Re: [Friesland-genealogy] broers Jochems Hemminga

  • Appy de Vries
    Message 1 of 7 , Feb 28, 2013
      Lieve Rein en Marianne,
      Klopt als een bus,
      deze was ik even vergeten!!!!
      veel liefs
      tante Appy..

      ----- Original Message -----
      From: "Rein Wink" <reinart@...>
      To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
      Sent: Thursday, February 28, 2013 9:12 AM
      Subject: Re: [Friesland-genealogy] broers Jochems Hemminga

      Hallo Appy

      Ik heb nog een 4e kind , klopt dat ???
      nl. Martinus Jochems Hemminga, geb ca 1555 te Boornbergum, overl. ca 1640 te
      Kortehemmen
      getrouwd met Epcke Halbes in 1585 te Kortehemmen.

      groetjes Rein.

      Message 2 of 7 , Feb 28, 2013
        Hallo Melle,

        Waarom Joucke Jochems de bijnaam "fôlestrûper" kreeg, is te lezen in "De
        nieuwe naamlijst van grietmannen" door Hobbe Baerdt van Sminia (1837),
        p. 141-142:

        "Hij was een eenvoudig landbouwer en woonde in de Wilgen onder
        Boornbergum; bij toeval kreeg hij den bijnaam van foale stroeper (viller
        van een veulen). Namelijk op een vroegen morgen bezig zijnde op zijn
        land een veulen te villen, kwam er iemand uit Ooststellingwerf bij hem,
        en vroeg of hij nog tijdig genoeg te Smallen-Ee, waar men toen
        regtzitting hield, kon komen, om voor het geregt te verschijnen, waarop
        hij ten antwoord geeft, dat het nog vroeg genoeg was, en dat, zoo hij
        wachten wilde tot dat hij zijn veulen gevild had, hij met hem zoude
        gaan, dewijl hij daar ook zaken had. De man nam het aanbod aan, en zij
        wandelden vervolgens naar Smallen-Ee. Toen nu de Ooststellingwerver op
        de regtkamer geroepen werd, stond hij niet weinig verbaasd te zien, dat
        de boer, die zoo even het veulen gevild had en de Grietman van
        Smallingerland dezelfde persoon was."

        Met vriendelijke groeten,

        Sake Wagenaar

      • Melle van der Heide
        Message 3 of 7 , Mar 1, 2013
          Beste groep,

          Bedankt voor de antwoorden.Alhoewel ik de antwoorden waardeer, ben ik nog wel benieuwd naar het bewijs van de verwantschap van de genoemde broers.

          Broers Hemminga
          Uit een mail van Klaas Bekkema, die onderzoek deed naar deze familie: "Dat Marten [Jochems] en Joucke [Jochems] broers zijn is wel een bewezen feit, echter dat Uble
          een broer is heb ik mijn twijfels over. Wel had Joucke een jongere zoon Uble
          genaamd." Ik kom op meerdere sites verschillende samenstellingen van het gezin tegen, maar vooral zonder bronnen. Iemand ervaring met zoeken in de nedergerechten van Smallingerland
          en Opsterland, alsmede het Hof van Friesland?

          Voorouders Hemminga gevonden
          Op de site van Jurjen de Boer komt Melle Jochems voor. Zoon van Jochem Melles en Jeltje Rinthies.

          * Sminia zegt in zijn lijst van grietmannen wel dat Melle en Jouke waarschijnlijk broers zijn.

          * 'Smellingeraland' zegt: "Zijn naam komt voor in een bestek, gemaakt over het vernieuwen
          van den Bergumerdam. Hij woonde in 1577 in De Wilgen. Hij behoorde
          blijkens het bedrag, waarvoor hij werd aangeslagen in de extra-belasting ten behoeve van den oorlog tegen Spanje, tot de meergegoeden. (Staten-archief 1578-1579; Register
          van de Personele Impositie der grietenije Smallingerlandt.)
          Waarschijnlijk is hij de vader en niet de broeder van Jouke Jochums."

          Gezien het patroniem en de tijdspanne waarin Melle Jochems leeft, denk ik ook dat Jocke en Melle broers zijn geweest. Martinus Jochemsheb ik nog niet gevonden als broer. Heeft iemand hier bewijs voor?

          Oplossing Veulestroeper
          1617-
          Jouke Jochums; deze woonde evenals zijn voorganger in De Wilgen. Hij
          was lid van de Staten van Friesland en wordt genoemd onder de personen,
          die de plechtige begrafenis van Willem Lodewijk bijwoonden. Hij was
          evenals Melle Jochums veehouder. Zijn bijnaam luidde "de foalle-strûper"
          (veulenviller). Dezen bijnaam dankte hij aan het volgende voorval. Op
          den dag van de rechtzitting te Smalle Ee was hij reeds vroegtijdig aan
          den arbeid en wel aan het villen van een veulen. Verhaald wordt nu, dat
          een persoon uit Ooststellingwerf, die op de zitting te Smalle Ee
          verschijnen moest, hem vroeg of hij nog op tijd daar zou kunnen komen.
          Het antwoord luidde bevestigend en tevens werd hem voorgesteld te
          wachten tot Jochums het veulen gevild had, dan konden zij samen daarheen
          gaan, omdat hij zelf daar ook moest zijn. Zoo wandelden die twee naar
          de rechtzitting en daar bleken de boer, die het veulen stroopte en de
          grietman van Smallingerland dezelfde persoon te zijn!" -
          'Smellingeraland', p. 263

          Groeten,
          Melle