Over en kerkklok in Enter

  • JP Mels
    Message 1 of 5 , Feb 12, 2013
      Dit item vond ik tijdens een zoektocht naar heel iets anders, voor wie
      belangstelling heeft.

      Quote >

      Friese afkomst

      Het heeft deskundigen veel hoofdbrekens gekost uit te vinden waar de klok
      vandaan kwam. Uiteindelijk blijkt een aantal feiten keurig in elkaar te
      grijpen: Jan Harmen ter Horst, zoon van de oprichter van het voormalige
      Rijssense juteconcern, trouwde met Grietje (Stam van) Napjes uit Sneek. Zij
      was de dochter van de horlogeriemaker en fabrikant van Friese klokken
      Napjus. In Sneek had zich toentertijd juist ook de broer van Jan Harmen
      gevestigd als houthandelaar. Over en weer werd veel verhandeld tussen Sneek
      en Enter, zoals klompen, hout, Friese kabinetten en klokken. In een offerte
      van Napjes uit 1846 is sprake van de levering van een klok uit de afgebroken
      kerktoren van het dichtbij Sneek gelegen Jutrijp. De gegevens uit de offerte
      komen exact overeen met de kenmerken van de Enterse luidklok: 369 kilo,
      doorsnee 86: hoogte 69, toonhoogte ongeveer a 1.

      Einde quote<

      De link,

      http://www.regiocanons.nl/overijssel/twente/enter/een-beproefde-boodschapper

    • gert meinen
      Message 2 of 5 , Feb 13, 2013
        Het boek is gisteren 12/2/13 correct bezorgd
        mvg
        Gert

        Message 3 of 5 , Feb 13, 2013
          Beste Gert,

          Waarschijnlijk zit iemand anders te wachten op dit bericht. Dit item bevat
          alleen een link naar een andere site.

          Gr, Johan.

          _____

          Message 4 of 5 , Feb 16, 2013
            Al sinds tijden kom ik op de begraafplaats in Tubbergen. Eerst alleen voor
            een bezoekje, nu ook voor grafonderhoud van de graven van mijn
            schoonfamilie.

            Telkens loop ik de begraafplaats op en zie rechts een hoge zuil met een
            engel daar boven op, waarvan ik altijd dacht dat dat hoorde bij de entourage
            van het geheel.

            Niets is minder waar, het is een graf of gedenkteken van de genoemde
            persoon.

            Ik kan op internet nog niet al te veel ontdekken over deze man, dan alleen
            dat hij is geboren te Sneek uit een Groninger man en vrouw, zie en volg de
            bijgaande link.

            Voor degene die belang heeft bij foto's van het monument, geef mij een
            berichtje.

            Maar daarnaast ben ik toch ook nieuwsgierig naar de functie, werk of reden
            waarom een schijnbaar belangrijk man vanuit Sneek in Tubbergen beland? En
            waar is zijn eega begraven?

            Groet, Johan

            http://familytreemaker.genealogy.com/users/v/a/n/Frederik-F-Van-hulten/WEBSI
            TE-0001/UHP-1520.html

          • klaaspera
            Message 5 of 5 , Feb 17, 2013
              Hallo Johan,

              Misschien heb je iets aan de volgende informatie. Deze link geeft volledige genealogische informatie over hem, zijn vrouw en zijn twee kinderen, compleet met vier foto's:

              http://www.vanhoboken.nl/genealogy/familygroup.php?familyID=F46&tree=tree1
              ______________________

              17. Tubbergen: de Eeshof. In de 14e eeuw wordt voor het eerst melding gemaakt van de Hof te Tubbergen. De Hof was in 1355 eigendom van Floris van Tubbergen, maar ging in 1411 over aan Hendrik van Eschede. Oorspronkelijk lag de Hof niet waar zich nu de Eeshof bevindt. De oude plaats was het Rot, bij de rooms-katholieke kerk, alwaar het door krijgsvolk in 1582 werd verwoest. Op de foto de familie Paehlig. In 1899 kocht Albert Jan Paehlig de Eeshof, voor gebruik als zomerverblijf.

              Bron:
              http://www.europese-bibliotheek.nl/nl/boeken/Tubbergen_in_oude_ansichten_deel_2/100-111910/artikel/2
              _________________________

              Sneek 5 April 1888 Albert Johan Paehlig, geb. ald. 20 Sept. 1860, luit.-kol. Mariniers, t Tubbergen, h. Eschede, 10 Jan. 1915, zn. van Johannes Herman en Clara Wibbina van lddekinge. 2. Catharina Jacoba Henriette Appelius van Hoboken, ...

              Bron:
              http://books.google.nl/books?id=00Md5dt1ENUC&q=albert+johan+paehlig&dq=albert+johan+paehlig&hl=nl&sa=X&ei=OLAgUcH4AsWThgeI74BA&sqi=2&ved=0CC4Q6AEwAA

              De familie Paehlig wordt ook besproken op Wikipedia:

              http://nl.wikipedia.org/wiki/Paehlig

              Verder is op Google Books heel veel over dit onderwerp te vinden. In het "Nederlands Patriciaat", deel 18, 1928 staat ook een artikel over de familie Paehlig. De link daarvan is:

              http://books.google.nl/books?id=BOFpAAAAMAAJ&q=Paehlig&dq=Paehlig&hl=nl&sa=X&ei=0qwgUbqnNaKi4gTA5YDwDw&ved=0CDoQ6AEwAzgK

              Met vriendelijke groeten,

              Klaas Pera