broers Jochems Hemminga

  • Melle van der Heide
    Message 1 of 7 , Feb 26, 2013
      Hallo allen,

      Op de website van Dan Gamber vinden we
      bij Joucke Jochems een aantekening van Michel Dalstra:

      Michel Dalstra 12 Nov 1999
      - Joucke
      Jochems, substituut-grietman, grietman van
      Smallingerland
      (1617-1625), lid der Staten van Friesland, boer and
      mede-rekenmeester
      van Friesland, born in Boornbergum circa 1543,
      living there, died in
      Middelgaast onder Boornbergum between 1625
      and 1638, aged 82 years to
      95 years.

      Hij is in 1597 aanwezig bij de
      afzwering van koning Philips II van
      Spanje. In 1620 is hij
      aanwezig bij de begrafenis van graaf Willem
      Lodewijk van Nassau.
      Hij is bijgenaamd "Foalle-str-per". In
      Boornbergum is er
      een straat naar hem vernoemd.

      He was married circa 1568, at the
      age of approximately 25 (1) to ..
      Brugts (aged approximately 21
      years), born circa 1547, died in
      Boornbergum before 1590, aged at
      most 43 years, daughter of Brugt
      Gosses. He was married after
      1590, at the age of at least 47 (2) to Grietje
      Beerends.

      * Joucke's bijnaam moet vermoedelijk
      gereconstrueerd worden als foalle-streuper, oftewel veulenstroper. Ik
      ben benieuwd wat hem die bijnaam kan hebben opgeleverd. Iemand hier
      een idee?
      * Heeft iemand enig idee/bewijs van de verwantschap van de broers Uble Jochems, Joucke Jochems en Martines Jochems?

    • klaaspera
      Message 2 of 7 , Feb 26, 2013
        Hallo Melle,

        2336. Jochem . . . ., born Abt. 1500.

        Children of Jochem . . . . are:
        1168 i. Joucke Jochems, born Abt. 1545 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands; died Bet. 1625 - 1638 in Middelgaast onder Boornbergum; married (1) . . . Brugts Abt. 1568; married (2) Grietje Berends Aft. 1590.
        ii. Martinnes Jochems Hemminga, born Abt. 1555 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands; died Bet. 1638 - 1645 in Kortehemmen, Smallingerland, Friesland, Netherlands; married Epck Halbes Abt. 1585 in Kortehemmen, Smallingerland, Friesland, Netherlands; born Abt. 1563 in Kortehemmen, Smallingerland, Friesland, Netherlands; died Aft. 1645 in Kortehemmen, Smallingerland, Friesland, Netherlands.

        2338. Brugt Gosses, born Abt. 1517 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands; died Aft. 1578.

        Child of Brugt Gosses is:
        1169 i. . . . Brugts, born Abt. 1547 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands; died Bef. 1590 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands; married Joucke Jochems Abt. 1568.
        ___________________________________

        1168. Joucke Jochems, born Abt. 1545 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands; died Bet. 1625 - 1638 in Middelgaast onder Boornbergum. He was the son of 2336. Jochem . . . .. He married 1169. . . . Brugts Abt. 1568.

        1169. . . . Brugts, born Abt. 1547 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands; died Bef. 1590 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands. She was the daughter of 2338. Brugt Gosses.

        Children of Joucke Jochems and . Brugts are:
        i. Hijlckjen Jouckes, born Abt. 1572 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands; died Bef. 08 May 1615 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands; married Feijcke Gauwes 1594 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands; born Abt. 1570 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands; died Bef. May 1615 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands.
        ii. Uble Jouckes, born Abt. 1580 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands; died Aft. 1625; married Sjouck Gerbens Abt. 1606; born Abt. 1583; died Bef. 1625.
        584 iii. Gosse Jouckes, born Abt. 1583 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands; died Bet. 1648 - 1652; married (1) Bintje Wijtses; married (2) Bintje Alles Abt. 1610 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands.
        iv. Klaas Jouckes, born Abt. 1583 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands.
        v. Jochem Jouckes, born Abt. 1586 in Boornbergum, Smallingerland, Friesland, Netherlands; died Bet. 1625 - 1628 in Beetsterzwaag, Opsterland, Friesland, Netherlands; married Frouckjen Siercks Sickma Abt. 1620; born Abt. 1596 in Beetsterzwaag, Opsterland, Friesland, Netherlands; died Aft. 1630 in Beetsterzwaag, Opsterland, Friesland, Netherlands.

