Alutharius

  • Appy de Vries
    Message 1 of 10 , Feb 25, 2013
      Wie heeft info over mijn ver famlielid;
      Johannis Alutharius [apotheker],
      Blokzijl?Blankeham?,
      gehuwd met Griete Hermus of Geertje Beerends[eerste huw?]
      kinderen;
      1 Christina Alutharius ged.1619
      gehuwd 29-07-1642 te Blokzijl met
      Jacob Dercks Apperloo
      ged.15-12-1615 te Amsterdam
      2 Wilm Alutharius ged.1620 [verder geen gegevens]
      3 Johannis Alutharius ged.1624 ''v.g.g.''
      Ik weet, het is sumier,maar je weet het maar nooit!!
      Folle groetsjes
      Appy..

    • Appy de Vries
      Message 2 of 10 , Nov 27, 2014
        Medesp.
        Johannes Alutharius,
        wie weet iets meer over deze persoon???
        Zijn dochter;
        Christina  ged. 1619 te Blokzijl,
        zij trouwde met
        Jacob Dirks Apperloo , 29-07-1642 te Blokzijl
        Jacob is ged. 15-12- 1615 te Amsterdam,
        Apperloos mij wel bekend , maar Alutharius  [geen idee!!!]
        Bij voorbaat dank
        folle groetsjes
        Appy..
      • Sake Wagenaar
        Message 3 of 10 , Nov 27, 2014
          Dag Appy,

          Zoeken via Google op "Alutarius" levert o.a. de volgende biografische informatie op over een predikantenfamilie die o.a. actief was in Overijssel en Friesland:
          http://resources.huygens.knaw.nl/retroboeken/blnp/#source=5&page=19&accessor=accessor_index
          http://www.dbnl.org/tekst/bran038biog01_01/bran038biog01_01_0071.php
          http://resources.huygens.knaw.nl/retroboeken/nnbw/#source=1&page=58&view=imagePane

          Met vriendelijke groeten,

          Sake Wagenaar

        • blauwe- parel
          Message 4 of 10 , Nov 27, 2014
            Dag Appy,

            Geen antwoord op je vraag maar via www.allegroningers.nl zie ik ene
            Adrianus Frederici Alutarius, predikant, die trouwt op 14-05-1627 te Oudeschans met Rieme Harmens, wed. v Ulricus Faber

            Zou het een broer kunnen zijn van Johannes ???

            Mvg Margaret

            To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

            Message 5 of 10 , Nov 27, 2014
              Hallo Margaret,
              Ik weet het is ook heel summier,
              maar ik heb niet meer ,helaas,
              zal jouw info bewaren en natuurlijk
              veel dank en folle groetsjes!!
              Appy..

              Message 6 of 10 , Nov 27, 2014
                Dag Appy,

                Toch wat gevonden.

                http://www.windgenealogie.org/re/re-0007.htm

                85189 Johannes Alutarius, apotheker, geboren ca 1585, overleden voor 1642 zoon van
                Conradus Johannes Alutarius & Marretin Hendriks.
                Conradus  zou uit Rips in Denemarken komen.

                Margaret

                To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                From: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                Date: Thu, 27 Nov 2014 21:07:06 +0100

                Message 7 of 10 , Nov 28, 2014
                  Sake,
                  dit is super!!!!
                  allegearre dominees,dan moat it mei my,
                  wol goedkomme dochs?
                  Folle groetsjes,
                  Appy.

                  Message 8 of 10 , Nov 28, 2014
                    Hallo Margaret,
                    Dit zijn ze,
                    Sluit aan met de gegevens van Sake,
                    ben hier heel blij mee!!
                    en veel dank voor de info!!
                    Folle groetsjes,
                    Appy.

                    From: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                    Date: Thu, 27 Nov 2014 21:07:06 +0100

                    Message 9 of 10 , Nov 28, 2014
                      Ik heb even gezocht in de inschrijvingen van studenten aan Nederlandse universiteiten (op CD-ROM). Het meeste wat ik vond, was al bekend uit de biografieën. Ik heb wel een aanvulling bij de volgende persoon op de pagina waar Margaret naar verwijst.

                      179484    Conradus Johannes ALUTARIUS, geboren ca 1563, studeert te Franeker en komt uit Ripis,Denemarken, zoon van Johannes (Arhannes) ALUTARIUS (zie 179490).
                      Gehuwd met Marretin HENDRIKS (zie 179491).
                      Uit dit huwelijk:
                         1.     Johannes (zie 85189).
                         2.     Henricus (zie 179485).

                      In het album studiosorum van de universiteit van Franeker wordt deze man op 3 augustus 1595 ingeschreven als:
                      "Conradus Johannes, Ripensis Danus, theol".

                      Hij gebruikte toen dus nog niet de achternaam Alut(h)orius. Mijn eerste gedachte bij "Ripensis" was, dat het hier wel eens om Ribe kan gaan. Daar ben ik wel eens geweest. Het was vroeger een belangrijke handelsstad met bovendien een belangrijke onderwijsfunctie (er was al heel vroeg een Latijnse school). Volgens Wikipedia wordt deze plaats in het Duits "Ripen" genoemd! "Uit Ripen" is dan verlatijnst tot "Ripensis".

                      http://nl.wikipedia.org/wiki/Ribe_%28stad%29
                      http://en.wikipedia.org/wiki/Ribe

                      Rond 1595 arriveerden er in Franeker wel meer studenten uit dezelfde Deense plaats.

                      Met vriendelijke groeten,

                      Sake Wagenaar

                      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                      From: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                      Date: Thu, 27 Nov 2014 21:07:06 +0100

                      Message 10 of 10 , Nov 28, 2014
                        Het gaat hier om de plaats Ribe in Denemarken.

                        zie bijgaande link waaruit blijkt dat Ripensis i.d.d. op Ribe slaat.

                        https://wikihost.uib.no/medieval/index.php/Cronica_ecclesi%C3%A6_Ripensis

                        B.t.w. alutarius is leermaker/leerlooier in het Nederlands.
                        Leerlooier is Tanner in het Deens.
                        Wellicht dat dit iets oplevert.

                        mvg, Erick