picture of Renske on a family tree in the website Ancestry.com.

            On the ship manifest for 1 April 1914, Ruurd says that he was in America from 1906-1913. So, he went back to Nederland in 1913.

            Nynke, in the 1940 census, Central Park Avenue is not a town but a street in Chicago.

            I agree that Douwe en Sytske never immigrated to the US. I could not find them on any census or other records in Illinois or Michigan. I was confused that Nienke said that Douwe died in Grand Rapids, Michigan in 1927. Where did you find this informaton? I do not think any of the children of Douwe en Sytske came to Grand Rapids. But, maybe you have some additional information that I have not see yet.

            mvg,

            John