        Bron: http://freepages.family.rootsweb.ancestry.com/~gamber/hemminga/ahnentaf.htm
        _______________________

        Grietman Joucke Jochems woonde op "Olma plaats" te Boornbergum, in het begin der 17e eeuw.

        Bron:
        http://books.google.nl/books?ei=LAUtUeaVJMOr0QXDmICAAw&hl=nl&id=-9pEAAAAMAAJ&dq=Joucke+jochems&q=olma#search_anchor

        Meer informatie over Joucke Jochems kun je vinden op Google Books.

        Met vriendelijke groeten,

        Klaas Pera

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Melle van der Heide <mlh_8861@...> wrote:

> [...]
        > * Heeft iemand enig idee/bewijs van de verwantschap van de broers Uble Jochems, Joucke Jochems en Martines Jochems?

      • Appy de Vries
        Message 3 of 7 , Feb 26, 2013
          Hallo Melle,
          Dit is mijn Hemminga fam.
          Jochem geb.circa 1500,
          heeft zonen bij een onbekende vrouw,
          1.Uble Jochems,boer en volmacht,
          geb.circa 1525 in Garijp,overl.aldaar na 1613 [88j.]
          gehuwd in Garijp circa 1548 [23j.] met
          Loth Bennes [20j.] geb.Garijp,overl.aldaar [85j.]
          2.Haye Jochems geb.circa 1530 in Garijp?
          hij was gehuwd met Antje Roels geb.circa 1532.
          3. jouw Jouke!!
          folle groetsjes
          Appy.
[...]

          -----
          Geen virus gevonden in dit bericht.
          Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
          Versie: 2012.0.2238 / Virusdatabase: 2641/5634 - datum van uitgifte:
          02/26/13
        • Rein Wink
          Message 4 of 7 , Feb 28, 2013
            Hallo Appy

            Ik heb nog een 4e kind , klopt dat ???
            nl. Martinus Jochems Hemminga, geb ca 1555 te Boornbergum, overl. ca 1640 te Kortehemmen
            getrouwd met Epcke Halbes in 1585 te Kortehemmen.

            groetjes Rein.

[...]

            mailto:Friesland-genealogy-unsubscribe%40yahoogroups.com
            Yahoo! Groups Links

            -----

            Message 5 of 7 , Feb 28, 2013
              Lieve Rein en Marianne,
              Klopt als een bus,
              deze was ik even vergeten!!!!
              veel liefs
              tante Appy..

[...]

              Om uw abonnement te beindigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:

              -----
              Geen virus gevonden in dit bericht.
              Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
              Versie: 2012.0.2238 / Virusdatabase: 2641/5636 - datum van uitgifte:
              02/27/13
            • S. Wagenaar
              Message 6 of 7 , Feb 28, 2013
                Hallo Melle,

                Waarom Joucke Jochems de bijnaam "fôlestrûper" kreeg, is te lezen in "De
                nieuwe naamlijst van grietmannen" door Hobbe Baerdt van Sminia (1837),
                p. 141-142:

                "Hij was een eenvoudig landbouwer en woonde in de Wilgen onder
                Boornbergum; bij toeval kreeg hij den bijnaam van foale stroeper (viller
                van een veulen). Namelijk op een vroegen morgen bezig zijnde op zijn
                land een veulen te villen, kwam er iemand uit Ooststellingwerf bij hem,
                en vroeg of hij nog tijdig genoeg te Smallen-Ee, waar men toen
                regtzitting hield, kon komen, om voor het geregt te verschijnen, waarop
                hij ten antwoord geeft, dat het nog vroeg genoeg was, en dat, zoo hij
                wachten wilde tot dat hij zijn veulen gevild had, hij met hem zoude
                gaan, dewijl hij daar ook zaken had. De man nam het aanbod aan, en zij
                wandelden vervolgens naar Smallen-Ee. Toen nu de Ooststellingwerver op
                de regtkamer geroepen werd, stond hij niet weinig verbaasd te zien, dat
                de boer, die zoo even het veulen gevild had en de Grietman van
                Smallingerland dezelfde persoon was."

