Re: [Friesland-genealogy] Joustra

  • Godwin Zwanenburg
    Message 1 of 7 , Feb 20, 2013
      Op basis van de gegevens hier gegeven en het feit dat in 1843 een
      Jacob Douwes Joustra overlijd denk ik dat dit het huwelijk van zijn
      ouders is:

      Oostdongeradeel, huwelijken 1787
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 mei 1787 in Niawier
      Bruidegom: Douwe Jacobs afkomstig van Niawier
      Bruid: Luutske Pytters afkomstig van Niawier
      Gestandaardiseerde namen:
      Bruidegom: DOUWE JAKOBS
      Bruid: LUTSKE PIETERS
      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Trouwregister Hervormde gemeente Metslawier Niawier 1724-1810
      Inventarisnr.: DTB 539

      Doop van Pieter:

      Oostdongeradeel, dopen, geboortejaar 1788, doopjaar 1788
      Geboren op 23 april 1788 in Niawier
      Gedoopt op 27 april 1788 in Niawier
      Dopeling: Pytter
      Vader: Douwe Jacobs
      Moeder: Suurtske Pytters
      Gestandaardiseerde namen:
      Dopeling: PIETER of PIETJE
      Vader: DOUWE JAKOBS
      Moeder: ..... PIETERS
      ..... = naam, patroniem of familienaam komt niet voor in de Thesaurus
      Bron:
      Herv. gem. Metslawier en Niawier, doop 1724-1810
      Inventarisnr. : DTB 539

      en dit de doop van zijn broer Jacob:

      Oostdongeradeel, dopen, geboortejaar 1794, doopjaar 1794
      Geboren op 2 augustus 1794 in Oosternijkerk
      Gedoopt op 24 augustus 1794 in Oosternijkerk
      Dopeling: Jakob
      Vader: Douwe Jakobs
      Moeder: Lutske Pieters
      Gestandaardiseerde namen:
      Dopeling: JAKOB of JAKOBJE
      Vader: DOUWE JAKOBS
      Moeder: LUTSKE PIETERS
      Bron:
      Herv. gem. Oosternijkerk, doop 1745-1811
      Inventarisnr. : DTB 541

      Het patroniem van zijn moeder zou dus geen Hayes zijn maar Pieters.

      Overlijden van Douwe Jacobs:
      Overlijdensakte Oostdongeradeel, 1819
      Aangiftedatum 9 september 1819, blad nr. 13
      Overleden: Douwe Jakobs Joustra, op 8 september 1819, 62 jaar, man
      Gehuwd

      Groeten,

      Godwin

      Godwin Zwanenburg