Grietje Cornelis

  • margreetpol
    Message 1 of 3 , Feb 22, 2013
      Beste groepsleden,

      Wie kan mij helpen aan de doopakte van mijn voormoeder Grietje Cornelis (overleden te Bolsward op 18 juni 1830) en eventueel die van haar zus Aukje?

      Volgens de overlijdensakte is Grietje geboren ca. 1763 in Hindeloopen en dochter van Cornelis Klazes en Jantjen Popkes. Ik heb de huwelijksakte van haar ouders wel gevonden via Tresoar:

      Hindeloopen, huwelijken 1760
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 30 maart 1760 in Hindeloopen
      Bruidegom: Knelis Klazes afkomstig van Hindeloopen
      Bruid: Jantjen Popkesz afkomstig van Hindeloopen

      Ook heb ik een doopakte van haar zus Duwke gevonden:

      Geboren op 22 februari 1773 in Bolsward
      Gedoopt op 11 maart 1773 in Bolsward
      Dopeling: Duwke, dochter
      Vader: Cornelis Clases
      Moeder: Jantje Popkes

      In de doopakte van de kinderen wordt Jantje Popkes ook genoemd als "grootmoeder" en "moeders moeder". Ook bij een doopakte van Aukje Cornelis, waarschijnlijk dus ook een zus van Grietje.

      M.v.g.,
      Margreet Pol
    • reyacta
      Message 2 of 3 , Feb 22, 2013
        Hallo,

        misschien werden ze wel niet gedoopt.

        Hier is die moeder, die pas op latere leeftijd lid van de hervormde kerk wordt,
        daarna is pas die 1773 doop.

        Bolsward, dopen, doopjaar 1772
        Geboren in Bolsward
        Gedoopt op belijdenis op 5 november 1772 in Bolsward
        Dopeling: Jantjen Popkes
        Vader:
        Moeder:

        In Hindeloopen woonden veel doopsgezinde mensen,
        die kennen geen kinderdoop, alleen doop als volwassene.

        groet Margreet Huisman

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "margreetpol" <mpol70@...> wrote:

> [...]
        >
        > In de doopakte van de kinderen wordt Jantje Popkes ook genoemd als "grootmoeder" en "moeders moeder". Ook bij een doopakte van Aukje Cornelis, waarschijnlijk dus ook een zus van Grietje.

      • margreetpol
        Message 3 of 3 , Feb 23, 2013
          Hallo Margreet,

          Dat wist ik nog niet, bedankt voor je antwoord!

          M.v.g.,
          Margreet Pol