                Met vriendelijke groeten,

                Sake Wagenaar

              • Melle van der Heide
                Message 7 of 7 , Mar 1, 2013
                  Beste groep,

                  Bedankt voor de antwoorden.Alhoewel ik de antwoorden waardeer, ben ik nog wel benieuwd naar het bewijs van de verwantschap van de genoemde broers.

                  Broers Hemminga
                  Uit een mail van Klaas Bekkema, die onderzoek deed naar deze familie: "Dat Marten [Jochems] en Joucke [Jochems] broers zijn is wel een bewezen feit, echter dat Uble
                  een broer is heb ik mijn twijfels over. Wel had Joucke een jongere zoon Uble
                  genaamd." Ik kom op meerdere sites verschillende samenstellingen van het gezin tegen, maar vooral zonder bronnen. Iemand ervaring met zoeken in de nedergerechten van Smallingerland
                  en Opsterland, alsmede het Hof van Friesland?

                  Voorouders Hemminga gevonden
                  Op de site van Jurjen de Boer komt Melle Jochems voor. Zoon van Jochem Melles en Jeltje Rinthies.

                  * Sminia zegt in zijn lijst van grietmannen wel dat Melle en Jouke waarschijnlijk broers zijn.

                  * 'Smellingeraland' zegt: "Zijn naam komt voor in een bestek, gemaakt over het vernieuwen
                  van den Bergumerdam. Hij woonde in 1577 in De Wilgen. Hij behoorde
                  blijkens het bedrag, waarvoor hij werd aangeslagen in de extra-belasting ten behoeve van den oorlog tegen Spanje, tot de meergegoeden. (Staten-archief 1578-1579; Register
                  van de Personele Impositie der grietenije Smallingerlandt.)
                  Waarschijnlijk is hij de vader en niet de broeder van Jouke Jochums."

                  Gezien het patroniem en de tijdspanne waarin Melle Jochems leeft, denk ik ook dat Jocke en Melle broers zijn geweest. Martinus Jochemsheb ik nog niet gevonden als broer. Heeft iemand hier bewijs voor?

                  Oplossing Veulestroeper
                  1617-
                  Jouke Jochums; deze woonde evenals zijn voorganger in De Wilgen. Hij
                  was lid van de Staten van Friesland en wordt genoemd onder de personen,
                  die de plechtige begrafenis van Willem Lodewijk bijwoonden. Hij was
                  evenals Melle Jochums veehouder. Zijn bijnaam luidde "de foalle-strûper"
                  (veulenviller). Dezen bijnaam dankte hij aan het volgende voorval. Op
                  den dag van de rechtzitting te Smalle Ee was hij reeds vroegtijdig aan
                  den arbeid en wel aan het villen van een veulen. Verhaald wordt nu, dat
                  een persoon uit Ooststellingwerf, die op de zitting te Smalle Ee
                  verschijnen moest, hem vroeg of hij nog op tijd daar zou kunnen komen.
                  Het antwoord luidde bevestigend en tevens werd hem voorgesteld te
                  wachten tot Jochums het veulen gevild had, dan konden zij samen daarheen
                  gaan, omdat hij zelf daar ook moest zijn. Zoo wandelden die twee naar
                  de rechtzitting en daar bleken de boer, die het veulen stroopte en de
                  grietman van Smallingerland dezelfde persoon te zijn!" -
                  'Smellingeraland', p. 263

                  Groeten,
                  Melle