Re: [Friesland-genealogy] broers Jochems Hemminga

  • S. Wagenaar
    Message 1 of 7 , Feb 28, 2013
      Hallo Melle,

      Waarom Joucke Jochems de bijnaam "fôlestrûper" kreeg, is te lezen in "De
      nieuwe naamlijst van grietmannen" door Hobbe Baerdt van Sminia (1837),
      p. 141-142:

      "Hij was een eenvoudig landbouwer en woonde in de Wilgen onder
      Boornbergum; bij toeval kreeg hij den bijnaam van foale stroeper (viller
      van een veulen). Namelijk op een vroegen morgen bezig zijnde op zijn
      land een veulen te villen, kwam er iemand uit Ooststellingwerf bij hem,
      en vroeg of hij nog tijdig genoeg te Smallen-Ee, waar men toen
      regtzitting hield, kon komen, om voor het geregt te verschijnen, waarop
      hij ten antwoord geeft, dat het nog vroeg genoeg was, en dat, zoo hij
      wachten wilde tot dat hij zijn veulen gevild had, hij met hem zoude
      gaan, dewijl hij daar ook zaken had. De man nam het aanbod aan, en zij
      wandelden vervolgens naar Smallen-Ee. Toen nu de Ooststellingwerver op
      de regtkamer geroepen werd, stond hij niet weinig verbaasd te zien, dat
      de boer, die zoo even het veulen gevild had en de Grietman van
      Smallingerland dezelfde persoon was."

      Met vriendelijke groeten,

      Sake Wagenaar

    • Melle van der Heide
      Message 2 of 7 , Mar 1, 2013
        Beste groep,

        Bedankt voor de antwoorden.Alhoewel ik de antwoorden waardeer, ben ik nog wel benieuwd naar het bewijs van de verwantschap van de genoemde broers.

        Broers Hemminga
        Uit een mail van Klaas Bekkema, die onderzoek deed naar deze familie: "Dat Marten [Jochems] en Joucke [Jochems] broers zijn is wel een bewezen feit, echter dat Uble
        een broer is heb ik mijn twijfels over. Wel had Joucke een jongere zoon Uble
        genaamd." Ik kom op meerdere sites verschillende samenstellingen van het gezin tegen, maar vooral zonder bronnen. Iemand ervaring met zoeken in de nedergerechten van Smallingerland
        en Opsterland, alsmede het Hof van Friesland?

        Voorouders Hemminga gevonden
        Op de site van Jurjen de Boer komt Melle Jochems voor. Zoon van Jochem Melles en Jeltje Rinthies.

        * Sminia zegt in zijn lijst van grietmannen wel dat Melle en Jouke waarschijnlijk broers zijn.

        * 'Smellingeraland' zegt: "Zijn naam komt voor in een bestek, gemaakt over het vernieuwen
        van den Bergumerdam. Hij woonde in 1577 in De Wilgen. Hij behoorde
        blijkens het bedrag, waarvoor hij werd aangeslagen in de extra-belasting ten behoeve van den oorlog tegen Spanje, tot de meergegoeden. (Staten-archief 1578-1579; Register
        van de Personele Impositie der grietenije Smallingerlandt.)
        Waarschijnlijk is hij de vader en niet de broeder van Jouke Jochums."

        Gezien het patroniem en de tijdspanne waarin Melle Jochems leeft, denk ik ook dat Jocke en Melle broers zijn geweest. Martinus Jochemsheb ik nog niet gevonden als broer. Heeft iemand hier bewijs voor?

        Oplossing Veulestroeper
        1617-
        Jouke Jochums; deze woonde evenals zijn voorganger in De Wilgen. Hij
        was lid van de Staten van Friesland en wordt genoemd onder de personen,
        die de plechtige begrafenis van Willem Lodewijk bijwoonden. Hij was
        evenals Melle Jochums veehouder. Zijn bijnaam luidde "de foalle-strûper"
        (veulenviller). Dezen bijnaam dankte hij aan het volgende voorval. Op
        den dag van de rechtzitting te Smalle Ee was hij reeds vroegtijdig aan
        den arbeid en wel aan het villen van een veulen. Verhaald wordt nu, dat
        een persoon uit Ooststellingwerf, die op de zitting te Smalle Ee
        verschijnen moest, hem vroeg of hij nog op tijd daar zou kunnen komen.
        Het antwoord luidde bevestigend en tevens werd hem voorgesteld te
        wachten tot Jochums het veulen gevild had, dan konden zij samen daarheen
        gaan, omdat hij zelf daar ook moest zijn. Zoo wandelden die twee naar
        de rechtzitting en daar bleken de boer, die het veulen stroopte en de
        grietman van Smallingerland dezelfde persoon te zijn!" -
        'Smellingeraland', p. 263

        Groeten,
        Melle