Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.
 

Reinicus Hermanides

Expand Messages
  • margreetpol
    Beste allemaal, Ik ben bezig met het uitwerken van de kwartierstaat van mijn Friese overgrootmoeder Maria Hermanides. Zij was een dochter van Johannes Bavius
    Message 1 of 4 , Feb 17, 2013
      Beste allemaal,

      Ik ben bezig met het uitwerken van de kwartierstaat van mijn Friese overgrootmoeder Maria Hermanides.

      Zij was een dochter van Johannes Bavius Hermanides, zoon van Bavius Reinicus Hermanides.

      Nu heb ik een vraag over diens vader Reinicus Hermanides.
      Volgens zijn overlijdensakte is hij overleden op 22 juni 1814. Hij was toen 63 jr. en elf maanden oud. Geboren in Hindelopen, van beroep apotheker en zijn zijn ouders Jurjen Harmens Hermanides en Pietertje Johannes Hempenius.

      Volgens mij is dit dan zijn doopakte:
      Hindeloopen, dopen, doopjaar 1751
      Gedoopt op 5 september 1751 in Hindeloopen
      Dopeling: Reinikus, zoon
      Vader: Jurjen Harmanides
      Moeder:

      In het volgende artikel wordt hij echter Reinicus AGES genoemd:
      http://home.solcon.nl/hans.dehaan/verhalen/apotheek%20Hermanides.pdf

      Ik neem aan dat dit een vergissing is?

      Reinicus AGES is volgens mij zijn neef (een neef Reinicus Hermanides is een paar maal doopheffer van zijn kinderen) en een week (!) later geboren in Sloten als zoon van stadssecretaris Age Hermanides:
      Sloten, dopen, doopjaar 1751
      Gedoopt op 12 september 1751 in Sloten
      Dopeling: Rienk
      Vader: (Age) Hermanides
      Moeder:

      Kan iemand mij bevestigen dat de Reinicus uit dit artikel Reinicus JURJENS moet zijn?

      Alvast mijn dank!

      M.v.g.,
      Margreet Pol
    • afke
      Beste Margreet, Mijn voormoeder is Tjeerdje Ages Hermanides een dochter van Age Harmens Hermanides. En inderdaad had Age een zoon Rienk (Reinicus) Ages
      Message 2 of 4 , Feb 18, 2013
        Beste Margreet,

        Mijn voormoeder is Tjeerdje Ages Hermanides een dochter van Age Harmens Hermanides. En inderdaad had Age een zoon Rienk (Reinicus) Ages Hermanides die trouwt met Hielkje Teekes Hania. Hij is geboren op 12 September 1751. En was inderdaad een neef.

        Het onderstaande heb ik in mijn parentelen staan.
        Reinicus Jurjens Hermanides gedoopt op 5 September 1751 te Hindelopen
        Getrouwd 22 jaar oud op 19 Juni 1774 te Workum met Trijntje Tjitzes Hania.
        Reinicus Jurjens Hermanides overleden op 22 Juni 1814 te Workum
        Trijntje Tjitzes Hania overleden op 6 Maart 1790 te Workum.

        Ik neem ook aan dat dit een vergissing is!
        Heb jij misschien de doop van Trijntje Tjitzes Hania. Die kon ik niet vinden.
        Groet Afke Aardema





        >

        >
      • margreetpol
        Hallo Afke, Dank voor het meedenken! Trijntje Tjitzes Hania is geen directe voorouder van mij, ik stam af van Reinicus Jurjens Hermanides en zijn tweede vrouw
        Message 3 of 4 , Feb 18, 2013
          Hallo Afke,

          Dank voor het meedenken!
          Trijntje Tjitzes Hania is geen directe voorouder van mij, ik stam af van Reinicus Jurjens Hermanides en zijn tweede vrouw Trijntje van Theeken.
          Maar ik las op de site van Genealogie de Haan dat haar doopdatum 26-01-1745 is en dat haar ouders Tiette Holles en Pierke Teakes heten. Als dat het geval is dan zou dit de doopakte moeten zijn van Trijntje Hania:

          Workum, dopen, doopjaar 1745
          Gedoopt op 26 januari 1745 in Workum
          Dopeling: Trijntje, dochter
          Vader: Tjitte Holles
          Moeder:

          Gestandaardiseerde namen:
          Dopeling: TRIJNTJE
          Vader: TIETE HOLLES

          Bron:
          Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
          Herv. gem. Workum, doop 1734-1753
          Inventarisnr. : DTB 855

          Maar echt bewijs hiervoor heb ik niet gevonden. Wat denk je, zouden Hylkje Teekes Hania en Trijntje Tjitzes Hania ook nog verwant zijn aan elkaar?

          M.v.g.,
          Margreet Pol


          ________________________________

          From: Friesland-genealogy@yahoogroups.com on behalf of afke
          Sent: Mon 2/18/2013 4:37 PM
          To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
          Subject: [Friesland-genealogy] Re: Reinicus Hermanides





          Beste Margreet,

          Mijn voormoeder is Tjeerdje Ages Hermanides een dochter van Age Harmens Hermanides. En inderdaad had Age een zoon Rienk (Reinicus) Ages Hermanides die trouwt met Hielkje Teekes Hania. Hij is geboren op 12 September 1751. En was inderdaad een neef.

          Het onderstaande heb ik in mijn parentelen staan.
          Reinicus Jurjens Hermanides gedoopt op 5 September 1751 te Hindelopen
          Getrouwd 22 jaar oud op 19 Juni 1774 te Workum met Trijntje Tjitzes Hania.
          Reinicus Jurjens Hermanides overleden op 22 Juni 1814 te Workum
          Trijntje Tjitzes Hania overleden op 6 Maart 1790 te Workum.

          Ik neem ook aan dat dit een vergissing is!
          Heb jij misschien de doop van Trijntje Tjitzes Hania. Die kon ik niet vinden.
          Groet Afke Aardema

          >

          >






          [Non-text portions of this message have been removed]
        • afke
          Hallo Margreet, Bedankt voor de aanvulling. Het zou best kunnen dat deze twee familie van elkaar zijn. De moeite waard om een keer uit te zoeken. Groetjes Afke
          Message 4 of 4 , Feb 18, 2013
            Hallo Margreet,

            Bedankt voor de aanvulling.
            Het zou best kunnen dat deze twee familie van elkaar zijn.
            De moeite waard om een keer uit te zoeken.

            Groetjes Afke Aardema
          Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.