Re: bokmaker (opgelost)

  • boerdammers
    Message 1 of 2 , Feb 6, 2013
      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Karelvdwal" wrote:

      > Uit het boek "Vier dorpen een streek (Terband-luinjeber-Tjalleberd-Gersloot"
      > Gebruik van een bok. Van geslacht op geslacht maakten wij bokken die in de
      > veenderij onmisbaar waren, zo schrijft Marten Busstra als 80 jarige
      > hellingbaas in ruste. DE verveners vervoerden er klijn mee naar de
      > droogvelden, en wanneer de turf gereed was, werd die ermee naar turfschepen
      > of droogschuren gevaren. Een bok heeft een laadvermogenvan acht ton en kan
      > zo'n 16000 turven vervoeren. In de Deelen zijn de bokken het langst in
> [...]
      Deze betekenis had ik kunnen weten, maar ik dacht er even niet aan. Gezien de omgeving van turfwinning (Oudehaske) is dit in mijn ogen de meest aannemelijke betekenis. Het eveneens gesuggereerde woord blokmaker acht ik uitgesloten (Oudehaske ligt niet aan welke kustlijn dan ook). Bedankt!

      Jan de Boer